SME

Rafinovaná reklama „šíri osvetu a vyzýva“

Taká reklama už nepracuje s málo pravdepodobným zveličením typu, „biela bude ešte belšia“ či „deväťdesiatdeväť odborníkov zo sto“ odporúča nejaký výrobok. Zameriava sa na mimo­riadne citlivé stránky nášho života, najčastejšie je to zdravie, ochrana a budú

cnosť rodiny a podobne, a tvári sa výsostne odborne.

Štruktúra „výzvovej a osvetovej“ reklamy je prehľadná. Na jej začiatku je vysvetľovacia fáza, v ktorej sa ukáže nejaký proces v ľudskom tele, alebo sa opíše vznik ochorenia. Potom sa pozornosť zacieli na prvok či prostriedok napomáhajúci zlepšenie stavu, „zaručene“ overený vedeckým výskumom. Nakoniec sa predstaví výrobok, ktorý spomínaný prvok alebo prostriedok obsahuje, a ktorého kúpou a (po)užívaním „Urobíte aj vy niečo pre svoje zdravie“ alebo „Budete držať budúcnosť svojich detí pevne vo vlastných rukách“. To sú zvyčajne pravidelné záverečné slogany. Kým by také apely nepohli! Dobrá mama predsa vie, čo je pre jej rodinu dobré. Zaujímalo by ma, koľkí z kupujúcich si pri výbere produktu vyžiadajú spomínaný vedecký certifikát, na ktorý sa reklama odvoláva.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V podstate však o nič nejde, všetci viac-menej vieme, že je to taká hra. No každá hra je iba dovtedy nevinná, kým sa nemení na manipuláciu, ktorá útočí naozaj na najcitlivejšie „body“. Vtedy zvyčajne vnímame zneužitý jazyk dobre zamaskovanej reklamy veľmi citlivo. Na mňa osobne tak pôsobili tvrdenia v nedávno publikovaných článkoch predstavujúcich „produkty“ slovenských poisťovní. Objavil sa v nich text: „Majetok je pre Slovákov často cennejší ako ich život alebo zdravie. Aspoň z pohľadu poistenia. Uprednostňujú totiž poistenie áut a iného hnuteľného či nehnuteľného majetku pred životným poistením.“ Bolo by to generalizované obvinenie „väčšiny“ bez argumentov, nebyť tých dvoch vhodne použi­tých zmierňu­júcich slov - príslovky „často“ a častice „aspoň“. Dve nenápadné, vhodne použité slovíčka vo vetách, ktorým na to, aby mohli odznieť, musí predchádzať štatistická a socio­logická analýza: prečo je to tak? Úder na citlivé miesto, len tak jazykom, možno (všimnite si dôvod použitia častice „možno“) z jednoduchého dôvodu - zvýšiť počet klientov poisťovní. A „možno“ tých klientov je nedostatočné množstvo aj preto, že jazyk, ktorým poisťovne komunikujú s klientom, je krkolomný a málo zrozumiteľný.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C2S64 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 180
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 143
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 232
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 534
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 137
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 264
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 125
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 779
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  2. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  3. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  4. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  5. Štefan Šturdzík: 350
  6. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  7. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  8. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 367
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 726
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 428
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 457
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 671
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 655
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 618
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu