SME

Ako chce Smer okrem jednej koľaje pridať aj priestor pre korupciu

Súčasná trať medzi Bratislavou a Komárnom je zastaraná a preťažená.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SITA/AP)

Autor je expert Progresívneho Slovenska pre oblasť dopravy

Sľub o modernizácii železničnej trate medzi Bratislavou a Komárnom opakovala v posledných pätnástich rokoch prakticky každá vládna garnitúra. Už včera bolo neskoro a je dobré, že táto vláda sa do toho konečne púšťa.

Tu sa však pochvaly končia. Púšťajú sa do práce, no nezdá sa, že by vybrali najlepší spôsob. Naopak, výstavba bude zrejme prebiehať v utajenom režime a formou PPP projektu. Vstúpiť do nej môžu pochybní čínski investori, čo dokopy vytvára veľké riziko, že pre korupciu sa výstavba predraží.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasná jednokoľajná trať je zastaraná a doteraz nie je elektrifikovaná, ale zato je preťažená. V posledných rokoch po príchode súkromných dopravcov na trať stúpol počet prepravených ľudí až na štvornásobok. Trať nezvláda zvýšenú premávku, čo vedie k problémom, dopravným zápcham a meškaniam.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dôsledkom je konflikt medzi osobnou a nákladnou dopravou. Nákladné vlaky obsluhujúce prekladisko v Dunajskej Strede môžu jazdiť len v noci, pretože cez deň ich kapacita trate nepustí. V prevádzke vzniká chaos. Preto miestni politici, odborníci aj nákladné prekladisko žiadali zmenu. Projekt vždy uviazol na politických zmenách, výmene štátnych manažérov a nedostatočnom financovaní.

S vládou sa teda zhodneme, že momentálna situácia je zlá. Príčinou je dlhodobé neriešenie problému, pričom nezabúdajme, že väčšinu z posledných dvoch desaťročí vládol Smer.

SkryťVypnúť reklamu

Strategická investícia

Smer sa teraz do toho púšťa spôsobom, aký mu je vlastný. Vyzerá to tak, že projekt vláda vyhlási za strategickú investíciu. Skrátiť by sa tým mala administratívna príprava, jednoducho sa obídu štandardné schvaľovacie a povoľovacie procesy.

Hrozí, že nedostatočne premyslené riešenia budú mať negatívny vplyv na životné prostredie, dopravnú efektivitu alebo ekonomickú udržateľnosť.

Samostatnou kapitolou je financovanie. Tu nám totiž ušiel vlak. Slovensko vinou vlád – a predovšetkým vlád Smeru – nebolo úspešné pri čerpaní eurofondov na železničné projekty. Na rozdiel od susedných štátov sme si takto nechali ujsť stovky miliónov eur, pričom teraz vláda zvažuje predražené riešenie.

Financovanie projektu zdvojkoľajnenia trate plánujú zabezpečiť prostredníctvom verejno-súkromného partnerstva. Tieto PPP projekty sú pritom často nastavené tak, že súkromný partner má vysokú maržu a zabezpečené dlhodobé splátky zo štátneho rozpočtu. Skutočné náklady bývajú značne nadhodnotené.

SkryťVypnúť reklamu

Inými slovami, táto vláda vybaví a vlády nasledujúce budú musieť platiť. Skúsenosti s týmto modelom v železničnej doprave nám chýbajú, no na základe cestných projektov predpovedám, že projekt bude predražený.

Strategicko-bezpečnostné koridory

Ani to však nie je najhoršia správa. Mám totiž vážne podozrenie, že PPP projekt budú realizovať v utajenom režime obranno-bezpečnostného koridoru.

Minister obrany Robert Kaliňák a minister dopravy Jozef Ráž totiž vymysleli, že niektoré časti cestnej diaľničnej a železničnej infraštruktúry označia za strategické obranno-bezpečnostné koridory. Aby to dosiahli, zneužijú vojnu na Ukrajine.

Pod zámienkou potreby využívať stavby, napríklad na urýchlený prevoz vojenskej techniky v prípade konfliktu, by umožnili výstavbu v utajenom režime a bez verejného obstarávania. Takto sa vytvára pole voľného pôsobenia pre „našich ľudí“.

SkryťVypnúť reklamu

Bez riadneho tendra môžu byť vybrané subjekty, ktoré neposkytnú najlepšiu technickú kvalitu. Postačí, že sú „politicky priechodné“. Korupcia nielen zvyšuje cenu, ale aj znižuje konečnú kvalitu projektu.

Hrozba čínskych investícií

Hlavné riziko však má geopolitický a bezpečnostný charakter. Oznámené podmienky totiž umožňujú, aby sa do projektu zapojili Číňania.

Keby sa výstavby alebo financovania projektu ujali čínske firmy, zvýšila by sa závislosť Slovenska od tejto komunistickej diktatúry. Čínske spoločnosti majú v niektorých prípadoch silný politický vplyv a môžu využívať strategické infraštruktúrne projekty na presadzovanie svojich geopolitických cieľov.

Viacero krajín, ktoré sa dali zlákať, následne čelilo pôžičkovým pasciam alebo prevzatiu kontroly nad vlastnou infraštruktúrou cudzou a rozpínavou mocnosťou. Problémy s čínskymi firmami poznajú v Poľsku alebo ešte v horšej podobe v Čiernej Hore.

SkryťVypnúť reklamu

V tejto situácii nám ostáva len dúfať, že pre Čínu je železničná trať Bratislava – Dunajská Streda – Komárno príliš malým sústom a neprejaví o ňu záujem. Že si korisť rozdelia len slovenskí vlci.

Budeme sledovať, ako bude generálny riaditeľ ŽSR odolávať vyššie spomenutým tlakom, či sa pokúsi stavať transparentne, pričom na prvé miesto postaví záujem Slovenska, nie oligarchov či čínskeho kapitálu.

Projektu však škodia aj pochybnosti o jeho transparentnosti, ktoré sa dajú odstrániť len výmenou vlády.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 144
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 5 611
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 215
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 671
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 3 028
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 974
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 768
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 498
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Tvrdiť, že Ukrajina má nájsť odvahu sa vzdať je ok a Netrebko nie?


2
Rómskí školáci v Sečovciach.

Čiastkové reformy robia zo segregácie oficiálnu politiku.


Kamila Gunišová a 1 ďalší 14
Peter Schutz

Ruský Krym môže byť cenou za mier.


5

Premiéri si vymieňali dezinformácie.


84
  1. Jolana Čuláková: Jeho veličenstvo Marcel Forgáč, prvý slovenský kráľ
  2. Alexander Šikúr: Podvod
  3. Jozef Černek: Žijeme chorú, chorú, chorú dobu a byrokratické peklo…
  4. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  5. Jozef Pivarník: Môžeš byť birmovaný, môžeš byť svätým, ale komunistom zostaneš až do smrti
  6. Viktor Pamula: Os zla sa spája II.
  7. Miroslav Kocúr: Fico ťahá do žumpy už otvorene aj slovenskú vedu
  8. Ján Chomík: Stredoslovák na východe
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 190
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 615
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 13 353
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 310
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 8 096
  6. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 7 627
  7. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 399
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 749
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
SkryťZatvoriť reklamu