SME

Ako chce Smer okrem jednej koľaje pridať aj priestor pre korupciu

Súčasná trať medzi Bratislavou a Komárnom je zastaraná a preťažená.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SITA/AP)

Autor je expert Progresívneho Slovenska pre oblasť dopravy

Sľub o modernizácii železničnej trate medzi Bratislavou a Komárnom opakovala v posledných pätnástich rokoch prakticky každá vládna garnitúra. Už včera bolo neskoro a je dobré, že táto vláda sa do toho konečne púšťa.

Tu sa však pochvaly končia. Púšťajú sa do práce, no nezdá sa, že by vybrali najlepší spôsob. Naopak, výstavba bude zrejme prebiehať v utajenom režime a formou PPP projektu. Vstúpiť do nej môžu pochybní čínski investori, čo dokopy vytvára veľké riziko, že pre korupciu sa výstavba predraží.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasná jednokoľajná trať je zastaraná a doteraz nie je elektrifikovaná, ale zato je preťažená. V posledných rokoch po príchode súkromných dopravcov na trať stúpol počet prepravených ľudí až na štvornásobok. Trať nezvláda zvýšenú premávku, čo vedie k problémom, dopravným zápcham a meškaniam.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dôsledkom je konflikt medzi osobnou a nákladnou dopravou. Nákladné vlaky obsluhujúce prekladisko v Dunajskej Strede môžu jazdiť len v noci, pretože cez deň ich kapacita trate nepustí. V prevádzke vzniká chaos. Preto miestni politici, odborníci aj nákladné prekladisko žiadali zmenu. Projekt vždy uviazol na politických zmenách, výmene štátnych manažérov a nedostatočnom financovaní.

S vládou sa teda zhodneme, že momentálna situácia je zlá. Príčinou je dlhodobé neriešenie problému, pričom nezabúdajme, že väčšinu z posledných dvoch desaťročí vládol Smer.

SkryťVypnúť reklamu

Strategická investícia

Smer sa teraz do toho púšťa spôsobom, aký mu je vlastný. Vyzerá to tak, že projekt vláda vyhlási za strategickú investíciu. Skrátiť by sa tým mala administratívna príprava, jednoducho sa obídu štandardné schvaľovacie a povoľovacie procesy.

Hrozí, že nedostatočne premyslené riešenia budú mať negatívny vplyv na životné prostredie, dopravnú efektivitu alebo ekonomickú udržateľnosť.

Samostatnou kapitolou je financovanie. Tu nám totiž ušiel vlak. Slovensko vinou vlád – a predovšetkým vlád Smeru – nebolo úspešné pri čerpaní eurofondov na železničné projekty. Na rozdiel od susedných štátov sme si takto nechali ujsť stovky miliónov eur, pričom teraz vláda zvažuje predražené riešenie.

Financovanie projektu zdvojkoľajnenia trate plánujú zabezpečiť prostredníctvom verejno-súkromného partnerstva. Tieto PPP projekty sú pritom často nastavené tak, že súkromný partner má vysokú maržu a zabezpečené dlhodobé splátky zo štátneho rozpočtu. Skutočné náklady bývajú značne nadhodnotené.

SkryťVypnúť reklamu

Inými slovami, táto vláda vybaví a vlády nasledujúce budú musieť platiť. Skúsenosti s týmto modelom v železničnej doprave nám chýbajú, no na základe cestných projektov predpovedám, že projekt bude predražený.

Strategicko-bezpečnostné koridory

Ani to však nie je najhoršia správa. Mám totiž vážne podozrenie, že PPP projekt budú realizovať v utajenom režime obranno-bezpečnostného koridoru.

Minister obrany Robert Kaliňák a minister dopravy Jozef Ráž totiž vymysleli, že niektoré časti cestnej diaľničnej a železničnej infraštruktúry označia za strategické obranno-bezpečnostné koridory. Aby to dosiahli, zneužijú vojnu na Ukrajine.

