SME

Regionálne rozdiely sa samy nevyriešia

Bez investícií do zanedbaných oblastí sa nezaobídeme.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

Autor je ekonomický analytik Konfederácie odborových zväzov

V posledných rokoch a mesiacoch sa na Slovensku opakovane ozývajú hlasy politických aj ekonomických aktérov, podľa ktorých by dobudovanie diaľničnej siete naprieč všetkými regiónmi Slovenska (vrátane dlho diskutovanej trasy Bratislava – Užhorod) malo automaticky prispieť k výraznému znižovaniu regionálnych rozdielov.

Podobne zaznievajú optimistické vyhlásenia, ako vstup Ukrajiny do Európskej únie otvorí slovenským regiónom nové ekonomické príležitosti a vyváži ich súčasné zaostávanie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tieto tvrdenia však, pri všetkej úcte, pracujú so zjednodušeným a skresleným obrazom reality. Skúsenosti zo zahraničia ukazujú, že samotné diaľnice ani rozširovanie EÚ regionálne disparity neodstraňujú automaticky.

Realita je iná

Príkladom je Španielsko, kde sa od 90. rokov masívne investovalo do cestnej infraštruktúry vrátane výstavby diaľnic do menej rozvinutých regiónov.

Štúdia zo Španielska však ukazuje, že tieto investície znížili regionálne rozdiely len približne o tretinu. Zvyšné nerovnosti pretrvávali v dôsledku odlišnej štruktúry hospodárstva, vzdelanostnej úrovne obyvateľstva a lokálnej hospodárskej aktivity.

Rovnako poučné sú zistenia z Rakúska po rozšírení EÚ o krajiny strednej a východnej Európy.

Výskum analyzoval dosahy vstupu susedných štátov do EÚ a zistil, že aj keď rakúske hraničné regióny zaznamenali rast produktivity a obchodu, nedošlo k ich reálnemu ekonomickému vyrovnaniu s vnútroštátnymi regiónmi. Naopak, v niektorých ukazovateľoch, ako je zamestnanosť či populačný rast, zaostávali.

SkryťVypnúť reklamu

Autori napokon skonštatovali, že rozšírenie EÚ síce prinieslo pozitívne efekty v oblasti obchodu a produktivity, no k očakávanému znižovaniu regionálnych rozdielov v Rakúsku nedošlo – ani postupne, ani udržateľným spôsobom.

Preto je ilúziou domnievať sa, že samotné prepojenie Slovenska prostredníctvom diaľnic na Ukrajinu, Poľsko, Maďarsko či Českú republiku vyrieši napríklad dlhodobé zaostávanie regiónov ako Gemer, Novohrad, horné Kysuce alebo časti východného Slovenska.

Rovnakou ilúziou je očakávať, že pripojenie Ukrajiny k EÚ prinesie automaticky rýchlejšie zbohatnutie chudobnejších slovenských regiónov.

Ľudia a miestna ekonomika

To, že výstavba infraštruktúry a otvorenie hraníc prinášajú pozitívne efekty, nemožno poprieť. Problémom je však práve prílišné sústredenie verejnej diskusie len na tieto aspekty.

SkryťVypnúť reklamu

Regionálny rozvoj nie je možné zabezpečiť bez komplexného prístupu, ktorý zahŕňa investície do ľudského kapitálu, vzdelávania, miestnej ekonomiky a prírodných zdrojov.

Na Slovensku sa opakovane zanedbáva podpora sociálnej ekonomiky, ktorá môže byť pre menej rozvinuté regióny dôležitým zdrojom pracovných miest a komunitného rozvoja. To isté platí pre agroturizmus a spracovateľský priemysel viazaný na lokálne suroviny. Typickým príkladom je neefektívny vývoz dreva v surovom stave do zahraničia namiesto jeho spracovania a finalizovania u nás doma.

Osobitnú pozornosť si zaslúži aj poľnohospodárstvo. Slovensko dlhodobo trpí nízkou produktivitou práce v tejto oblasti, čo je paradoxne spôsobené aj tým, že významnú časť sektora ovládajú tzv. agrobaróni.

SkryťVypnúť reklamu

Často ťažia z priamych platieb a dotácií bez toho, aby investovali do modernizácie výroby, rozvoja lokálnych pracovných miest či udržateľných foriem hospodárenia.

Prvou podmienkou efektívneho znižovania regionálnych rozdielov teda nemôže byť len výstavba diaľnic či prijatie Ukrajiny do EÚ. Nevyhnutná je súčasná podpora miestnych ekonomík, podpora vzdelanosti, inovácií, kvalitných verejných služieb a regionálnych ekonomík mimo veľkých miest.

Diaľnice

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  2. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  3. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  4. Tankovanie, ktoré sa vám vráti: káva, zľavy aj pohodlie
  5. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  8. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  1. Invázne rastliny ako superpotraviny
  2. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  3. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  5. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  6. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  8. LESY SR si držia drevo doma: 99 % produkcie zostáva na Slovensku
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 10 864
  2. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 8 171
  3. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 6 484
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 3 971
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 3 357
  6. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 2 121
  7. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 2 118
  8. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 2 069
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Kreslí Mikuláš Sliacky.


3
Peter Tkačenko.

V priamom prenose sme videli, ako sa to nerobí.


24
Elektráreň Jaslovské Bohunice.

Aké sú výhody energetických spoločenstiev?


Dorota Osvaldová 1
Ľubomír Jaško

Pre Fica je najdôležitejšie, aby sa Rusku nestalo nič zlé.


13
  1. Soňa Fröhlichová: Grand Tour of Switzerland alias cestovanie po Švajčiarsku
  2. Patrik Benčík: Bude nová bytovka na Mukačevskej 7 v Prešove postavená skôr ako skončí vyšetrovanie tragédie?
  3. Martin Turčan: Chobot v hlave predsedu vlády
  4. Marian Letko: Z denníka chrapúňa. Moje zlodejiny a klamstvá odhalené. Do psej matere…
  5. Júlia Piraňa Mikolášiková: Ako pracujú sudcovia, ktorí pojednávajú profilové kauzy čurillovcov?
  6. Martin Greguš: Kde je slovenský minister zahraničia? Mlčí, keď bijú našich...
  7. Radoslav Záhumenský: Objavte Manínsku tiesňavu, prírodný klenot Slovenska, ktorý musíte vidieť
  8. Katarína Sélešiová: Hviezdny prach
  1. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 15 871
  2. Martin Fronk: Igelitka z roku 1990 a obchod, ktorý zabudol na rok 2025 15 630
  3. Monika Albertiová: Máme po puči 12 501
  4. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 8 070
  5. Jozef Foltýn: Podpriemerný Slovan zaujal len arogantným trénerom 7 773
  6. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico? 7 520
  7. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 6 644
  8. Ján Valchár: Keď Rusku ide karta, tak ešte jeden blog 5 585
  1. Radko Mačuha: Padák - slovenský vynález.
  2. Radko Mačuha: Za neonacizmus na Ukrajine môže Putin.
  3. Marcel Rebro: Trump a Putin na Aljaške: Rokovanie o Ukrajine bez Ukrajiny
  4. Marcel Rebro: Rusko obkľúčené NATO? Skôr obkľúčené rozprávkami z Kremľa
  5. Věra Tepličková: Prirodzene k prirodzeniu (nevhodné pre deti a slabšie/citlivejšie povahy)
  6. Věra Tepličková: Od buka do buka a máme tu Mamuka
  7. Radko Mačuha: Organizátor majdanu bol na káve pred úradom vlády.
  8. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico?
SkryťZatvoriť reklamu