Autorka je sociologička
Bola som si pozrieť Duchoňa. Nie kvôli spevákovi, slovenskému Tomovi Jonesovi.
Nespomínam si, že by v čase jeho vrcholiacej slávy bol v mojom zornom poli. Ale keďže film sa stal kontroverznou témou na mnohých úrovniach a v mnohých prostrediach a navyše ešte aj láme rekordy návštevnosti, chcela som si urobiť názor z prvej ruky (nie vysloviť ortieľ a priori, ako sa to u nás neraz stáva).
Bola som zvedavá, ako režisér Peter Bebjak zvládol neľahké zadanie – sprítomniť ikonu v kontexte doby. Lebo my síce môžeme chodiť na filmové „biopics“ o Dylanovi či Elvisovi, ale „náš kufor“ je Duchoň.
Na film sa nepozerám z perspektívy umeleckej kritiky, zaujíma ma sociologicky. Jeho úspech jasne ukazuje, že ide o spoločenský fenomén, dielo, do ktorého si teraz rôzne generácie a rôzne názorové skupiny vkladajú svoju interpretáciu a aj svoju rozhorčenú kritiku, lebo veď na idoly sa nesiaha.