Pod zámienkou potreby využívať stavby, napríklad na urýchlený prevoz vojenskej techniky v prípade konfliktu, by umožnili výstavbu v utajenom režime a bez verejného obstarávania. Takto sa vytvára pole voľného pôsobenia pre „našich ľudí“.

SkryťVypnúť reklamu

Bez riadneho tendra môžu byť vybrané subjekty, ktoré neposkytnú najlepšiu technickú kvalitu. Postačí, že sú „politicky priechodné“. Korupcia nielen zvyšuje cenu, ale aj znižuje konečnú kvalitu projektu.

Hrozba čínskych investícií

Hlavné riziko však má geopolitický a bezpečnostný charakter. Oznámené podmienky totiž umožňujú, aby sa do projektu zapojili Číňania.

Keby sa výstavby alebo financovania projektu ujali čínske firmy, zvýšila by sa závislosť Slovenska od tejto komunistickej diktatúry. Čínske spoločnosti majú v niektorých prípadoch silný politický vplyv a môžu využívať strategické infraštruktúrne projekty na presadzovanie svojich geopolitických cieľov.

Viacero krajín, ktoré sa dali zlákať, následne čelilo pôžičkovým pasciam alebo prevzatiu kontroly nad vlastnou infraštruktúrou cudzou a rozpínavou mocnosťou. Problémy s čínskymi firmami poznajú v Poľsku alebo ešte v horšej podobe v Čiernej Hore.

SkryťVypnúť reklamu

V tejto situácii nám ostáva len dúfať, že pre Čínu je železničná trať Bratislava – Dunajská Streda – Komárno príliš malým sústom a neprejaví o ňu záujem. Že si korisť rozdelia len slovenskí vlci.

Budeme sledovať, ako bude generálny riaditeľ ŽSR odolávať vyššie spomenutým tlakom, či sa pokúsi stavať transparentne, pričom na prvé miesto postaví záujem Slovenska, nie oligarchov či čínskeho kapitálu.

Projektu však škodia aj pochybnosti o jeho transparentnosti, ktoré sa dajú odstrániť len výmenou vlády.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Pracoval na konzervatívnych Filipínach. V rešpekte k inakosti nás predbehli
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  5. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  6. Odborník na reštaurovanie: Lacné úpravy ničia kamenné pamiatky
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  8. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  2. TIPOS spustil novú kampaň
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  5. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  6. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  7. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  8. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  1. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 11 828
  2. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 6 998
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 6 312
  4. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 5 546
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 4 121
  6. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 4 000
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy? 3 721
  8. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu? 3 436
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Predseda KDH Milan Majerský.

KDH sa týmto krokom samo redukovalo na poníka ovládajúceho jediný politický trik.


138

Je dožartované. On sa nehnevá, on nám ho naozaj ide dať.


9
Budova Ústavného súdu.

Maďarsko nám ukazuje budúce možné hrozby.


Katarína Batková 6
Ilustračné foto.

Politika Ficovej vlády oslabuje náš vplyv v EÚ.


1
  1. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 109. /
  2. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi
  3. Vladimír Krátky: Maďarská polícia zastavila na križovatke sanitku
  4. Tomáš Karľa: Bill Steer: zakladajúci člen legendy Carcass
  5. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 12
  6. Marek Strapko: Ako ľavicoví radikáli v Egypte cez držku dostali!
  7. Ján Lopušek: List štyrom predsedom 2 – Argumenty
  8. Dávid Polák: Ak je v Izraeli apartheid, tak je aj na Slovensku
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 49 918
  2. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 36 380
  3. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 17 262
  4. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu. 13 275
  5. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 11 719
  6. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 11 035
  7. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode? 10 158
  8. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 8 214
  1. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  2. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
  3. Marcel Rebro: Narodil sa v Gruzínsku, položil život za Ukrajinu
  4. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  5. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  6. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
  7. Radko Mačuha: Alojz Hlina má niečo čo Fico nikdy nebude mať.
  8. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman
SkryťZatvoriť reklamu