Autor je teológ a spisovateľ
Desaťtisíce študentov a študentiek si tento rok položia otázku, čomu by sa chceli venovať. Slovensko je zatiaľ ešte stále súčasťou najrozvinutejších štátov sveta s vysokým indexom ľudského rozvoja. Ten je už od osvietenskej revolúcie hlboko prepojený s civilizáciou rozumu, faktov a overiteľnosti.
Štáty s najvyšším stupňom ľudského rozvoja nie sú na čele technologického pokroku a ekonomickej prosperity náhodou. Nedostali sa tam na základe liatia olova na Luciu ani čítaním z kávovej usadeniny, ale vďaka schopnosti predvídať, plánovať a rozumne narábať s rozumovými funkciami Homo sapiens, ktoré predlžujú život, prinášajú vďaka práci vedcov nové lieky a rozširujú naše vedomosti.
Začiatok školy ako iniciačný rituál
To, že istá skupina ľudí odmieta moderný model sveta vystavaný na poznaní a poznávaní, ešte neznamená, že majú právo brzdiť náš vývoj. Neexistuje žiadny iný spôsob modernizácie spoločnosti ako ten, ktorý je založený na čoraz masívnejšom vzdelávaní, chápaní sveta, v ktorom žijeme, a skúmaní nových zákonitostí a vzťahov, ktoré v kombinácii s naším vedomím a schopnosťou myslieť ovládajú náš svet.
Cieľom vzdelávania a poznania však nie je len mať sa lepšie, ale aj snaha naučiť sa pristupovať k svetu, v ktorom žijeme, s pochopením, úctou k živej prírode a pokorou k nášmu nepochopiteľnému miestu v štruktúre toho, čo nazývame oblohou.
Nový školský rok preto slúži v rozvinutých krajinách na povzbudenie detí, aby nerezignovali na zvedavosť, aby sa naučili triediť, vyhodnocovať a spracúvať poznatky a cítili sa súčasťou pokolenia Homo sapiens v tom najlepšom civilizačnom a kultúrnom zmysle slova.
Psychológia, symbolické myslenie, náboženské spôsobilosti, zvyklosti a tradície, umelecká tvorba sú rovnako dôležitou súčasťou osvietenského modelu sveta, učia nás pozornosti, schopnosti stíšiť sa, introspekcii a empatii, nevyhnutnej pre život na mnohomiliardovej planéte.
Začiatok školského roka je preto skutočným iniciačným sviatkom radosti z poznania, samozrejmosťou, ťažko a zložito vybojovanou so silami, ktoré len pred pár desaťročiami upierali vzdelávanie nižšie postaveným sociálnym skupinám.
A namiesto toho, aby štát urobil všetko pre to, aby sa táto inauguračná slávnosť na základných a stredných školách premenila na symbolické prijatie prvákov do kruhu moderných vzdelaných detí, im Fico, Kotlár a Blaha naservírovali jeden z najhlúpejších výstupov v dejinách moderného slovenského vzdelávania.