SME

Čo s týmto sviatkom?

Koho neuspokojí vonkajškovosť a ligotavá pozlátka, musí na Vianoce pocítiť čosi čudné, takmer trápne: komu a čomu sa tu vlastne vzdáva pocta, čo si pripomíname a čo tak intenzívne svätíme?

Lebo je tu predovšetkým nejaké pokrytectvo. Aj ideológie, ktorým sú cudzie veci nadprirodzené, dávajú všetky prostriedky pre službu tomuto mystickému sviatku. Zrejme sa to vypláca. Nuž – biznis. Masové komunikačné prostriedky sú vždy počas vianočných dní vo viditeľných rozpakoch: čím sa prihovoriť ľuďom? Akoby sme sa všetci niečomu vyhýbali a nechceli si to priznať, mlčky zalezieme pred skutočnosťou do ulity svojich paneláčikov a nevieme, čo si počať – okrem jedenia a pitia, ktoré nás neuspokojuje. A naďalej cítime čosi ako smäd po duchu, ktorého už niet a ktorý sa nás aspoň jeden deň v roku akoby omylom dotkne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Je to len nezáväzná hra na vec, ktorá nie je? Aspoň chvíľu sme k sebe dobrí, nežní, pozorní, štedrí a ľudskí. Pripomína mi to niekoľkohodinové prímerie vo Vietname: aby sme potom, odpočinutí mohli lepšie strieľať. Akoby stačilo tých pár povinných dní! Akoby sme tým zadosťučinili svojej ľudskosti tým, že jej prinesieme obeť – najmä finančnú. Dva-tri dni pokoja, bratstva, kultu rodiny, štedrosti a nezištnosti sú málo, ba vlastne a skutočne ich ani niet, pretože ich nesvätíme stále.

A tak vari jediné, čo je nepochybné, je sviatok brucha, boha Konzumu, ilúzie, pokrytectva a falošnosti. A ešte: spomíname na detstvo u rodičov. Ale čo my dáme svojim deťom okrem toho, že ich učíme pasívne konzumovať, lebo nemáme už ani poňatia o pokore, odriekaní, o tvorivosti a sekularizovanej svätosti. Akú štafetu duchovnej tradície a nepretržitosti generácií im odovzdáme, keď sami nič nového nemáme? Budú azda spomínať na to, že my sme spomínali na detstvo? Bude to pre nich sviatok spomínania na spomienky otcov?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C2WQM na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  5. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  2. Čo vám nikto nepovedal o kráse, materstve a ADHD dospelých
  3. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať?
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  6. Príďte do Piešťan na oslavy 80. výročia víťazstva nad fašizmom
  7. Víno z LESOV SR žiari: Úspech na Vienale 2024
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 295
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 520
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 234
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 926
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 3 535
  6. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 3 290
  7. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 2 815
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 530
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Erikova pozícia na ruskej ambasáde oficiálne priznaná.


25
Peter Schutz

Zelenského win-win.


9
Peter Tkačenko.

„Ale dupeme,“ hovoril si Milan Majerský, keď premiérovi skočil na hák.


54

Prečo milovať Petržalku (a možno aj Slovnaft).


9
  1. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá
  2. Jolana Čuláková: Fico s bradavkami vykosťuje KDH a úspešne mu sekunduje SME a DenníkN
  3. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska.
  4. Tupou Ceruzou: Zámočky
  5. Ivan Beňovič: Prestaňme konečne veriť ruskému prezidentovi
  6. Vladimír Krátky: Šaškáreň na Ministerstve zdravotníctva ?
  7. Ján Škerko: Nájdi vodníka
  8. Ján Valchár: Nedostatok Pampersiek v Moskve
  1. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 17 487
  2. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 13 533
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 13 244
  4. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 10 024
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 8 732
  6. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 8 507
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 187
  8. Miroslav Kocúr: Fico ťahá do žumpy už otvorene aj slovenskú vedu 5 952
  1. Tupou Ceruzou: Zámočky
  2. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)
  3. Radko Mačuha: V Šimkovičovej SNG bude výstava homosexuálneho umelca.
  4. Roman Kebísek: Štúrova teória zakliatia Slovanov
  5. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  6. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  7. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  8. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
SkryťZatvoriť reklamu