SME

Pestovanie myšlienkového nevkusu

Myšlienky nie sú takým typickým tovarom ako práčka alebo prací prášok.

Keď v deväťdesiatych rokoch nastúpili na našu kultúrno-spoločenskú scénu súkromné médiá, na štít svojej politiky pripevnili heslo Náš divák, náš čitateľ, náš poslucháč - náš pán. Heslo v danej situácii ohúrilo mnohých. Skĺbilo sa v ňom predsavzatie poprieť dogmatizmus a ideový diktát socialistických médií s novým podnikateľsko-obchodným duchom: Náš zákazník - náš pán.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Približne po desiatich rokoch, keď merače sledovanosti ukazovali, že na slovenskom vidieku aj v mestách okolo štvrtej-piatej popoludní prerušia gazdinky domáce aj záhradkárske práce a utekajú k Márii a Manuele, keď predajnosť tlače vyniesla na vrchol Nový Čas a jeho ďalšie „odnože", keď novým moderátorským štýlom reči vypestovaným v nových rádiách sme sa začali dorozumievať takmer všetci, niektorí „spoločensky citlivejší" spozorneli. Médiá však nevideli ani štipku vlastnej zodpovednosti za daný stav - odniesol si to „zákazník", ktorému sa dostáva len to, čo si žiada, veď je sloboda! Nemôžeme predsa nikomu nič vnucovať! A keď má niekto taký zlý vkus, čo s ním? Nízke nároky na tovar, nízka úroveň ponúkaného tovaru.

SkryťVypnúť reklamu

Myšlienky však nie sú takým typickým tovarom ako práčka alebo prací prášok. Kultúrny vkus - a to je už dávno známe, nie je iba vrodená či spontánna záležitosť, ani vec bohatstva či chudoby. Zvyčajne sa môže rozvíjať a kultivovať - vzdelaním, orientáciou vo výbere, ale aj na základe rozhodnej vydavateľskej či dramaturgickej filozofie, ktorá si určí kultivovanie myšlienkového vkusu za cieľ svojej činnosti, a pestovaním ozajstnej, nie pokryteckej úcty k „zákazníkovi". Na meranie tejto úcty najlepšie slúži jazyk, akým príslušné médiá komunikujú so svojím príjemcom.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C2YWV na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  2. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  3. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  4. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  7. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  8. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 423
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 887
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 226
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 650
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 263
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 034
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 686
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 397
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Dominik Sumbal: Obvinenie Juraja Šeligu je útokom na každého slušného človeka
  2. Veronika Mešková: Nomádka
  3. Lenka Hruščáková: Kiežby sme sa k sebe správali s väčšou úctou
  4. Viktor Pamula: Sen o Veľkom Uhorsku ožíva
  5. Štefan Šturdzík: Tlaková rázová vlna.
  6. Marek Tocimák: Vlny Času
  7. Melita Gwerková: Keď sa stretnú dvaja najlepší
  8. Viktor Pamula: Štadión ? Áno. Chodníky ? Tak skoro asi nie.
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 021
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 003
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 12 953
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 244
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 314
  6. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 693
  7. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 4 527
  8. Ivan Mlynár: Očistec 4 518
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  2. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  3. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  4. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  5. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  6. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  7. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  8. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
SkryťZatvoriť reklamu