Jean-Claude Schmitt (1946) mal šťastie, ktoré historika stretne iba raz za život. Z krátkych mravoučných statí dominikána Štefana z Bourbonu z 13. storočia sa mu podarilo vypátrať príbeh plný rituálov, povier a prastarých kultov, ktoré mali navrátiť chorým deťom zdravie a vyrvať ich z moci diabla. Opísal to v knihe Svatý chrt.
Vidiečania, ktorých Štefan ako kňaz spovedal, mu rozprávali, že v lyonskej diecéze nosia ženy choré deti k istému svätému Guinefortovi. A pretože Štefan tohoto svätca nepoznal, začal po ňom pátrať. Dospel k hroznému zisteniu, tým svätcom nebol žiaden kresťanský mučeník, ale pes.
Svätý Guinefort údajne zachránil dieťa hradného pána pred hadom, ktorý ho chcel zaškrtiť. Keď sa pán so ženou vrátil domov, videl okolo kolísky kaluž krvi a zľakli sa, že pes dieťa zabil. V návale zúfalstva psa zabili a hodili do studne. Keď potom zistili svoj omyl, zasadili okolo psieho hrobu na pamiatku stromy. Hneď po tom, čo pánov hrad zanikol, začali na "sväté miesto" prichádzať ženy z blízkeho okolia s chorými deťmi.
Pomocou jednej ženy, čarodejnice, potom chorľavé deti prezliekli a prehadzovali si ich medzi stromami, podrobili ich skúške ohňom a nechávali ich napospas démonom vo viere, že ak im zdravé deti nejaká zlá moc vymenila za choré, teraz im ich opäť vráti. Ak deti skúšky prežili, ešte ich deväťkrát ponorili do rieky. Mních Štefan, ktorý v takýchto pohanských poverách videl diabla, nechal psa vykopať, les vyrúbať a všetko spáliť.
Keby mal Jean-Claude Schmitt k dispozícii iba Štefanovo rozprávanie, napísal by možno cennú štúdiu, ale bola by iba pre odborníkov. On si však vzal na pomoc archeológiu a etnografiu. Podarilo sa mu dokázať niečo, čím zaujal aj laickú verejnosť. Zistil, že podobné rituály sa od 19. storočia odohrávali na rovnakom mieste, kde bol aj hrob svätého psa Guineforta. Aj keď počas storočí došlo k zjednodušeniu pôvodného kultu a dieťa bolo iba prinesené na posvätné miesto, kde boli následne obetované jeho šaty, topánky a drobné mince, podľa Schmitta vytrvalosť rituálov jednoznačne svedčí o márnom boji cirkvi s ľudovými tradíciami a s ľudovou vierou.