Ibsenovské herečky - predstaviteľky Nory na stretnutí v Oslo - zľava Liv Ullmannová, Lise Fjeldstadová, Glenda Jacksonová, Claire Bloomová, Ghita Noerbyová, Saoli Mitraová a Angela Winklerová. Dolu zľava Isabelle Huppertová a Wenche Fossová. FOTO - SITA/AP
Priekopníckym dielom dramatika Henrika Ibsena (20. marec 1828 - 23. máj 1906) bolo, že vytvoril novú ženu, starú vyhnal z kuchyne a kostola, vzal jej deti, a vznikla nová a komplikovaná bytosť, ktorá vyhlásila vojnu nielen mužovi a spoločnosti, ale aj sebe samej. A z literárneho hľadiska sa stala rovnocennou mužským protagonistom. Prečo si teda na chvíľku nepredstaviť Noru ako ženského Hamleta - ženu, ktorá stojí pred životným rozhodnutím byť či nebyť, slobodná alebo neslobodná, zmeravieť v klietke alebo sa z nej vybrať von do neprebádanej krajiny, ktorá môže byť aj ekvivalentom smrti či niečoho ešte horšieho? To, čím to napokon je, sa dozvie, až keď do tej krajiny vstúpi dverami. Podvádzaná premeneným manželom - aj to je dôvod paralely s Hamletom, ktorého podvádzali tí, čo mu boli najbližšie. A to si žiada rozhodnutie na život a na smrť.