Autor je prekladateľ a publicista
Oslavy príchodu Cyrila a Metoda na územie dnešného Slovenska sú zárukou troch vecí.
Po prvé, ľudia si na žiadneho Cyrila a Metoda ani nespomenú a namiesto toho budú mať len celkom obyčajné voľno, lenže čo z toho, keď ešte aj to voľno pripadne na sobotu.
Po druhé, zaznie prejav Roberta Fica a síce v ňom Cyrila s Metodom z povinnosti spomenie, ale inak hlavne stanoví ideologické východiská na ďalší rok: teda kto a prečo je nepriateľ, kto za to môže a proti komu treba bojovať.
No a tretia absolútna istota je, že (niektorí) politici opäť rozbehnú preteky vo vypúšťaní bohapustých floskúl, za ktoré by ich ešte aj ten Boh, čo nám ho sem Cyril s Metodom priniesli, mal zasypať hromami-bleskami.
Slovenský Konfucius rečie
Pridajme štvrtú istotu: ľudia sú rôzni, ale Matúš Šutaj Eštok je len jeden. No a práve on si po urputnom boji pre seba uchmatol korunu určenú pre kráľa najhlúpejších floskúl a pripravil tak Andreja Danka o jediný skutočný titul, ktorým sa v živote mohol hrdiť.
Matúš Šutaj Eštok je, bohužiaľ, ministrom a, bohužiaľ, dokonca ministrom vnútra, takže má pocit, že sa za každú cenu musí vyjadriť. A tak príde a vyjadrí sa a my ostatní s tým potom musíme nejako žiť.
Takto riekol Matúš Šutaj Eštok, slovenský Konfucius, tatranský Sokrates, Voltaire Karpatského oblúka: „Sviatok Cyrila a Metoda nie je len oslavou minulosti. Je aj zrkadlom budúcnosti nášho národa.“
V deviatej triede by to ešte v slohu prešlo, na maturite už asi nie, ale povedal to minister vnútra a tvári sa to ako myšlienka, takže sa tým musíme zaoberať.
Otázka teda znie takto: čo nám vlastne Matúš Šutaj Eštok chcel povedať? Teda za predpokladu, že nám niečo naozaj povedať chcel, čo vonkoncom nie je isté, ale in dubio pro reo, ako hovoria v krčme na Vyšných Hágoch.
Hovorí nám azda Matúš Šutaj Eštok, že budeme žiť ako koncom 9. storočia? Lebo to by jeho voličov mohlo aj nemilo prekvapiť.
Alebo hovorí, že k nám čoskoro na pozvanie vládcov prídu cudzinci, ktorí sem prinesú novú kultúru, nové náboženstvo a nové písmo a nahradia našu pôvodnú kultúru?