SME

Nepotrebujeme ruže, ale verejný priestor, ktorý myslí naozaj na všetkých

Rovnosť a lepší svet sa začína na chodníku.

Staromestská ulica v BratislaveStaromestská ulica v Bratislave (Zdroj: Gabriel Kuchta)

Autorka je urbanistka a členka OZ Znepokojené matky

Klince, ruže, gerbery, blahosklonné priania k nášmu „sviatku“. Medzinárodný deň žien je však dňom, keď by sme si všetci mali spomenúť, že sa stále musíme aktívne snažiť o rodovú rovnosť – príjmovú rovnosť, rovnosť príležitostí či reprodukčné práva. Nerovnosť žien sa však týka aj plánovania miest.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V dobre navrhnutom meste

Napríklad v mobilite existuje špecifické správanie podľa rodu: muži viac jazdia autom, väčšinou len do práce a naspäť. Ženy vo väčšej miere využívajú verejnú dopravu a chodia pešo, majú zložitejšie trasy ako muži. Až tretinu všetkých ciest tvoria presuny súvisiace so starostlivosťou: sprevádzanie detí, nákupy, pochôdzky, návštevy s cieľom starostlivosti o príbuzných.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Expertka z Viedne: Zlé mestské plánovanie je rovnako drahé ako dobré Čítajte 

Ako to máte vy? Musíte aj vy po práci vyzdvihnúť deti zo škôlky, zo školy, zaviesť na krúžky, následne stihnúť poštu, lekáreň, navštíviť starých rodičov, vyzdvihnúť dieťa z krúžku, cestou domov sa zastaviť na ihrisku a ešte zájsť na nákup? Ako sa dá toto všetko zvládať každý deň?

Dá sa to, pokiaľ žijete v meste, ktoré je dobre navrhnuté s ohľadom na vaše potreby. Tak máte všetky služby blízko, aby ste sa mohli pohybovať bez bariér, bezpečne a komfortne pešo, s kočíkom, na bicykli aj kvalitnými spojmi MHD.

No málokedy je to tak.

Potreby žien sa málokedy zohľadňujú pri zbere, vyhodnocovaní dát a pri tvorbe a implementácii politík. Naše mestá a dopravné systémy sú zväčša navrhnuté mužmi v produktívnom veku a vo veľkej miere zanedbávajú potreby ostatných členov a členiek spoločnosti (bábätiek, školopovinných detí, matiek, ľudí so zdravotným znevýhodnením, rôzneho etnického a sociálneho pôvodu, LGBT+ ľudí, senioriek a seniorov).

SkryťVypnúť reklamu

Dôsledkom tohto nerovného nastavenia je ďalšie znevýhodnenie žien. Vyčerpanosť spôsobená nevhodnou infraštruktúrou znemožňuje ženám napríklad angažovať sa vo verejnom živote.

Mnohí muži nechcú prísť o svoje privilégiá jazdiť rýchlo autom po meste alebo parkovať zadarmo, snažiac sa o udržanie statusu quo.

Ženy sa v tejto diskusii cítia ohrozené pri snahe aktívne sa ozvať. Často znižujú svoje potreby, aby nepôsobili ako problémové alebo náročné.

Staromestská ako príklad

Konkrétnych príkladov by sme mohli nájsť množstvo, no takto na MDŽ som si spomenula na ruže, ktoré nedávno vysadili v stredovom páse na Staromestskej ulici v Bratislave. Bude to iste krásne – kochať sa ružami uprostred štvorprúdovky.

Staromestská ulica v Bratislave je vnímaná predovšetkým ako dopravný priestor. Nemôžeme sa tomu čudovať, práve tak bola aj koncipovaná – ako štvorpruhová cesta s parametrami rýchlostnej cesty a s minimalizovaním akýchkoľvek prvkov, ktoré by motorizovanú dopravu mohli brzdiť.

SkryťVypnúť reklamu

Preto je v súčasnosti šoférom umožnené rozbehnúť sa na križovatke na Kollárovom námestí a bez prerušenia prejsť až do Petržalky. Dopravnej funkcii musela v čase výstavby (1972) ustúpiť pôvodná historická štruktúra mesta vrátane viacerých budov, ulíc, dvorov, zelene. Pôvodní obyvatelia boli vysťahovaní, komunity zničené.

Tejto ceste ustupujeme doteraz – najmä ľudia, ktorí sa pohybujú pešo alebo na bicykli. Cez Staromestskú ulicu nie je možné prejsť priechodom pre chodcov. Na to, aby im bol umožnený pohyb, bol postavený podchod a nadjazd, po ktorom jazdia aj autá a električky.

Z pohľadu maximalizácie efektivity automobilovej dopravy po meste je takéto riešenie výhodné, ale pre ostatných je toto riešenie bariérou, zdržaním, nepríjemnosťou.

Podchod a nadchod sú zdržaním a zvýšenou námahou pre všetkých, no pre zraniteľné skupiny je táto bariéra ešte výraznejšia. Matka s dieťaťom v kočíku musí pri potrebe prejsť na druhú stranu použiť nadchod, obísť bariéru niekoľkominútovou obchádzkou, na ktorej ju čakajú ďalšie prekážky, dokonca musí kráčať po ceste pomedzi autá.

SkryťVypnúť reklamu

Človek na invalidnom vozíku sa musí spoliehať, že schodisková plošina bude práve fungovať, a čaká ho zdĺhavý a nekomfortný presun. Ľudia, ktorí majú boľavé nohy, barly, batožinu, bicykel, kolobežku a pod., môžu zažívať bolesť, vyčerpanie, musia vyvinúť viac energie. A nejde len o fyzickú podstatu.

Niektorí ľudia, napríklad ženy, LGBTI+ ľudia, cudzinci a iné marginalizované skupiny, pociťujú strach využiť podchod, najmä vo večerných hodinách.

Čo potrebujeme namiesto ruží

Mimoúrovňové priechody boli v 20. storočí, v čase, keď sa v plánovaní dominantne preferovala automobilová doprava, vnímané ako logické riešenie. Dnes sú v mestách, ktoré aplikujú inkluzívne, rodovo citlivé plánovanie a podporujú rozvoj udržateľnej mobility, identifikované ako bariéry, ktoré postupne odstraňujú.

SkryťVypnúť reklamu

Preto je namieste otázka, kedy sa aj Bratislava stane mestom, ktoré napraví tieto chyby a bude bariéry odstraňovať, a nie iba ich kozmeticky skrášľovať a prekrývať.

Potrebujeme citlivé plánovanie, ktoré sa zaujíma o to, kto mesto využíva, akým spôsobom a čo potrebuje. Na začiatok by napríklad bolo vhodné vybudovať svetelne riadený priechod pre chodcov, aby sa všetci mohli pohybovať normálne po ulici, v rovnakej úrovni ako vodiči áut a nenútili ľudí chodiť podzemím alebo robiť dlhú obchádzku.

Namiesto ruží by sme mohli pestovať hodnoty ako starostlivosť, záujem, spolupráca. Zídu sa pri plánovaní verejných priestorov a aj celkovo, ak chceme vytvoriť spravodlivú, udržateľnú a inkluzívnu spoločnosť.

Rovnosť a lepší svet, po ktorom túžime, sa začína na chodníku, keď kráčame na zastávku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 963
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 289
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 146
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 522
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 619
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 316
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 262
  8. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 2 187
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ladislav Nagy sa podieľal na projektovaní najväčších mostov cez Dunaj ako Prístavný most a Apollo most.

Kratšie mosty je lepšie postaviť nanovo, hovorí projektant Ladislav Nagy.


Premiér Robert Fico.

Pokračujúca konsolidácia je potrebná.


TASR a 1 ďalší 79
Salvádorský prezident Nayib Bukele.

Nayib Bukele je doma veľmi populárny.


17
Splnomocnenec vlády pre prešetrenie pandémie Covid-19 Peter Kotlár.

Raši vyzval Kotlára, aby zverejnil analýzu o vakcínach.


SITA a 1 ďalší 44

Neprehliadnite tiež

Vo februári 2025 ruský dron zaútočil na ochrannú kupolu štvrtého reaktora.

Rusko aj dnes používa tie isté taktiky ako sovietsky režim.


Natalia Slobožanina 3
Mariana Čengel-Solčanská. (Zdroj: ARCHÍV M.Č.S.)

Najmocnejší muži planéty sa usadia okolo jeho rakvy.


12

Ako by mohli zavrieť niekoho, kto by chýbal ľuďom na oboch stranách barikády.


12
Pápež František.

Štátny smútok bude čoskoro treba vyhlásiť aj v súvislosti s našou prírodou.


6
  1. Viktor Pamula: Branislav nemá Krála, má iba šaša
  2. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych
  3. Ivan Mlynár: Generálske šťastie Branislava Zuriana.
  4. Viktor Pamula: Prečo je revizionuzmus nebezpečný
  5. Martin Eštočák: ŠOKUJÚCE: PREŠOV - V Deň odvolania podpísal zmluvu na takmer 1 Milión eur z Vašich peňazí
  6. Martin Eštočák: Podpíšte petíciu: V máji odovzdávame žiadosť za vrátenie 10-minútového lístka a lacnejšiu MHD v Prešove
  7. Ján Karas: Viera a pokora ako skrytá sila posledného odkazu pápeža Františka
  8. Milan Buno: Toto je fakt trápne... ako funguje svet dnešných tínedžerov? | 7 knižných tipov
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 29 834
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 22 267
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 13 660
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 091
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 6 655
  6. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 366
  7. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 728
  8. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy) 4 105
  1. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  2. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  3. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  4. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
  5. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu
  6. Věra Tepličková: Už aj ty... Kéry?
  7. INESS: Cena zamestnanca opäť narástla
  8. Radko Mačuha: Si herec, či politik?
SkryťZatvoriť reklamu