Autor je štátnym tajomníkom ministerstva vnútra a splnomocnencom vlády pre samosprávu
Jeden eurofondový program nie je spása. Ani stotrinásť priorít zdedených bývalou vládou nebol signál rozumu. Vieme, že nové programové obdobie bude znamenať menej peňazí. Nejasné zostáva, či súčasťou balíka bude aj poľnohospodárska politika, ktorá má dnes vlastný finančný mechanizmus.
Je viac ako isté, že Európska komisia niektoré požiadavky Slovenska zhodí zo stola. Nie preto, že nie sú potrebné, ale preto, že sme sa nimi mali zaoberať už dávno. Takto sa pozerá napríklad na cesty a miestne komunikácie.
Ak si odmyslíme predvstupové fondy, tak sme v treťom štandardnom eurofondovom rámci. Aj v tejto oblasti sme mali v minulosti dosiahnuť výraznejší pokrok.
Ak sa potvrdí dnešná línia uvažovania, podmieni Komisia časť eurofondov reformami rovnako ako pri Pláne obnovy a odolnosti. Musíme sa poučiť a pripraviť ich tak, aby vytvorili dopyt po zásadných systémových zmenách, napríklad aj vo verejnej správe.
Nie byrokracia, ale servis
Túto oblasť v súčasných eurofondoch nenájdeme, hoci v predchádzajúcom programovom období mala špeciálne postavenie cez Operačný program Efektívna verejná správa.
Tento program chýba a je chybou nesnažiť sa oň. Jediná istota je zatiaľ v tom, že budeme mať eurofondy a časť z nich bude podmienená reformami. Poďme sa na to pripraviť.
Sociológ Max Weber sa venoval byrokracii organizácií. Okrem iného vyslovil obavu, že každá snaha o zníženie byrokracie vedie k jej nárastu. Paradoxne to tak vyzerá aj v čase, keď sa informačno-komunikačné technológie stali bežnou súčasťou života a silnou stránkou konkurencieschopnosti firiem.
Musíme si priznať, že verejná správa nikdy nedominovala politickým témam, a tak to aj vyzerá. Každá politická garnitúra má na tom podiel viny, ale porovnávať, kto čo (ne)urobil, alebo sa bičovať nie je východisko.
Samosprávy aj štátna správa potrebujú pozornosť. Ak sa ich fungovanie neopraví, po odchode zdatných úradníkov do penzie nám nepomôže ani historická pamäť. Zoraďme si priority, aby sme uhasili čo najviac požiarov a zároveň formovali model, nový systém usporiadania vzťahov a riadenia.
V prípade samospráv musíme odstupňovať kompetencie, zmeniť ich financovanie, jasne definovať „samosprávnosť“, nastaviť partnerské vzťahy so štátom na prenesený výkon štátnej správy, investovať do informatizácie a kvality ľudí, stabilizovať a decentralizovať.
Spájanie samospráv pri poskytovaní služieb
Máme už rozbehnutý pilotný projekt Centier zdieľaných služieb. Za deväť mesiacov vzniklo dvadsaťjeden pilotných centier, kam uzneseniami zastupiteľstiev doteraz vstúpilo šesťstotridsaťšesť samospráv. Podstata ich práce je prevažne vo výkone originálnych kompetencií, ktorými pokrývajú s dvesto zamestnancami územie s viac ako pol miliónom obyvateľov.
Zamestnanci sa venujú napríklad projektovému manažmentu, verejným obstarávaniam, právnej oblasti, účtovníctvu, mzdám, životnému prostrediu, odpadovému hospodárstvu. Počet zainteresovaných samospráv nie je konečný. Ako sa bude rozširovať, zvýši sa počet obyvateľov, ktorých tieto centrá obslúžia.
Namieste je diskusia o ďalšej spoločnej agende, napríklad správe daní, spoločnom hlavnom kontrolórovi, spoločnom zabezpečovaní sociálnych kompetencií a podobne.
Spájanie samospráv pre výkon agendy sa ukazuje ako dobré východisko, preto by sa mali Centrá zdieľaných služieb rozšíriť do všetkých regiónov. Nové eurofondy by tak mohli byť zdrojom financovania nového komunálneho manažmentu.
Nezabudnime na okresné úrady
Pozornosti nemôže uniknúť ani miestna štátna správa. Nastavenie okresných úradov nemôžu limitovať široké lakte, ale jasné pravidlá, ktoré určia kompetencie jednotlivých okresných úradov. Okresné úrady sú predĺženou rukou štátu v regiónoch a nemôžu byť vnímané ako „odkladisko“ politikov regionálnej úrovne.
To isté platí o úradníkoch, pretože ich kvalita limituje rozsah servisu pre ľudí. Ak je integrácia samospráv do Centier zdieľaných služieb budúcnosťou pre spoločný výkon samosprávnej agendy, tak integrácia štátnych úradov v regiónoch pod okresnými úradmi musí priniesť rovnako pozitívne dopady.
Slovensko si nemôže dovoliť odkladať problémy verejnej správy. Dôsledky nedôslednosti z minulosti dnes pociťujeme na vlastnej koži.
Budúcnosť regiónov je v integrácii partnerov a v mobilizácii zdrojov. Podľa tejto schémy potrebujeme nastaviť model samospráv aj miestnej štátnej správy. Na to musíme myslieť aj pri nastavovaní nových eurofondov.