SME

Bude štátny rozpočet pre železnice likvidačný?

Nedostatočné financie pocítia opäť cestujúci.

Vlaky, ktoré jazdia po slovenských koľajniciach, dosluhujú.Vlaky, ktoré jazdia po slovenských koľajniciach, dosluhujú. (Zdroj: TASR)

Autor bol 40 rokov zamestnancom železníc ČSD a ŽSR, pôsobí v strane Demokrati

Návrh budúcoročného štátneho rozpočtu sa dostal na stôl sociálnym partnerom, zamestnávateľom a odborárom v stredu 8. októbra 2025. Celkovo sa doprave v roku 2026 ujde oproti roku 2025 o 127 miliónov menej.

Z jednotlivých rezortov by si malo najviac utiahnuť opasky ministerstvo dopravy, ktoré zodpovedá aj za naše železnice. Preto je tento návrh rozpočtu na rok 2026 pre naše železnice viac než likvidačný.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nehode by sa dalo zabrániť

V prípade lepšieho financovania našich železníc by sa jednoznačne zvýšila aj bezpečnosť. Smutným mementom nech je nám posledná veľká nehoda, keď došlo pri Jablonovskom tuneli k zrážke dvoch rýchlikov. Stalo sa to medzi dopravňami Lipovníkom a Jablonovom, kde dvojkoľajná trať prechádza cez spomínaný jednorúrový tunel do jednokoľajnej trate.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už samotný fakt, že po postavení tohto tunela v roku 1955 sa do dnešného dňa nepodarilo postaviť aj druhú rúru, je dôkazom dlhoročného podfinancovania našich železníc. Ťažkej železničnej nehode by sa dalo zabrániť aj tým, keby boli vybudované vyššie technické možnosti moderných bezpečnostných systémov, ako je Jednotný európsky systém zabezpečenia jazdy vlakov ETCS.

Je to systém zabezpečenia jazdy vlakov, keď navzájom spolupracujú dve zložky: pevná časť na koľaji a mobilná časť na rušni. Dokonca aj na diaľku môžu aktívne zasiahnuť do riadenia vlaku v prípade zlyhania rušňovodiča, ako sa asi prihodilo v tomto prípade.

Je to nezodpovedné

Ministerstvo dopravy by malo v roku 2026 ušetriť 58 miliónov eur. V rámci konsolidácie príde podľa návrhu štátneho rozpočtu na rok 2026 na zníženie osobných výdavkov o 1,46 milióna eur. Tiež sa zníži prevádzková dotácia pre Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) o 20 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

Zosekanie ráta aj v rezorte dopravy so sumou 1,15 milióna eur, čo je o 1,9 percenta menej ako tento rok. Takto stratí rezort dopravy 20 miliónov eur. Toto je už bežná tradícia, že v rezorte dopravy rozpočtové plány vôbec neodrážajú realitu.

Práve tých 20 miliónov môže znamenať problém, pretože na základe týchto čísel v rozpočte nemožno uskutočniť napredovanie novej výstavby. Aj položka na údržbu a prevádzku železničnej infraštruktúry je však osobitne neuspokojivá. Preto bude aj v dôsledku zníženia traťových rýchlostí zníženou údržbou dochádzať k častému meškaniu vlakov.

Vedenie našich železníc však stále dúfa, že ide len o návrh štátneho rozpočtu, ktorý sa môže ešte zmeniť. Je krajne nezodpovedné, že štát nenašiel na zlepšenie koľajovej dopravy viac peňazí.

SkryťVypnúť reklamu

Celkovo klesnú investície do železničnej infraštruktúry o 57 miliónov eur. ŽSR sa s týmto musia nejako vyrovnať. Môže to byť optimalizáciou alebo znížením nákladov na údržbu a investície.

Menej prostriedkov budú mať na samotné stavby a hlavne na mzdy svojich zamestnancov, a to zhruba o päť miliónov eur. Tento najväčší štátny podnik dáva na svojich takmer 13-tisíc zamestnancov zhruba 250 miliónov eur ročne.

To však bude veľký problém, keď železniční odborári začali zbierať podpisy zamestnancov železníc so súhlasom na ostrý štrajk, pretože nedošlo k dohode zamestnávateľa so zamestnancami pri uzatváraní kolektívnej zmluvy a odmietnutím zvýšenia ich miezd o 70 eur. Zopakuje sa 31. január 2003, keď železničiari vstúpili do ostrého štrajku?

