SME

Ako chce Smer okrem jednej koľaje pridať aj priestor pre korupciu

Súčasná trať medzi Bratislavou a Komárnom je zastaraná a preťažená.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SITA/AP)

Autor je expert Progresívneho Slovenska pre oblasť dopravy

Sľub o modernizácii železničnej trate medzi Bratislavou a Komárnom opakovala v posledných pätnástich rokoch prakticky každá vládna garnitúra. Už včera bolo neskoro a je dobré, že táto vláda sa do toho konečne púšťa.

Tu sa však pochvaly končia. Púšťajú sa do práce, no nezdá sa, že by vybrali najlepší spôsob. Naopak, výstavba bude zrejme prebiehať v utajenom režime a formou PPP projektu. Vstúpiť do nej môžu pochybní čínski investori, čo dokopy vytvára veľké riziko, že pre korupciu sa výstavba predraží.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasná jednokoľajná trať je zastaraná a doteraz nie je elektrifikovaná, ale zato je preťažená. V posledných rokoch po príchode súkromných dopravcov na trať stúpol počet prepravených ľudí až na štvornásobok. Trať nezvláda zvýšenú premávku, čo vedie k problémom, dopravným zápcham a meškaniam.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dôsledkom je konflikt medzi osobnou a nákladnou dopravou. Nákladné vlaky obsluhujúce prekladisko v Dunajskej Strede môžu jazdiť len v noci, pretože cez deň ich kapacita trate nepustí. V prevádzke vzniká chaos. Preto miestni politici, odborníci aj nákladné prekladisko žiadali zmenu. Projekt vždy uviazol na politických zmenách, výmene štátnych manažérov a nedostatočnom financovaní.

S vládou sa teda zhodneme, že momentálna situácia je zlá. Príčinou je dlhodobé neriešenie problému, pričom nezabúdajme, že väčšinu z posledných dvoch desaťročí vládol Smer.

SkryťVypnúť reklamu

Strategická investícia

Smer sa teraz do toho púšťa spôsobom, aký mu je vlastný. Vyzerá to tak, že projekt vláda vyhlási za strategickú investíciu. Skrátiť by sa tým mala administratívna príprava, jednoducho sa obídu štandardné schvaľovacie a povoľovacie procesy.

Hrozí, že nedostatočne premyslené riešenia budú mať negatívny vplyv na životné prostredie, dopravnú efektivitu alebo ekonomickú udržateľnosť.

Samostatnou kapitolou je financovanie. Tu nám totiž ušiel vlak. Slovensko vinou vlád – a predovšetkým vlád Smeru – nebolo úspešné pri čerpaní eurofondov na železničné projekty. Na rozdiel od susedných štátov sme si takto nechali ujsť stovky miliónov eur, pričom teraz vláda zvažuje predražené riešenie.

Financovanie projektu zdvojkoľajnenia trate plánujú zabezpečiť prostredníctvom verejno-súkromného partnerstva. Tieto PPP projekty sú pritom často nastavené tak, že súkromný partner má vysokú maržu a zabezpečené dlhodobé splátky zo štátneho rozpočtu. Skutočné náklady bývajú značne nadhodnotené.

SkryťVypnúť reklamu

Inými slovami, táto vláda vybaví a vlády nasledujúce budú musieť platiť. Skúsenosti s týmto modelom v železničnej doprave nám chýbajú, no na základe cestných projektov predpovedám, že projekt bude predražený.

Strategicko-bezpečnostné koridory

Ani to však nie je najhoršia správa. Mám totiž vážne podozrenie, že PPP projekt budú realizovať v utajenom režime obranno-bezpečnostného koridoru.

Minister obrany Robert Kaliňák a minister dopravy Jozef Ráž totiž vymysleli, že niektoré časti cestnej diaľničnej a železničnej infraštruktúry označia za strategické obranno-bezpečnostné koridory. Aby to dosiahli, zneužijú vojnu na Ukrajine.

Pod zámienkou potreby využívať stavby, napríklad na urýchlený prevoz vojenskej techniky v prípade konfliktu, by umožnili výstavbu v utajenom režime a bez verejného obstarávania. Takto sa vytvára pole voľného pôsobenia pre „našich ľudí“.

SkryťVypnúť reklamu

Bez riadneho tendra môžu byť vybrané subjekty, ktoré neposkytnú najlepšiu technickú kvalitu. Postačí, že sú „politicky priechodné“. Korupcia nielen zvyšuje cenu, ale aj znižuje konečnú kvalitu projektu.

Hrozba čínskych investícií

Hlavné riziko však má geopolitický a bezpečnostný charakter. Oznámené podmienky totiž umožňujú, aby sa do projektu zapojili Číňania.

Keby sa výstavby alebo financovania projektu ujali čínske firmy, zvýšila by sa závislosť Slovenska od tejto komunistickej diktatúry. Čínske spoločnosti majú v niektorých prípadoch silný politický vplyv a môžu využívať strategické infraštruktúrne projekty na presadzovanie svojich geopolitických cieľov.

Viacero krajín, ktoré sa dali zlákať, následne čelilo pôžičkovým pasciam alebo prevzatiu kontroly nad vlastnou infraštruktúrou cudzou a rozpínavou mocnosťou. Problémy s čínskymi firmami poznajú v Poľsku alebo ešte v horšej podobe v Čiernej Hore.

SkryťVypnúť reklamu

V tejto situácii nám ostáva len dúfať, že pre Čínu je železničná trať Bratislava – Dunajská Streda – Komárno príliš malým sústom a neprejaví o ňu záujem. Že si korisť rozdelia len slovenskí vlci.

Budeme sledovať, ako bude generálny riaditeľ ŽSR odolávať vyššie spomenutým tlakom, či sa pokúsi stavať transparentne, pričom na prvé miesto postaví záujem Slovenska, nie oligarchov či čínskeho kapitálu.

Projektu však škodia aj pochybnosti o jeho transparentnosti, ktoré sa dajú odstrániť len výmenou vlády.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  2. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  3. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  6. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  7. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  1. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  2. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  3. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  4. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  5. Knižnice získavajú novú príležitosť
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Pravda o 50 % zľavách BUBO? Koľko ich vlastne je? 11 789
  2. Slováci oddnes nakupujú exotiku s BUBO za 50%. 8 754
  3. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 7 588
  4. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 4 932
  5. Ísť do kúpeľov je IN 4 710
  6. Hodnotenie profesionála: Cestovali sme po Kanárskych ostrovoch 4 683
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 4 600
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 499
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Výber šéfredaktorky - Beata Balogová

Fico chce replikovať Orbánovu mašinériu.


5

Pohľad na ukončenú parlamentnú krízu veľmi záleží od toho, kde stojíte.


12
Peter Weiss.

Prečo by nám mala EÚ pomáhať, ak nie sme solidárni.


15
Francúzsky prezident Emmanuel Macron sa len nedávno stretol s Donaldom Trumpom v Bielom dome.

Geopolitika národnej konkurencie nie je len Trumpov vrtoch.


9
SkryťZatvoriť reklamu