SME

Jazykové tiky, alergie a averzie

Sú prejavom jazykového správania. Dajú sa pozorovať, hoci sa nedajú presne definovať, pretože jedny prechádzajú do druhých, zlievajú sa a opäť rozchádzajú.

Jeden jazykový tik je takzvaný „stávkový“. Realizuje sa zvyčajne v krčme (alebo v inom nezáväznom prostredí), kde sa dvaja napríklad hádajú, či je spisovné slovo zázvor alebo ďumbier, pretože si chcú objednať plechovku piva s anglickým nápisom „ginger beer“.

Jazyková poradňa býva v tom čase už zavretá, a tak sporiaci sa telefonujú nejakému známemu - učiteľovi slovenčiny, redaktorovi, spisovateľovi a podobne, aby ich rozsúdil.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ten to buď vie a prípad rýchlo vyrieši, alebo sa botanike práve nevenuje, no v tom okamihu sa ocitne v tiku profesionála, ktorému profesionálna česť káže problém vyriešiť, a siahne po slovníku. Potom z neho kamarátom číta a vysvetľuje trasu názvu rastliny Zingiber officinale - ďumbiera lekárskeho z jazyka Pali (uvádza Webster) cez gréčtinu, latinčinu a maďarčinu až na Slovensko (uvádza Slovník súčasného slovenského jazyka). Vzápätí musí vypátrať trasu synonymného výrazu „zázvor“, ktoré sa k nám dostalo neskôr prostredníctvom češtiny.

SkryťVypnúť reklamu

A hoci stávku nik nevyhrá, predsa len ten, kto uprednostňoval slovo ďumbier, má jedno plus.

Iný typ jazykového tiku možno nazvať „učiteľský“ alebo „opravovačský“. Je typickým znakom profesionálnej deformácie. Musím sa priznať, že mu sama podlieham, preto viem, ako funguje.

Spúšťačom takého tiku je zvyčajne alergia na chronické jazykové chyby. A tak, ak počujem, že niekto „predáva cenu“, nemôžem si pomôcť a hneď zasiahnem, že cena sa nepredáva, ale odovzdáva, človek sa „nechová“ tak alebo onak, ale správa sa (chovajú sa domáce zvieratá), kniha na prečítanie sa „nedoporučuje“, ale odporúča, „užité“ umenie sa neužíva, ale prináša úžitok, takže je úžitkové.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C2S4G na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 525
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 187
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 701
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 843
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 981
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 716
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 791
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 484
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Marián Kéry.

Keby mnohí politici napísali práce poriadne, prišli by sme o malú jazykovú lekciu.


1
Publicista Matúš Ritomský.

Ľahkovážne volať po spoločenských otrasoch znamená ignorovať ich tragické dôsledky.


Ficovi sa zosypal jeden z pilierov sebaobrany.


7
Jindřich Šídlo

Detinské správanie prináša výsledky.


4
  1. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  2. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  3. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  4. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  5. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  6. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  7. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  8. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 424
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 654
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 530
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 847
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 556
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 198
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 869
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 803
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu