Autor je odborník Progresívneho Slovenska na dopravu
Takmer miliarda eur – toľko už od roku 2009 pretieklo zo štátnej pokladnice do vrecka firmy Skytoll za predraženú prevádzku mýta. A história sa má opakovať. Na jeden z najväčších finančných tunelov v histórii krajiny sa roky nečinne prizerali vlády Smeru a teraz sa história opakuje. Len v novom, decentnejšom obale.
Prvú zmluvu, ktorá dala Skytollu prakticky neobmedzenú kontrolu nad výberom mýta, podpísal ešte v roku 2008 minister dopravy za Smer Ľubomír Vážny. Výsledok? Štát stratil technickú aj právnu kontrolu nad vlastným mýtnym systémom a každoročne posielal firme až štyridsaťšesť percent z vybraného mýta. V porovnaní s Českou republikou, kde prevádzkovateľ dostáva len desať percent, to bola hanebná dohoda.
Píše sa rok 2025 a máme tu nový tender. Ministerstvo dopravy opäť vedie nominant Smeru Jozef Ráž mladší a zmluva na nový systém mýta opäť vedie k tej istej finančnej skupine pod kontrolou Kellnerovcov, tentoraz pod novou značkou CzechToll.
Toto nie je náhoda, ale dôsledok mocensko-finančného prepojenia, ktoré sa tiahne slovenskou politikou už viac ako dekádu.
Namiesto reformy pokračovanie závislosti
Na papieri vyzerá zmluva s CzechTollom lepšie: nízke náklady, modernejšie technológie. Kľúčové veci sa však nemenia: niektoré časti zdrojového kódu nebude vlastniť štát, čo znamená jediné: tzv. vendor lock-in. Slovensko bude naďalej závislé od jedného dodávateľa. Ak sa v budúcnosti rozhodneme pre zmenu alebo osamostatnenie, čakajú nás vysoké náklady a roky komplikácií.
To, že štát bude vlastniť len deväťdesiat percent zdrojových kódov, nie je útechou. Chýbajúcich desať percent, ktoré podľa všetkého zostanú v rukách subdodávateľov CzechTollu, znamená, že štát stráca akúkoľvek reálnu kontrolu nad budúcimi úpravami systému a ostáva plne závislý od dodávateľa.
Toto nie je modernizácia. Je to pokračovanie starého modelu s novým marketingom.
Firma CzechToll má rovnaké vlastnícke pozadie ako Skytoll – skupinu PPF, ktorú ovláda rodina Kellnerovcov. Sú tiež majiteľmi najvplyvnejšej slovenskej televízie Markíza, čo im dáva nielen ekonomickú, ale aj mediálnu výhodu.
A aby toho nebolo málo, CzechToll a Skytoll majú toho istého hovorcu. Ak to znie ako paródia na verejné obstarávanie, nie ste ďaleko od pravdy. Rovnaký majiteľ, rovnaký hovorca – to nie je náhoda, ale ďalší dôkaz, že namiesto skutočnej súťaže sledujeme len frašku v réžii tých istých hráčov, ktorá má zabezpečiť kontinuitu ich biznisu.
Zaplatili sme aj za vlastnú neschopnosť
Zlyhania štátu pri prechode na nový systém už spôsobili škodu za sto miliónov eur, ako upozorňujú samotní dopravcovia. Len preto, že úradníci nedokázali včas pripraviť tender, museli sme predĺžiť zmluvu so Skytollom – teda s firmou, od ktorej sme sa údajne chceli odpútať. A to hovoríme iba o škode počas prechodu systému, nie o celkovej možnej škode od roku 2009, ktorá sa dá rátať v stovkách miliónov eur.
Minister Ráž tvrdí, že ide o „konsolidáciu“. V skutočnosti však pokračuje v presne tom istom modeli, ktorý nastavili jeho stranícki predchodcovia.
Štát musí konečne začať konať transparentne. Je nevyhnutné zverejniť celú zmluvu s CzechTollom vrátane všetkých technických detailov a najmä vlastníckych práv k zdrojovým kódom a systému.
Zároveň treba dôkladne analyzovať a verejnosti predstaviť možnosti štátneho riešenia, pri ktorom by si Slovensko dokázalo systém vybudovať a prevádzkovať samo. Ak má naša krajina šetriť, prioritou musí byť boj proti rozkrádaniu, nie škrty v školstve, zdravotníctve či na úkor ľudí.
Slovensko potrebuje a zaslúži si mýtny systém pre 21. storočie – moderný, spravodlivý a pod kontrolou štátu, nielen ďalší premaľovaný oligopolný podvod na občanoch.