SME

Bol raz jeden Churchill. A bol raz jeden Sherlock

V jednom z posledných čísel časopisu L'Internazionale som čítal článok, v ktorom sa píše o istom prieskume, uskutočnenom vo Veľkej Británii, kde vyšlo najavo, že štvrtina Angličanov sa domnieva, že Winston Churchill je vymyslená postava, a to isté aj Gánd

hí či Charles Dickens. Mnohí opýtaní (nie je uvedené koľkí) by však zaradili medzi reálne existujúce postavy Sherlocka Holmesa, Robina Hooda a Eleanor Rigbyovú.

Nedramatizoval by som to. Zaujímalo by ma však, ku ktorej spoločenskej vrstve patrí tá štvrtina, ktorá to nemá celkom jasné ohľadom Churchilla a Dickensa. Keby boli robili prieskum medzi Londýnčanmi za Dickensových čias, ktoré poznáme z Dorého rytín či Hogarthových obrazov chudobného, biedneho Londýna, aspoň traja zo štyroch špinavých, nepekných a vyhladovaných ľudí by celkom iste netušili, kto bol Shakespeare. A nečudujem sa ani tomu, že ľudia verili v skutočnú existenciu Holmesa či Robina Hooda; toho prvého preto, lebo existuje celá holmesovská legenda a s tým spojený priemysel, v Londýne možno dokonca navštíviť jeho byt na Baker Street, a toho druhého preto, lebo postava, ktorá inšpirovala legendu o Robinovi Hoodovi, naozaj existovala (jediná vec, ktorá spochybňuje jej existenciu, je to, že v časoch feudálnej ekonomiky sa kradlo bohatým a dávalo chudobným, kým po nastolení trhovej ekonomiky sa kradne chudobným a dáva bohatým). Na druhej strane, aj ja ako dieťa som si myslel, že Buffalo Bill bol vymyslená postava, až kým mi otec neprezradil, že Bill nielen žil, ale on sám ho dokonca na vlastné oči videl, keď prišiel do nášho mesta s cirkusom, on, hrdina divokého západu, takto skončil v mestečkách piemontského vidieka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C2UKE na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 6 953
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 090
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 264
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 667
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 037
  6. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 826
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 823
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 546
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Tvrdiť, že Ukrajina má nájsť odvahu sa vzdať je ok a Netrebko nie?


2
Rómskí školáci v Sečovciach.

Čiastkové reformy robia zo segregácie oficiálnu politiku.


Kamila Gunišová a 1 ďalší 1
Peter Schutz

Ruský Krym môže byť cenou za mier.


5

Premiéri si vymieňali dezinformácie.


79
  1. Jozef Pivarník: Môžeš byť birmovaný, môžeš byť svätým, ale komunistom zostaneš až do smrti
  2. Viktor Pamula: Os zla sa spája II.
  3. Miroslav Kocúr: Fico ťahá do žumpy už otvorene aj slovenskú vedu
  4. Ján Chomík: Stredoslovák na východe
  5. Dávid Polák: Blízkovýchodná hra o tróny
  6. Simona Michalík: Nestačí byť dobrým učiteľom v triede. Ak chceme meniť vzdelávanie, musíme začať budovať mosty.
  7. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  8. Ondřej Havelka: Kdo jsme. Teologické pojetí lidské osoby a osobnosti
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 148
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 435
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 11 733
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 283
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 8 745
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 380
  7. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 7 079
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 727
  1. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  2. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  3. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  4. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  5. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  6. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  7. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  8. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
SkryťZatvoriť reklamu