Po získaní prezidentského postu sa po Barackovi Obamovi uvoľnilo miesto v Senáte, o ktoré bol taký záujem, že sa tomu venovala aj FBI. Federálne zložky odhalili obchodovanie s verejnou funkciou guvernérom v štáte Illinois (Rodom Blagojevichom), ktorý bol začiatkom decembra 2008 zatknutý pre politickú korupciu.
Na takomto a mnohých ďalších prípadoch odhaľovania korupcie v jednotlivých štátoch USA sa podieľala práve FBI. Mexický prezident Calderon používa federálne zložky na boj s mafiou a miestnou korupciou, keďže miestnym represívnym zložkám sa mafiu nepodarilo rozložiť.
Máme podobné problémy
Na Slovensku síce nemáme federálne inštitúcie, ale máme podobné problémy. A tak boli niektoré trestné činy vyňaté spod „bežného režimu" a bol vytvorený Odbor boja proti korupcii (polícia), Úrad špeciálnej prokuratúry a Špeciálny súd.
Aké vecné argumenty stoja za vytvorením takýchto inštitúcií? Ako som už naznačila v uvedených príkladoch, pri trestnom čine korupcie je hlavným dôvodom vytvorenia osobitného režimu preseknutie väzieb medzi lokálnou elitou. V malom meste sa policajti poznajú s primátorom, primátor chodil do školy s miestnymi prokurátormi a jeho deti chodia do školy s deťmi miestnych sudcov. Mafiáni sponzorujú miestne bály a stavajú obchodné domy. Miestna elita býva prepletená a je ťažké byť nestranným pri posudzovaní ich správania. Ak sa rozhodnete, že takýto stav nie je dobrý, a chcete takúto klientelistickú reťaz preťať, pri hľadaní účinných riešení nemáte veľmi na výber.
Úrad špeciálnej prokuratúry a Špeciálny súd boli na Slovensku zriadené v roku 2005, skutočne začali naplno pracovať v roku 2006. Aká je pridaná hodnota uvedených inštitúcií, sa dá sledovať cez počet prípadov korupcie, ktoré v jednotlivých rokoch zistila polícia, prehľad objasnených prípadov, ako aj cez informáciu o počte odsúdených za trestné činy spojené s korupciou.