Brusel nepolepí všetko

Následkom optimalizácie nahlásili železnice hromadné prepúšťanie svojich zamestnancov, ktoré sa môže dotýkať až 400 zamestnancov. Predpoklad je, že sa to uskutoční v troch vlnách: v októbri, v novembri a v decembri 2025.

SkryťVypnúť reklamu

Pri financovaní projektov na našich železniciach v budúcom roku 2026 preto ráta ministerstvo dopravy s využitím európskych zdrojov z Bruselu. Peniaze zo štátneho rozpočtu využijeme najmä na to, čo nie je možné financovať zo zdrojov EÚ. Lenže pri financovaní megaprojektov našich železníc pri Liptovskom Mikuláši či Poprade za 1,5 miliardy eur zatiaľ financovanie zdrojov z Bruselu nie je.

Tento štátny rozpočet obsahuje aj „prikrášlené“ čísla ziskov štátnych železníc. Napríklad nemožno asi počítať s príjmami od dopravcov za použitie koľají, kde štát ráta s príjmom okolo 236 miliónov eur, čo vyzerá nereálne. Len v minulom roku to bolo o 50 miliónov menej.

Štát stále neodpovedá na mnohé kritiky ďalšieho možného príjmu železníc – zrušením sociálneho opatrenia „vlaky zadarmo“, ktoré zaviedla ešte druhá Ficova vláda. Pre toto opatrenie prichádza Železničná spoločnosť Slovenska (ZSSK) o nemalé sumy, ktoré vlastne musí ZSSK doplácať štát.

SkryťVypnúť reklamu

Stačilo by, aby štát tento benefit urobil absolútne adresným. Nemali by ho využívať tí občania, ktorí nie sú sociálne v ťažkej situácii. Žiaci by napríklad mali túto zľavu využívať len na cesty do a zo školy, nie na ostatné cestovanie mimo školy po republike.

Treba aj poukázať na to, že kým štátny dopravca získal vlani od cestujúcich len 22 percent svojich príjmov, napríklad štátne železnice Rakúska takto dostali 36 percent, ba dokonca v Česku 39 percent.

Toto všetko vraví, že vzhľadom na návrh štátneho rozpočtu na rok 2026 je financovanie našich železníc nedostatočné, čo opäť pocítia na svojej koži cestujúci.

Železnice Slovenskej republiky

Súvisiace témy: Vlaky, Rozpočet
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  3. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  4. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  5. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  6. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  7. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  8. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  3. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  5. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  6. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  7. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  8. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 830
  2. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 4 870
  3. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 763
  4. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 4 344
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 4 157
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 4 153
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025 3 270
  8. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 2 109
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Jaroslav Haščák je podľa tohtoročného rebríčka Forbesu tretím najbohatším Slovákom po Tomášovi Chrenekovi a roine Takáčovcov. Rovnako ako ostatní slovenskí boháči sa ale nepodieľa na podpore spoločnosti, ako to už vidíme aj v Česku.

Čo chcieť od Haščákovcov a Tkáčovcov.


1
Vlaky, ktoré jazdia po slovenských koľajniciach, dosluhujú.

Nedostatočné financie pocítia opäť cestujúci.


4

Predĺženie volebného obdobia si Fico šije tunajšej situácii dokonale na mieru.


6
Mariana Čengel-Solčanská. (Zdroj: ARCHÍV M.Č.S.)

Bartek reprezentuje generáciu, ktorá nechápe slobodu ako dar.


30
  1. Miroslav Ferkl: Ficove Sako
  2. Andrea Bérešová: Doma v záhrade 10/2025
  3. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou Sochy Čulena.
  4. Martin Bača: Ubytovacie útrapy
  5. Dávid Polák: Ezolát
  6. Pavol Burda: Exkomunikácia Smeru z rodiny európskych socialistov – ďalší zdvihnutý varovný prst pred (seba) dehumanizáciou
  7. Marian Faktor: Malé a bezvýznamné nemocnice?
  8. Milan Buno: Ako zvládať vystúpenia na verejnosti? Naučte sa rýchlo myslieť a jasne hovoriť | 7 knižných tipov
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 13 084
  2. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 582
  3. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 11 497
  4. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 8 058
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 7 974
  6. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 7 957
  7. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 7 455
  8. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 448
  1. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou Sochy Čulena.
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  3. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  4. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  5. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  6. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  7. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  8. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
SkryťZatvoriť reklamu