Každú chvíľu vraj štát podpíše dohodu, podľa ktorej postavia súkromné firmy 50 kilometrov diaľnice od Nitry k Hronu za 45 miliárd korún. Reálne náklady na jej výstavbu predstavujú okolo 20 miliárd, 25 miliárd je bonus, ktorý zaplatíme vyvoleným súkromníkom za to, že diaľnicu spustia do volieb.
Tu sa žarty len začínajú: Fico a jeho spoločníci vo vedení s. r. o. Slovenská republika sa hotujú krízu „riešiť" tým, že takto predražene dá postaviť ďalších sto kilometrov na Považí. Koľko súkromníci zapýtajú, môžeme len tipovať, ale pri investičných nákladoch okolo 100 miliárd korún a vzorci z diaľnice Nitra - Hron by bolo asi neskromné zapýtať menej ako 200 miliárd. Výsledok „krízovej" volebnej kampane 2010 tak bude, okrem Ficovho znovuzvolenia, zadlženie štátu až po uši. Výstavbu budeme totiž my a naše deti splácať nasledujúcich 30 rokov.
Slovenskí kleptokrati vo vláde aj v opozícii stoja za výstavbou diaľnic v štýle „nech to stojí, čo to stojí" ako jeden muž. Nakoniec také Branisko je žiarivým príkladom pôžitkov, ktoré prinieslo „zainteresovaným" a napriek humbugu okolo švajčiarskych kont si všetci žijú šťastne ďalej ako v rozprávke. Sedemmiliardové Branisko je pritom len omrvinka oproti eldorádu, ktoré avizuje Ficova vláda. Kríza len pridala diaľničnému fetišu novú aureolu sociálneho projektu.
Nie je to Ficov vynález
Aby nedošlo k nedorozumeniu: odpovedať na krízu pumpovaním požičaných peňazí do štátom financovaných projektov nie je Ficov vynález. V čase krízy ktorú sme nazývali „veľkou", to napríklad robil prezident Roosevelt, politici dneška sa po celom svete predháňajú, kto kam napumpuje viac peňazí.
Niet pochýb, že okrem miliardových ziskov súkromníkov, bánk a pár ďalších „zainteresovaných", peniaze natlačené do výstavby diaľnic vytvoria krátkodobo niekoľko tisíc pracovných miest. Vytvorili by ich však aj keby tí istí stavbári stavali na Slovensku pyramídy - možno by pyramídy dokonca zamestnali ešte viac stavbárov a dodávateľov. Pokiaľ však investície neprinesú trvalú tvorbu pracovných miest alebo iné trvalé ekonomické úžitky pre spoločnosť, sú márne a ich sláva potrvá do najbližších volieb.
Prežerieme Peniaze Potomstvu
Problém slovenských diaľnic je práve to, že nie sú ekonomicky efektívne. Pokiaľ by úsek Nitra - Hron staval štát bez súkromníkov, teda za cca 20 miliárd korún, mohol byť aspoň tento úsek efektívna, návratná investícia. Diaľnica na východ od Žiliny je naprojektovaná tak draho, že nebola návratnou investíciu ani bez súkromníkov. S nimi je nenávratná dvoj alebo trojnásobne.