SME

Usvedčení z neschopnosti žiť odvážne

Cocteauove Strašné deti provokujú aj vyše po osemdesiatich rokoch, hoci v porovnaní s dnešnými výrastkami pôsobia takmer ako anjeli.

Škandalózni protagonisti prózy Jeana Cocteaua (1889 - 1963), súrodenci Paul a Élisabeth, nepatria medzi charaktery, ktoré by v súdnych čitateľoch vzbudzovali sympatie. Zdá sa, ako keby boli priveľmi rozmaznaní, chladní, cynickí, ba hádam až sadistickí. Nedá mi pri tejto príležitosti nespomenúť román britského spisovateľa Iana McEwana Betónová záhrada.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rozdiel medzi týmito dielami vidím v tom, že Cocteauov román je - navzdory istému psychopatickému ovzdušiu - predsa len "presvetlený" pastelovými tónmi parížskej bezstarostnosti, kým v McEwanovej próze naplno rezonuje do kostí prenikajúca, vlhká pošmúrnosť Britských ostrovov. Inými slovami: sadizmus Paula a Élisabeth sa prejavuje skôr v emocionálnej rovine; Ian McEwan nechá svoje postavy konať aj "fyzicky", dovoľuje im dotiahnuť plány do konca; azda preto v ich svete niet žiadnej rojčivej "vedeckej" túžby po skúmaní, testovaní života. McEwanov román predvádza, kam sa fenomén "strašných detí" od Cocteauových čias posunul. A mohlo by sa potom zdať, že Jean Cocteau je akýsi bezzubý, vypáchnutý. Mylný dojem. Strašné deti provokovať neprestávajú, ale v našich časoch nás usvedčujú z niečoho iného: nie zo strnulých morálnych postojov, ale z neschopnosti žiť odvážne.

SkryťVypnúť reklamu

Paul a Élisabeth, narcistickí, záhaľčiví a pohodlní, sa zabávajú rafinovanými manipuláciami a testovaním seba i ľudí, ktorými sa obklopujú. Ich výskumnícky prístup v istej rovine pôsobí "impresionisticky", ako keby šlo len o plavbu na nedeľnom jazere. Výbuchy sebazničujúcej vášne, narúšajúcej ich necitlivosť a ľahostajnosť, pripomínajú truffautovské a flaubertovské postavy.

Autor Strašných detí sa vraj ich písaním - v rámci "terapie" - zbavoval svojej drogovej závislosti. Tá sa v príbehu vynára pod názvom "hra". Hoci Jean Cocteau poznal hravé možnosti avantgardných postupov, na vzniku ktorých sa v reálnom čase aj on podieľal (bol súčasníkom Apollinaira i surrealistov, spolupracoval napríklad so skladateľom Erikom Satiem na "dadaistickom" balete Paráda), v tejto próze odolal pokušeniu zahlcovať príbeh nastrihanými divokými halucináciami (ako to neskôr vďačne urobili mnohí ďalší, tak aj William S. Burroughs) a napísal plynule čitateľnú, v konečnom dôsledku však celkom "realistickú", psychologickú, i keď na mnohých miestach básnickú prózu s antickými (surrealistickými) rekvizitami: "Vždy, keď zatvoril oči, mal pred sebou to isté divadlo: obrovskú baraniu hlavu so sivými ženskými vlasmi, mŕtvych vojakov s vypichnutými očami, ktorí sa krútili pomaly, no čoraz rýchlejšie, stuhnutí, vzdávajúci poctu zbraniam okolo konárov stromov, kde mali remeňom pripevnené nohy. Za zákulisia riadkov presvitá zmysel pre disciplínu, proporčnosť, vypočítavé sebaovládanie choreografa, divadelníka, výtvarníka, neskoršieho filmára (Orfeus; Kráska a netvor; Krv básnika). Jean Cocteau totiž od svojho vskutku sviežeho príbehu zavše poodstúpi - asi tak ako maliar od stojana alebo režisér od scény: "Zdôraznime ešte, že ani jeden z protagonistov tohto divadla, ba ani ten, čo tu bol ako divák, si neuvedomoval, že tu hrá nejakú úlohu. Práve tejto prvotnej nevedomosti vďačila hra za svoju večnú mladosť. Hoci to netušili, hra (či izba, ak chcete), balansovala na pokraji mýtu."

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C2UND na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Kam smerujú peniaze bohatých?
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  1. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  2. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  3. Kam smerujú peniaze bohatých?
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  8. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 943
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 327
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 081
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 118
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 600
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 449
  7. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 418
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 343
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peter Schutz

Ako ďaleko si trúfne zájsť?


12

Kreslí Mikuláš Sliacky.


Robert Fico a Vladimir Putin v Kremli.

Robert Fico si položil správnu otázku a odpovedal si po svojom.


9
Peter Tkačenko.

Keď si politik neváži sám seba, nemôže čakať, že si ho budú vážiť voliči.


71
SkryťZatvoriť reklamu