Amsterdam. FOTO - REUTERS |
Reportáž môže by umeleckým dielom - ak má autor eleganciu a zmysel pre pôsobivý text, keď dôkladne skúma informácie, keď ich organizuje s presnosťou a zručnosťou dobrého prozaika. To sa podarilo Ianovi Burumovi v jeho Vražde v Amsterdame, knihe, ktorá sa číta ako napínavý román, hoci v nej nie ja ani zrnko fikcie, len príbeh toho, čo sa nedávno stalo.
Strašidelný zločin
Kniha skúma vraždu holandského filmára Thea van Gogha, ktorého zabil 2. novembra 2004 dvadsaťšesťročný holandský Maročan Mohammed Bouyeri, spolu s tým, čo vražde bezprostredne predchádzalo a čo po nej nasledovalo vrátane všeobecnejšieho problému moslimského prisťahovalectva v západnej Európe. Ian Buruma rekonštruuje strašidelný zločin (Bouyeri van Gogha najskôr zastrelil, potom mu prerezal hrdlo a nožom mu k hrudi pripichol papier, na ktorom vyhlásil svätú vojnu neveriacim a vyhrážal sa smrťou holandsko-somálskej poslankyni Ayaan Hirsi Aliovej) s minucióznou presnosťou, potom načrtne živé profily všetkých osôb, ktoré v tomto príbehu priamo alebo nepriamo vystupujú, a napokon vám ukáže živú fresku napätí, strachov, predsudkov, násilia a sporov, ktoré vzbudzuje masívna prítomnosť týchto "nových občanov", hlavne marockého pôvodu, odkedy prišli do Amsterdamu, mesta, v ktorom podľa Burumových odhadov bude na základe súčasnej miery prílivu prisťahovalcov roku 2015 viac moslimov než kresťanov.