SME

Rafinovaná reklama „šíri osvetu a vyzýva“

Taká reklama už nepracuje s málo pravdepodobným zveličením typu, „biela bude ešte belšia“ či „deväťdesiatdeväť odborníkov zo sto“ odporúča nejaký výrobok. Zameriava sa na mimo­riadne citlivé stránky nášho života, najčastejšie je to zdravie, ochrana a budú

cnosť rodiny a podobne, a tvári sa výsostne odborne.

Štruktúra „výzvovej a osvetovej“ reklamy je prehľadná. Na jej začiatku je vysvetľovacia fáza, v ktorej sa ukáže nejaký proces v ľudskom tele, alebo sa opíše vznik ochorenia. Potom sa pozornosť zacieli na prvok či prostriedok napomáhajúci zlepšenie stavu, „zaručene“ overený vedeckým výskumom. Nakoniec sa predstaví výrobok, ktorý spomínaný prvok alebo prostriedok obsahuje, a ktorého kúpou a (po)užívaním „Urobíte aj vy niečo pre svoje zdravie“ alebo „Budete držať budúcnosť svojich detí pevne vo vlastných rukách“. To sú zvyčajne pravidelné záverečné slogany. Kým by také apely nepohli! Dobrá mama predsa vie, čo je pre jej rodinu dobré. Zaujímalo by ma, koľkí z kupujúcich si pri výbere produktu vyžiadajú spomínaný vedecký certifikát, na ktorý sa reklama odvoláva.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V podstate však o nič nejde, všetci viac-menej vieme, že je to taká hra. No každá hra je iba dovtedy nevinná, kým sa nemení na manipuláciu, ktorá útočí naozaj na najcitlivejšie „body“. Vtedy zvyčajne vnímame zneužitý jazyk dobre zamaskovanej reklamy veľmi citlivo. Na mňa osobne tak pôsobili tvrdenia v nedávno publikovaných článkoch predstavujúcich „produkty“ slovenských poisťovní. Objavil sa v nich text: „Majetok je pre Slovákov často cennejší ako ich život alebo zdravie. Aspoň z pohľadu poistenia. Uprednostňujú totiž poistenie áut a iného hnuteľného či nehnuteľného majetku pred životným poistením.“ Bolo by to generalizované obvinenie „väčšiny“ bez argumentov, nebyť tých dvoch vhodne použi­tých zmierňu­júcich slov - príslovky „často“ a častice „aspoň“. Dve nenápadné, vhodne použité slovíčka vo vetách, ktorým na to, aby mohli odznieť, musí predchádzať štatistická a socio­logická analýza: prečo je to tak? Úder na citlivé miesto, len tak jazykom, možno (všimnite si dôvod použitia častice „možno“) z jednoduchého dôvodu - zvýšiť počet klientov poisťovní. A „možno“ tých klientov je nedostatočné množstvo aj preto, že jazyk, ktorým poisťovne komunikujú s klientom, je krkolomný a málo zrozumiteľný.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C2S64 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 579
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 295
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 710
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 097
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 318
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 925
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 856
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 404
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Marián Kéry.

Keby mnohí politici napísali práce poriadne, prišli by sme o malú jazykovú lekciu.


6
Publicista Matúš Ritomský.

Ľahkovážne volať po spoločenských otrasoch znamená ignorovať ich tragické dôsledky.


3

Ficovi sa zosypal jeden z pilierov sebaobrany.


8
Jindřich Šídlo

Detinské správanie prináša výsledky.


4
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 019
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 784
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 139
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 972
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 871
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 015
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu