SME

Keď kráľ Lear odchádza z vládnej vily

Václav Havel až po štyridsiatich rokoch osobne spolupracoval na svetovej premiére svojej hryJe to zrejme neobyčajná situácia: svetoznámy dramatik pobudne trinásť rokov na jednom z najväčších hradov ako prezident a keď skončí, vráti sa k divadlu. Presnejš

Dramatik prichádza.Dramatik prichádza. (Zdroj: ČTK)

ie: vráti sa k prvej verzii hry, ktorú začal písať ešte pred svojím prezidentovaním.

Václav Havel vykonal takýto husársky kúsok. A keď hru vlani dopísal a zdalo sa, že nič už nestojí v ceste, aby sa ocitla na javisku, nastúpila jej anabáza po pražských scénach, až kým nedoputovala cez Národné a Vinohradské divadlo do divadla Archa. Zakotvenie v Arche bolo priam symbolické. V budove Na Poříčí sídlilo pred vojnou slávne Déčko avantgardného režiséra E. F. Buriana, kam v roku 1940 nastúpil ako Burianov asistent mladý Alfréd Radok. Po roku nacisti divadlo zlikvidovali a Buriana poslali do koncentráku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kruh sa uzavrel

V roku 1959 mladý muž menom Václav Havel nastúpil ako javiskový technik, čiže kulisár do Městkých divadel pražských. K súborom združeným v tomto konglomeráte patrilo aj Divadlo ABC, šéfoval mu Jan Werich. A práve Jan Werich prijal mladého Havla do svojho divadla, kde bol vtedy úspešným režisérom Alfréd Radok z bývalého Burianovho Déčka. Ten okamžite rozpoznal talent mladého kulisárka - a tak bývalý Burianov asistent urobil tentoraz svojho asistenta práve z neho. Havel Radokovi asistoval pri inscenáciách Švédska zápalka a Zlodejka z mesta Londýna. O rok odišiel Václav Havel do Divadla Na zábradlí, kde sa začala jeho slávna éra svetového dramatika; v Československu sa však po ôsmich rokoch skončila, vo svete nie. Václav Havel sa po okupácii ocitol "na voľnej nohe", počas komunistickej normalizácie niekoľkokrát ako politický väzeň na "nevoľnej nohe". Doma bol zakázaným autorom.

SkryťVypnúť reklamu

V jeseni 1968 emigroval do Švédska režisér Alfréd Radok, s Václavom Havlom si už mohli iba písať. Václav Havel nesmel z ČSSR vycestovať, Alfréd Radok sem nesmel pricestovať. V roku 1976 sa ocitol Alfréd Radok vo Viedni, v Burgtheatri mal začať skúšať Havlove jednoaktovky Audiencia a Vernisáž. V apríli však náhle zomrel na infarkt, premiéra sa nekonala.

Syn zosnulého režiséra David Radok debutoval krátko po otcovej smrti ako operný režisér v Göteborgu. Po páde komunizmu, už slávny a oceňovaný, vrátil sa do Prahy. A tu teraz symbolicky nadviazal na poslednú nedokončenú prácu svojho otca: pred týždňom ako režisér uviedol svetovú premiéru Havlovej hry Odcházení; práve tej, ktorú autor nestihol v roku 1988 dopísať, lebo začal písať dejiny.

SkryťVypnúť reklamu

Premiéra sa uskutočnila v pražskom divadle Archa, v tej istej budove Na Poříčí, kde slávnemu E. F. Burianovi pred vojnou asistoval Davidov otec Alfréd, ktorý kedysi vo Werichovom ABC zaúčal do divadelného "remesla" mladého Václava Havla. Kruh sa uzavrel. A Václav Havel konečne po dlhých štyridsiatich rokoch mohol osobne spolupracovať na svetovej premiére svojej hry. Doma sa jeho hry hrať nesmeli a do zahraničia nesmel on. Na jedinej domácej premiére však predsa len za tých dlhých štyridsať rokov autor bol. Vtedy, keď jeho priateľ a kulisák Andrej Krob s amatérskym Divadlom na tahu naštudoval Havlovu Žobrácku operu, prenajal si miestnosť v hostinci U Čelikovských v obci Horní Počernice neďaleko Prahy a súkromne v novembri 1975 tam pozval autora i jeho priateľov. Akýmsi zázrakom sa eštebáci o premiére dozvedeli, až keď bolo po všetkom. Mnohých divákov potom vyhodili zo zamestnania, zrekvirovali im pasy a amatérsky súbor Divadla na tahu zrušili.

SkryťVypnúť reklamu

Na svoj účet

Aká teda hra Odcházení takmer dopísaná ešte v roku 1988 vlastne je? Nie je to nudná "starina" spred dvadsiatich rokov? Nie je záujem o ňu vyprovokovaný médiami iba vďaka nevšedným osudom autora? Zmenil či nezmenil Václav Havel svoj charakteristický rukopis? O čom vlastne píše? O sebe? O Klausovi? O svojej manželke? A bude tam jeho Dáša hrať? Bude? Nebude? - Ach, napokon nebude?! Čo je za tým?

To všetko boli mastné sústa pre médiá, bohužiaľ, nielen bulvárne. V očiach mnohých normálnych divákov hru vopred dehonestovali. Svoju polievočku si prihriali húfy autorových politických nepriateľov, internetových anonymov a zatuchnutých závistlivcov.

Odcházení je, samozrejme, aj o nich: či už o mediálnych dravcoch bažiacich po senzáciách, či o politických machiavellistoch, ktorí rýchlo vymenili ideologické floskuly "historického materializmu" za trhové frázy o hodnotách výlučne materiálnych, o šikovných zákulisných manipulátoroch, čo si sprivatizovali políciu i mafiu, vládu i opozíciu. A v centre toho ľudského zverinca sa potáca Kancelár, ktorý musí opustiť svoj post a odísť... Lenže kam? Zatiaľ má iba jedinú istotu: čoskoro ho vysťahujú z vládnej vily. Je to zrejme jeden z tých vymierajúcich a nepraktických idealistov, čo si nenahrabali na vlastnú strechu nad hlavou. Postupne ho opúšťajú doteraz blízki muži i ženy, spolupracovníci i obdivovateľky a on priamo úmerne s ľahostajnosťou okolia opúšťa svoje vratké zásady, až kým napokon neprijme nový post: stáva sa tajomníkom tajomníka budúceho Kancelára, ktorý sa už udomácňuje v "jeho" vládnej vile i funkcii. A svoj pád na dno si náš nešťastník bravúrne vyhodnotí ako víťazstvo.

SkryťVypnúť reklamu

Odcházení je, pravdaže, aj hra autobiografická, podobne ako boli autobiografické Havlove hry Audiencia, Vernisáž, Protest, Largo desolato.

Lenže tak ako tam, ani tu autor nenarieka nad protagonistom hry - teda pre mnohých "nad sebou" - práve naopak: konanie a výroky nešťastného a nemožného Kancelára autor ironicky komentuje poznámkami, ktoré prerušujú hru; a tie poznámky nahral Václav Havel osobne. Svojím hlasom nielenže komentuje činy odchádzajúceho Kancelára, ale komentuje a ironizuje aj sám seba ako autora, svoje vlastné omyly i záľuby. Otvorene vraví o tom, čo má v divadle rád, čomu nevie odolať, ale aj o tom, s čím si nevie poradiť, kedy a prečo je ako autor bezradný. Skrátka, dáva nám nazrieť do svojej "dramatickej kuchyne", tak ako nám prostredníctvom kamery filmového dokumentaristu Kouteckého umožnil počas desiatich rokov nazerať do svojho súkromného i "prezidentského" života; a výsledok - film Občan Havel - je ozaj neobyčajný, jedinečný, otvorený a zábavný.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C2UWR na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 454
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 7 310
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 948
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 858
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 274
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 2 943
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Politický Dunning-Kruger sa nám trošku opustil.


Nataša Holinová

Vetovanie Žilinkovej renty sa dalo čakať, ale čo bude ďalej?


10
Ilustračné foto.

Myslia si, že vyhrali. No prehrajú to pred dejinami aj na súdoch.


22

Kreslí Mikuláš Sliacky.


3
  1. Emil Lobotka: Ukrižuj
  2. Lukáš Čelinák: Donald Trump, EÚ a svetová obchodná vojna
  3. Jan Pražák: Já ti to do smrti neodpustím, táto!
  4. Tomáš Csicsó: Akých potenciálnych ministrov ponúka súčasná opozícia?
  5. Ida Tittelová: Moravské Toskánsko
  6. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  7. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  8. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 702
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 409
  3. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 18 811
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 369
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 086
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 312
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 926
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 497
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu