SME

Nič osobné, je to len biznis

Keď obchod stojí a padá na slovenskom trhu a slovenskej vláde.

Inžinieri IG Farben sa predbiehali vo vylepšeniach, ako zvýšiť smrtiacu kapacitu plynových komôr.Inžinieri IG Farben sa predbiehali vo vylepšeniach, ako zvýšiť smrtiacu kapacitu plynových komôr. (Zdroj: ARCHÍV - SME)

Autor je doktorand na Trinity College v Dubline. Pracoval v Inštitúte finančnej politiky a v Kancelárii prezidenta SR

Používať príklady z nacistického obdobia je vždy chúlostivá záležitosť. História koncernu IG Farben však ponúka zaujímavú paralelu na osvetlenie motivácií a aktivít našich najmocnejších podnikov nielen v mediálnej, ale aj v širšej spoločenskej sfére.

IG Farben sa spája s najhoršími zverstvami nacistického režimu. Je zdokumentované, že jeho inžinieri a inžinierky sa dobrovoľne predháňali vo vylepšeniach s cieľom zvýšiť smrtiacu kapacitu plynových komôr. Aj vďaka technickým riešeniam tejto firmy mohlo vyvražďovanie počas druhej svetovej vojny nadobudnúť masové rozmery.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podpora nacizmu ľahko a rýchlo

Partnerstvo IG Farben s Hitlerom nevzniklo na základe osobných ani ideologických sympatií. Podľa nemeckého historika Adama Tooza mala spolupráca oveľa prozaickejší dôvod. Na jej počiatku bolo jedno zlé biznisové rozhodnutie a z neho vyplývajúca neistota a strach o budúcnosť podniku.

IG Farben vznikol fúziou viacerých firiem v roku 1925. Z hľadiska objemu a škály výroby bol najväčším chemickým koncernom na svete. Podnik v prvých rokoch svojej existencie podporoval umiernenú politiku weimarského režimu a návrat Nemecka do medzinárodného spoločenstva.

Obhajoval vo vtedajšom Nemecku mimoriadne nepopulárne platenie vojnových reparácií a všeobecnú liberalizáciu zahraničného obchodu. V odmietaní ekonomického a politického nacionalizmu bol výnimkou medzi vtedajšími nemeckými veľkopodnikateľmi.

SkryťVypnúť reklamu

Pre pochopenie hodnotovej premeny IG Farben je nutné poznať širšie súvislosti. Počas celých dvadsiatych rokov prevládal vo svetovej ekonomike pesimizmus ohľadom možného vyčerpania zásob ropy. Strach z nedostatku ropy sa zrkadlil v relatívne vysokých cenách.

Už začiatkom dvadsiatych rokov sa však vedcom okolo Carla Boscha podarilo objaviť proces, ktorý umožňoval vyrábať benzín a iné chemické produkty z uhlia. Pre IG Farben to predstavovalo skvelú investičnú príležitosť.

Koncern investoval veľké zdroje do výstavby nového závodu na výrobu syntetického benzínu. Tesne pred jeho dokončením sa však v Texase objavili nové ložiská ropy a jej cena skolabovala. Investícia IG Farben bola odrazu nerentabilná. Ziskovosť drahého závodu bola podmienená zavedením dovozných ciel a ochranou nemeckého trhu pred importom lacnej ropy. Tomu sa ihneď prispôsobila aj širšia stratégia podniku.

SkryťVypnúť reklamu

Koncern, ktorý ešte nedávno podporoval politický pragmatizmus, multilateralizmus a ekonomický liberalizmus, a preto bol v priamom spore s nacionalistickými a izolacionistickými predstavami Hitlerovej NSDAP, sa v priebehu pár mesiacov premenil na jedného z hlavných podporovateľov nacistov. Pred kľúčovými nemeckými voľbami v marci 1933 bol IG Farben už najväčším firemným sponzorom nacistov.

Naspäť k izolacionizmu

História amerického US Steel ponúka obdobný, ale menej kontroverzný príklad prevracania korporátnych kabátov. Po druhej svetovej vojne bol koncern technologicky aj kapacitne suverénnou svetovou jednotkou. Oceliarske závody v Európe a Ázii boli v troskách. U. S. Steel bol vtedy zároveň jedným z najväčších advokátov odstránenia obchodných bariér a liberalizácie zahraničného obchodu. Svojou váhou a politickými konexiami prispel k odklonu americkej politiky od historicky zažitého izolacionizmu.

SkryťVypnúť reklamu

Situácia sa zmenila na začiatku 70. rokov. Podnik technologicky upadol a ocitol sa pod tlakom zahraničnej konkurencie. Jeho reakciou bolo strašenie pred dovozom „neamerickej“ ocele a lobovanie za ochranárske clá a kvóty. Tohto návyku sa nezbavil dodnes.

Podobných príkladov by sa dalo vymenovať mnoho. Zmyslom nie je rozdeliť podniky na dobré – globálne orientované a zlé – izolacionistické. Izolacionistická či globalistická hospodárska politika nie je sama osebe dobrá ani zlá alebo správna či nesprávna. Zmyslom je ilustrovať, že ciele presadzované firmami sú podmienené kondíciou, podmienkami a štruktúrou trhu, na ktorom pôsobia.

Čo má toto pozorovanie spoločné s dnešnou situáciou na Slovensku? Keď sa človek začíta do rebríčka najbohatších Slovákov od časopisu Forbes, zarazí ho, že zo stoviek firiem, ktoré vlastnia slovenskí boháči a boháčky, sa takmer žiadna nepresadila v zahraničnej konkurencii.

SkryťVypnúť reklamu

Konečný výsledok: stagnácia

Pri prehliadke majetku slovenských milionárov možno narátať tri, možno štyri firmy, ktoré uspeli v konkurenčnom boji a svoje zisky čerpajú primárne zo zahraničných trhov. Ostatné firmy tvoria zisky v špecifických domácich sektoroch, ktoré sú z podstaty ťažšie penetrovateľné zahraničnou konkurenciou, sú dôležitými dodávateľmi štátu či ťažia zo zažitého spotrebiteľského sentimentu.

Dokazujú to aj štatistiky Eurostatu, podľa ktorých je Slovensko na jednej strane lídrom v exporte a jednou z najotvorenejších ekonomík sveta. Zároveň však platí, že exportný výkon firiem vlastnených občanmi Slovenska je jeden z najslabších v celej EÚ. Firmy, ktoré nevedia uspieť v zahraničí, sa prirodzene orientujú na budovanie nadštandardných vzťahov s domácou politickou mocou.

SkryťVypnúť reklamu

Príliš tesný vzťah biznisu a politiky je živnou pôdou pre korupciu a nadraďovanie súkromného záujmu na úkor verejného. Korporativizmus, izolacionizmus a ekonomický nacionalizmus, ktorý z obchodných dôvodov presadzujú firmy kriticky závislé od domáceho trhu, môže krátkodobo priniesť stabilitu, ale v dlhodobom horizonte až priveľmi často ústi do predražených a nekvalitných tovarov a služieb a stagnujúcej životnej úrovne obyvateľstva.

Nanešťastie, nič nenasvedčuje tomu, že by sa táto situácia v najbližšom čase na Slovensku zmenila. Stále čakáme na generáciu podnikateľov a podnikateliek, ktorá by dokázala výraznejšie preraziť v zahraničí.

V užšej ani širšej spoločenskej debate preto neexistuje takmer žiadny protitlak od podnikateľov, ktorí nie sú odkázaní na priazeň našej vlády, lebo uspeli aj mimo Slovenska. Takíto podnikatelia majú prirodzene iný názor na smerovanie hospodárskej politiky či definovanie vzťahov v trojuholníku občan-firma-štát ako ich kolegovia, ktorých biznis stojí a padá na slovenskom trhu či slovenskej vláde.

SkryťVypnúť reklamu

V tom spočíva paralela medzi tragédiou koncernu IG Farben a nedávnymi aktivitami vlastníkov istých slovenských médií. Podobne ako v prípade IG Farben a NSDAP v tom nie je nič osobné. Ide len o biznis.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 12 879
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 965
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 402
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 625
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 585
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 127
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 488
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 976
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Beata Balogová.

Ako budú reagovať Smer a Hlas na správu o policajnom násilí?


Nataša Holinová

Nech si občan vyberie políciu aj sudcu. Pri urne.


1

Kreslí Mikuláš Sliacky.


3
Peter Tkačenko.

„Vylezte mi so svojimi zákonmi na hrb,“ odkazuje podpredseda vlády.


8
  1. Štefan Šturdzík: Robo
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: O oživenej pamäti kajúcnika od sýkorovcov
  3. Ján Šeďo: "Nie si vhodný pre prácu s robotníckou triedou", vyhodili ho !
  4. Vladimír Krátky: Kelňa Lupták - verzia 2 ?
  5. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  6. Adriana Karvaiová: Sedem dôvodov, prečo sa nestať muzikoterapeutom
  7. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  8. Lucia Francescato: Keď vám nikto nezaklope na dvere
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 608
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 304
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 147
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 20 859
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 296
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 777
  7. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 6 248
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 820
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťZatvoriť reklamu