Posledné roky sme boli svedkami viacerých legislatívnych úprav obmedzujúcich demokratické princípy a princíp subsidiarity, väčšinou z dielne vládnej koalície. Je pre nás veľmi smutné, ak sa k tomuto trendu pridávajú funkcionári strany, ktorej mnohí predstavitelia boli pri presadzovaní princípov samosprávnej demokracie. Dôvodom nášho konštatovania je návrh zákona pána poslanca Janiša (SDKÚ), ktorým chce v čase krízy, keď pominie, už nie obmedziť platy a odmeny starostov. Svojím návrhom odoberá právomoc miestnemu zastupiteľstvu rozhodnúť o tom, ako použijú finančné prostriedky obce, ktorej obyvatelia si ich zvolili.
Je to klasický príklad zasahovania do originálnych kompetencii miestnej samosprávy, obmedzovanie právomocí miestneho zastupiteľstva, porušenie princípu subsidiarity, ale aj pokračovanie nezmyslených a nesystémových riešení. Paradoxom je, že novelu predkladá predseda poslaneckého klubu strany, ktorá poväčšine presadzuje systémové zmeny.
Stačilo si prečítať
Pritom stačilo tak málo. Pán poslanec si mohol prečítať materiál, ktorý prerokovala vláda na čele s SDKÚ, v roku 2005 a v roku 2006 ku komunálnej reforme a mohol ponúknuť iné, elegantné riešenie, ktoré rešpektuje aj princípy decentralizácie. Tento materiál konštatuje, že je proti všetkým princípom, ak platy starostov a primátorov garantuje zákon (alebo ako on píše, reguluje štát) a nie sú iba v rukách rozhodnutia miestneho zastupiteľstva.
Považujeme za nesprávne, ak minimálny plat starostu obce tvorí súčin priemernej mesačnej mzdy v národnom hospodárstve a koeficientu zohľadňujúceho veľkosť obce. Miestny predstaviteľ má teda valorizovaný plat bez ohľadu na to, ako k rozvoju Slovenska prispel, ale aj bez ohľadu na to, čo pre svoju obec vykonal. Týmto sa nechceme dotknúť primátorov a starostov, ktorí pre svoje obce, regióny a Slovensko vykonali veľa pozitívnych vecí, ale súčasný stav je podľa nás v rozpore s princípmi decentralizácie.