SME

Segregáciu rómskych detí stále neriešime. Naopak

Čiastkové reformy robia zo segregácie oficiálnu politiku.

Rómskí školáci v Sečovciach.Rómskí školáci v Sečovciach. (Zdroj: TASR/František Iván)

Autorka je výskumná pracovníčka Amnesty International Slovensko

Autor pracuje v Európskom centre pre práva Rómov

Už presne desať rokov je Slovensko pod drobnohľadom Európskej komisie pre porušovanie práva EÚ pre diskrimináciu rómskych detí vo vzdelávaní. No prax sa zásadne nemení. Rómske deti sú naďalej vzdelávané oddelene – v triedach či školách, bežných aj špeciálnych.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na Slovensku je v súčasnosti podľa údajov ministerstva školstva 468 základných škôl v riziku segregácie. Slovenské súdy za posledné roky vydali niekoľko rozhodnutí, v ktorých potvrdili existenciu segregácie na konkrétnych školách.

SkryťVypnúť reklamu

Vláda však napriek tomu namiesto odstránenia tejto závažnej formy diskriminácie – na čo sa koniec koncov Slovensko zaviazalo aj medzinárodnými zmluvami – zavádza reformy a politiky, ktorých potenciál v tomto smere je prinajmenšom otázny. V niektorých prípadoch dokonca môžu konkrétne opatrenia segregáciu posilniť.

Legislatívne zmeny ako definícia segregácie či zavedenie povinných desegregačných štandardov môžu na prvý pohľad pôsobiť ako krok vpred v boji so segregáciou. Problém je, že tieto opatrenia sú zatiaľ len na papieri. Dokonca školy, v ktorých sa vzdelávajú výlučne rómske deti, môžu nové štandardy splniť bez toho, aby zaviedli do svojej praxe akékoľvek zmeny. Z pohľadu zákona bude všetko v poriadku, realita však zostane nezmenená.

Zároveň pribúdajú opatrenia a politiky, ktoré namiesto začleňovania vytvárajú nové formy oddeľovania. Rozšírenie právneho nároku na materskú školu síce vytvára nové kapacity, no ak sa škôlky budujú priamo v segregovaných komunitách, výsledkom je okrem možného nárastu „zaškolenosti“ detí aj ešte skoršia separácia. Úvodné ročníky namiesto nultých ročníkov opakujú ten istý mechanizmus – predĺženie separácie. A tzv. rómske národnostné školy sa javia len ako normalizácia niektorých segregovaných škôl pod záštitou ochrany menšinových práv, pričom absentuje záruka dobrovoľnosti či ukončenia sociálneho vylúčenia.

SkryťVypnúť reklamu

Rómske deti v takzvaných školách v riziku segregácie vo vyššej miere opakujú ročníky, dosahujú horšie vzdelávacie výsledky a častejšie končia školskú dochádzku predčasne. Tieto školy majú zároveň slabšie vybavenie, nedostatok priestoru či dvojzmennú prevádzku – všetko faktory, ktoré znižujú šancu na kvalitné vzdelávanie. A pritom finančné prostriedky ďalej plynú aj do škôl, ktoré vylučovanie udržiavajú.

V čase, keď Slovensko čelí žalobe na Súdnom dvore EÚ za porušenie európskeho antidiskriminačného práva, vzniká dôvodná obava, že zdanlivý súlad s legislatívou komunikovaný ako desegregačné opatrenia sa stane nástrojom na zachovanie vylúčenia. Všetky tieto opatrenia – ak nie sú súčasťou komplexného a jednotného plánu s jasnými cieľmi, dátami a zodpovednosťou – neznamenajú krok vpred.

SkryťVypnúť reklamu

Problematický je aj spôsob, akým ministerstvo školstva monitoruje segregáciu na školách. Namiesto zberu a následného spracovania etnických dát v anonymizovanej forme využíva len tzv. proxy (zástupné) údaje, a to napriek tomu, že zberu týchto údajov ministerstvu nič nebráni. Ministerstvo by k nemu malo pristúpiť čím skôr, a to nielen na základných školách, ale aj na stredných školách či školách pre žiakov so zdravotným znevýhodnením. Obavu vyvoláva aj skutočnosť, že ministerstvo zoznam základných škôl v riziku segregácie zachováva v tajnosti a neposkytlo ho doposiaľ ani Štátnej školskej inšpekcii, ktorá zohráva dôležitú úlohu pri monitorovaní a prijímaní opatrení na odstránenie segregácie.

Slovensko nepotrebuje reformy, ktoré vytvárajú inovatívne kategórie, výnimky, reťazenie pilotných projektov a paralelné štruktúry na kreatívne nové formy segregácie. Potrebuje dôsledný monitoring, spravodlivé financovanie a ukončiť paralelné dráhy vo vzdelávaní. Inak bude segregácia nielen pretrvávať, ale bude čoraz sofistikovanejšia.

SkryťVypnúť reklamu

Autorstvo článku vychádzalo zo správy Oddelení a nerovní: Správa o (ne)riešení segregácie rómskych detí na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 7 104
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 083
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 264
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 667
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 047
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 828
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 713
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 550
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Tvrdiť, že Ukrajina má nájsť odvahu sa vzdať je ok a Netrebko nie?


2
Rómskí školáci v Sečovciach.

Čiastkové reformy robia zo segregácie oficiálnu politiku.


Kamila Gunišová a 1 ďalší 1
Peter Schutz

Ruský Krym môže byť cenou za mier.


5

Premiéri si vymieňali dezinformácie.


79
  1. Viktor Pamula: Os zla sa spája II.
  2. Miroslav Kocúr: Fico ťahá do žumpy už otvorene aj slovenskú vedu
  3. Ján Chomík: Stredoslovák na východe
  4. Dávid Polák: Blízkovýchodná hra o tróny
  5. Simona Michalík: Nestačí byť dobrým učiteľom v triede. Ak chceme meniť vzdelávanie, musíme začať budovať mosty.
  6. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  7. Ondřej Havelka: Kdo jsme. Teologické pojetí lidské osoby a osobnosti
  8. Vladimír Bojničan: Konzervy 21. storočia – celé zle! — III.
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 146
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 432
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 11 676
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 281
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 8 847
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 379
  7. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 7 066
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 726
  1. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  2. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  3. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  4. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  5. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  6. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  7. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  8. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
SkryťZatvoriť reklamu