SME

Posledných šesť slov zošitkovej knižky

Chcem hovoriť o Erikovi Jakubovi Grochovi: nie ako o autorovi, básnikovi, rozprávkarovi, hoci bez tohto podložia by neexistoval ani Groch - editor, vydavateľ, grafický ...

Chcem hovoriť o Erikovi Jakubovi Grochovi: nie ako o autorovi, básnikovi, rozprávkarovi, hoci bez tohto podložia by neexistoval ani Groch - editor, vydavateľ, grafický dizajnér, tak ako ho poznáme z viacerých edičných projektov.

Jeho raná vydavateľská zdatnosť bola samizdatnosť - v kotolniach socializmu sa podieľal na projektoch Trinásta komnata a Nacelle. Neskôr k nim pribudla Tichá voda. Týmito zborníkmi sa prihlásil k žánru almanachu, ktorý poznáme z literárnej histórie najmä z romantizmu (almanachy Nitra, Plody). Pre Erika Jakuba Grocha je podobné nemanifestačné prihlasovanie sa k tradícii charakteristické.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Knihy z dielne

Svoje vydavateľské zámery realizoval v Knižnej dielni Timotej. Práve tu sa začína naplno prejavovať niečo, čo nazývam diskrétnou typografiou Erika Jakuba Grocha. Pod typografiou v tomto prípade nemám na mysli iba grafickú úpravu kníh. Je to Grochova sústavná a vnútorná prítomnosť pri každom konkrétnom diele, od uvažovania o vydaní, výbere spolupracovníkov, starostlivosti o materiálnu stránku knihy (papier, obálka, väzba) až po určenie formátu, výber fotografie autora a sprievodných materiálov (plagáty, letáky, katalógy). A hoci nie je Erik Jakub Groch profesionálne vyškoleným grafickým dizajnérom, knihy z jeho "dielne" poznať na pultoch kníhkupectva na prvý pohľad. Svoju pečať dokonca vtláča aj knihám, ktoré upravuje pre iné vydavateľstvá - autorské knihy L'acinéma, To pre Drewo a srd, Druhá naivita pre Edition Ryba.

SkryťVypnúť reklamu

Ak by sme chceli hľadať pre Grochov dizajnérsky rukopis paralelu, našli by sme ju povedzme v "kartónovom" období kníh edície Mladá tvorba, ktorú vizuálne určil Jozef Gális.

Jednou z najkrajších kníh (nielen Knižnej dielne Timotej) je výber Billa Childisha Druhovia v Mŕtvom člne. Obálka z tvrdého kartónu s autorovým drevorezom bez prebalu či lakovania korešponduje s drsnou poéziou vnútri. Dnes už nedostupné knižky Ajgiho (Predlžovanie odchodu) a Carrutha (Posol) evokujú modré zošity v tvrdej väzbe z čias socializmu. Táto adjustácia na hranici bibliofílie a zároveň samizdatu, s priznanou patinou ekonomických limitov nevtieravo, ale neprehliadnuteľne polemizuje s luxusnými vydaniami veršovníckej produkcie.

Rukopis a duchopis

SkryťVypnúť reklamu

Takto vnímam aj najnovší počin EJG - edíciu: projekt veršeonline. Vydavateľstvo sa zmenilo (Občianske združenie Slniečkovo), rukopis a duchopis ostal.

Do oceánu luxusných publikácií vkladá EJG zošitkové vydania knižočiek, z ktorých tá "najhrubšia" má iba 32 strán. Z decentných a minimalistických grafických prvkov (čiernobiela obálka, ktorú spestruje iba červený obdĺžnik s priezviskom autora a názvom) najviac upúta na zadnej strane uvedená cena: 29 Sk a nápadný čiarový kód. Akoby nám vydavateľ dával najavo, že práve táto cena (niekde sa tomu hovorí smiešna, inde priateľská) je to, čím najviac pohŕda.

Napriek svojej rôznorodosti majú prvé knižky tejto edície jedno spoločné: je to neokázalá, málo efektná poézia, smerujúca do hĺbok, poézia decentnej obraznosti, zbavená verbálneho balastu, poézia rezignujúca na postmodernú jarmočnosť a hlásajúca - nemanifestačne a neproklamatívne - (staro)novú vecnosť, triezvosť, poézia vychádzajúca z privatissima svojich autorov, ale nepestujúca ich kult, poézia bazírujúca na štylizácii, ale neštylizovaná.

SkryťVypnúť reklamu

Osemnásť básní

Prvým zväzkom edície je zbierka Erika Jakuba Grocha Em. Je to najmonotematickejšia kniha v kontexte Grochovej tvorby. Osemnásť básní je situačným denníkom o vzniku a zániku jedného vzťahu, ktorý trval krátko, metaforicky iba tri dni: "V skutočnosti žijeme len tri dni."

Očarenie rozprávača týchto textov je očarením zrelého muža, ktorý vie, že "nie je ťažké milovať niekoho, koho / sa môžem dotýkať". Bolesť lásky je, "keď sa nemôžem dotýkať, a stále milujem." Erik Jakub Groch vyjadruje aj svoje opojenie, aj bolesť cudne mužsky. A pritom nepoznám tragickejšie vyjadrenie opustenosti a samoty po odídenej láske, ako je posledných šesť slov tejto zbierky: "Odvtedy a nie a nie zomrieť".

SkryťVypnúť reklamu

Hranaté umenie

Billy Childish, z ktorého vychádza výber Do neba povedala, je básnik, výtvarník (drevorezec), gitarista a spevák. Ako hudobník hrá garážový rock s prvkami punku, ako maliar predstavuje svojskú odrodu brut artu a k tejto metóde má blízko aj ako básnik. Brut art nie je v umenovednej terminológii nijaké nedeľné maliarstvo, nijaká kovačická insita. Je to hranaté umenie vychádzajúce z ulice, z odpadových materiálov, z grafiti a iného priemyselného umenia. Také sú aj texty Billyho Childisha. "Zvraciam si na srdce," hovorí. Chce to byť šokujúce, je to autentické a je to - napriek všetkému - dokonca krásne.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C2SPY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 320
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 855
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 687
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 201
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 651
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 412
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 733
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 569
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Kreslí Mikuláš Sliacky.


3
Nataša Holinová

Súdy môžu očakávať ďalšie útoky vládnej moci.


11
Jakub Filo

Zoberme si na pomoc paradox tolerancie.


22
Peter Tkačenko.

Prezident môže ukázať, že mu aspoň na niečom záleží.


5
  1. Ivan Mlynár: Čurillovci sú zlo, Vagovičove knihy sú zbytočné a Kubina je úmrtným listom právnemu štátu. Tak pravil muscle man Šutaj Eštok
  2. Juraj Ondruška: Rozhovor pre TV Bratislava Staré letisko Vajnory opäť v ohrození: Vajnoráci povedali NIE – budú ich znova ignorovať?
  3. Jozef Pivarník: Oslobodenie Európy: Spojenci verzus Sovieti – mýtus a realita
  4. Marek Mačuha: Prečo sa Fico ide opäť klaňať Putinovi
  5. Ján Šeďo: "Milostpane, tak nám zatvorili arcivévodu Bombica"!
  6. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku
  7. Martina Paulenová: Pravidlá sú na to, aby sa porušovali
  8. Milan Srnka: Minister zimného spánku Huliak nám ukázal, ako nemiešať politiku s hokejom
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 281
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 123
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 19 894
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 358
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 9 730
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 466
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 802
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 466
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
SkryťZatvoriť reklamu