SME

Rafinovaná reklama „šíri osvetu a vyzýva“

Taká reklama už nepracuje s málo pravdepodobným zveličením typu, „biela bude ešte belšia“ či „deväťdesiatdeväť odborníkov zo sto“ odporúča nejaký výrobok. Zameriava sa na mimo­riadne citlivé stránky nášho života, najčastejšie je to zdravie, ochrana a budú

cnosť rodiny a podobne, a tvári sa výsostne odborne.

Štruktúra „výzvovej a osvetovej“ reklamy je prehľadná. Na jej začiatku je vysvetľovacia fáza, v ktorej sa ukáže nejaký proces v ľudskom tele, alebo sa opíše vznik ochorenia. Potom sa pozornosť zacieli na prvok či prostriedok napomáhajúci zlepšenie stavu, „zaručene“ overený vedeckým výskumom. Nakoniec sa predstaví výrobok, ktorý spomínaný prvok alebo prostriedok obsahuje, a ktorého kúpou a (po)užívaním „Urobíte aj vy niečo pre svoje zdravie“ alebo „Budete držať budúcnosť svojich detí pevne vo vlastných rukách“. To sú zvyčajne pravidelné záverečné slogany. Kým by také apely nepohli! Dobrá mama predsa vie, čo je pre jej rodinu dobré. Zaujímalo by ma, koľkí z kupujúcich si pri výbere produktu vyžiadajú spomínaný vedecký certifikát, na ktorý sa reklama odvoláva.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V podstate však o nič nejde, všetci viac-menej vieme, že je to taká hra. No každá hra je iba dovtedy nevinná, kým sa nemení na manipuláciu, ktorá útočí naozaj na najcitlivejšie „body“. Vtedy zvyčajne vnímame zneužitý jazyk dobre zamaskovanej reklamy veľmi citlivo. Na mňa osobne tak pôsobili tvrdenia v nedávno publikovaných článkoch predstavujúcich „produkty“ slovenských poisťovní. Objavil sa v nich text: „Majetok je pre Slovákov často cennejší ako ich život alebo zdravie. Aspoň z pohľadu poistenia. Uprednostňujú totiž poistenie áut a iného hnuteľného či nehnuteľného majetku pred životným poistením.“ Bolo by to generalizované obvinenie „väčšiny“ bez argumentov, nebyť tých dvoch vhodne použi­tých zmierňu­júcich slov - príslovky „často“ a častice „aspoň“. Dve nenápadné, vhodne použité slovíčka vo vetách, ktorým na to, aby mohli odznieť, musí predchádzať štatistická a socio­logická analýza: prečo je to tak? Úder na citlivé miesto, len tak jazykom, možno (všimnite si dôvod použitia častice „možno“) z jednoduchého dôvodu - zvýšiť počet klientov poisťovní. A „možno“ tých klientov je nedostatočné množstvo aj preto, že jazyk, ktorým poisťovne komunikujú s klientom, je krkolomný a málo zrozumiteľný.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C2S64 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 475
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 246
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 024
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 865
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 477
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 170
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 946
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 118
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Maďarský premiér Viktor Orbán.

Premiér Maďarska začal hrať tvrdo.


4
Vysoké Tatry po víchrici v roku 2014.

Prevládajúca spoločenská pasivita vedeckej komunity sa nám vypomstí.


2

Kreslí Mikuláš Sliacky.


6
Nataša Holinová

Zásoby konšpirátorov a hulvátov sa ešte neminuli.


8
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  2. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  3. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  4. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  5. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  6. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  7. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  8. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 077
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 047
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 112
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 061
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 624
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 874
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 386
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťZatvoriť reklamu