Autor je právnik VIA IURIS
Po vyriešení „hodnotových“ a „športovo“ založených poslancov niet pochýb, že vláda Roberta Fica bude pokračovať vo svojom autokratickom prechode na iliberálnu „demokraciu“.
Toto ťaženie bude mať podobu zužovania základných práv v Ústave SR. Keďže však vláda Roberta Fica nemá podporu 90 poslancov, bude to musieť robiť cez zmenu zákonov, ktoré tieto základné práva definujú.
Prvý legislatívny paškvil na seba nenechal dlho čakať. Dve hodiny pred začiatkom Ústavnoprávneho výboru ho predložil jeden z pôvodných navrhovateľov zákona o zahraničných agentoch, Adam Lučanský.
Áno, je to ten istý poslanec, ktorý je spoluautorom mnohých nedemokratických bestsellerov, okrem iného aj návrhu o spoplatnení základného práva na prístup k informáciám, ktorého účinnosť pozastavil Ústavný súd minulý týždeň.
Krátko o návrhu
Vďaka pozornosti novinárov sa už verejnosť mohla oboznámiť s problematickým návrhom zákona Adama Lučanského, ktorým chce obmedzovať práva aktívnych ľudí.
Zhrňme si teda základné body. Občianske združenia, nadácie, neinvestičné fondy a organizácie s medzinárodným prvkom – teda organizácie občianskej spoločnosti, cez ktoré občania uplatňujú svoje základné právo na združovanie – budú musieť zverejňovať na stránkach ministerstva vnútra osobné údaje svojich darcov a výpis týchto darov.
V prípade, že sa budú súkromne či verejne vyjadrovať s cieľom presvedčiť volených predstaviteľov, aby si ich návrhy riešení vypočuli, budú sa musieť registrovať ako lobisti.
Nielen to. Každý kontakt, osobný, e-mailový či listový, s predstaviteľom verejnej moci budú musieť zverejniť na svojej stránke v štvrťročných intervaloch. Ak niečo z týchto aktivít zamlčia, prídu sankcie. Najprv pokuta, potom zrušenie ministerstvom, pri občianskych združeniach dokonca bez nutnosti posúdenia nestranným súdom.
Ďalším problémom je retroaktivita zákona. Retroaktivita je základný znak, ktorý odlišuje právo od svojvôle.
Lučanského návrh totiž spätne ukladá povinnosti organizáciám, ktoré v minulosti prijali príspevok od štátu.
Vie pán poslanec, že parlament nemá byť slúžkou vlády?
Poslanec za SNS Lučanský tvrdí, že na pozmeňovacom návrhu spolupracoval s Úradom vlády a tento návrh vychádza z programového vyhlásenia. V tomto ohľade však nejde o zmenu pôvodného návrhu, pretože zmeny v ňom sú také dramatické, že ide o nový návrh zákona.
A práve to je nenápadná, ale o to dôležitejšia skutočnosť, o ktorej by sme si mohli niečo povedať.
Keby totiž tento návrh zákona predkladal Úrad vlády a do parlamentu by ho predložila vláda, musel by splniť požiadavky na legislatívny proces podľa legislatívnych pravidiel vlády a zákona o tvorbe právnych predpisov.
Vláda by ho musela na začiatku roka uviesť v legislatívnych úlohách, potom by Úrad vlády musel prezentovať legislatívny zámer, dať posúdiť jeho súlad s právom EÚ, zverejniť predbežnú informáciu a uskutočniť vnútorné a následne verejné pripomienkové konanie. Až po vyhodnotení pripomienok a riešení rozporov by vláda mohla návrh schváliť a predložiť do Národnej rady.
Všetky tieto brzdy prijímania zlých zákonov odpadli tým, že Adam Lučanský predložil poslanecký pozmeňovací návrh, ktorý má pramálo spoločné s pôvodným návrhom zákona a ktorý predložil ústavnoprávneho výboru dve hodiny pred jeho zasadaním. Čerešničku pridal výbor posmelený novozískanou koaličnou väčšinou bez dlhšej diskusie, ktorý návrh schválil.
Mimochodom, Úrad vlády a Adam Lučanský neobjavili teplú vodu. Rovnakým spôsobom prostredníctvom poslancov vládnej koalície bol predložený aj vzor Lučanského návrhu – maďarský zákon o zahraničných agentoch v roku 2017, ktorý zastavil až Súdny dvor Európskej únie.
Bude to drahý problém
Toto totiž nie je zákon o lobingu, ktorý od nás žiadalo GRECO (Skupina štátov proti korupcii) a Európska komisia. Je to náhubkový zákon pre kritikov vlády.
Úrad vlády, teda pardon, Adam Lučanský, akoby vždy dočítal iba do polovice strany, pretože na rovnakých miestach nám GRECO a Európska komisia hovoria, že regulácia lobingu nesmie byť zneužitá na diskrimináciu a stigmatizáciu organizácií občianskej spoločnosti.
Návrh Úradu vlády, teda pardon, Adama Lučanského, porušuje ústavu, Chartu základných práv EÚ a Dohovor o ochrane základných práv a slobôd v tom, že neoprávnene zasahuje do práva sa slobodne združovať, práva na rešpektovanie súkromného života, práva na ochranu osobných údajov, práva na participáciu na správe vecí verejných a úloh občianskej spoločnosti a porušuje zákaz diskriminácie.
Maďari by na základe skúsenosti mohli povedať, ako ich štátny rozpočet utrpel, keď prijatím podobnej úpravy prišli o fondy z EÚ či náhrady, ktoré musel štát zaplatiť pre prehraté spory na Európskom súde pre ľudské práva.
Navyše, návrh Úradu vlády, pardon, Adama Lučanského, očividne nevie, odkiaľ vietor skutočne fúka, pretože úplne opomenul subjekty, ktoré najčastejšie ovplyvňujú politické rozhodnutia.
Návrh vôbec nereguluje podnikateľské skupiny v podobe konzultantských spoločností, advokátskych kancelárií a finančných skupín a výslovne vylučuje z regulácie najväčších hráčov medzi nepodnikateľskými záujmovými skupinami, ktorými sú odbory, zamestnávateľské a športové zväzy.
Úrad vlády, pardon, poslanec Lučanský, dokázal, že „zákonom o lobingu“ nejde regulovať tých, ktorí lobujú, ale len tých, u ktorých si neželá, aby sa vyjadrovali.
Ako povedal Lučanského mentor: „Neotravujte, tu sme pri žatve.“ Teda pardon, pri moci.