SME

Prvé narodeniny eura na Slovensku

Euro na Slovensku oslávi prvé narodeniny. Niečo nám prinieslo a iné vzalo.

Najcennejším prínosom eura je nepochybne stabilita. Keď začiatkom roka padali kurzy forintu, zlotého a českej koruny voľným pádom, objavili sme výhody tvrdej meny a chodili k susedom na lacné nákupy. Podobný komfort sme si mohli v lete užívať vo väčšine dovolenkových destinácií. Silná mena takisto zlacnila dovozy a (spolu s krízou) sa zaslúžila o historicky prvú epizódu deflácie v dejinách SR.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Menej radosti pripravilo euro slovenským výrobcom. Menová stabilita nemusí byť vždy výhrou, najmä keď je národná ekonomika taká malá a závislá od zahraničného obchodu ako tá naša. Vzhľadom na polohu a štruktúru exportu sú nám najväčšími konkurentmi naši susedia. Pred rokom 2009 dokázali slovenské podniky vyrábať vďaka nižším výrobným nákladom cca o 10 - 20 percent lacnejšie. Kurzová zmena túto maržu často vymazala a naše výrobky a služby prestávajú byť konkurencieschopné. Na vine nie je kríza (tá len tento proces urýchlila), ale fixný kurz, ktorý obmedzuje pružnú reakciu na meniace sa podmienky na globálnom trhu.

SkryťVypnúť reklamu

Tvrdé euro je luxus

Tvrdá mena je luxusom, ktorý si môžu dovoliť ekonomiky založené na technologicky pokrokových výrobách s vysokým podielom pridanej hodnoty. Ekonomiky založené na lacnej pracovnej sile sú však na kurz národnej meny veľmi citlivé. To si už pred 10 rokmi overili Portugalci a Gréci. Nedokázali sa preorientovať na technologicky pokrokové výroby, no konkurovať lacnou pracovnou silou už vďaka tvrdej mene tiež nemôžu. Výsledkom je stagnácia a rast nezamestnanosti. Naši susedia a konkurenti si tieto fakty dobre uvedomujú a napríklad v Česku nadšenie pre euro stále klesá.

Čo zostáva Slovensku? Máme sa vzdať eura a zaviesť „novú slovenskú korunu", aby sme vďaka devalváciám boli opäť konkurencieschopní? Vystúpenie z eurozóny by jej slabším členom prinieslo ešte viac problémov ako vstup do nej. Krajina zavádzajúca vlastnú menu by nedokázala udržať jej kurz voči euru v pomere 1 : 1.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C2ZJ6 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  2. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  3. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  7. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Víno z LESOV SR žiari: Úspech na Vienale 2024
  2. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  3. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  4. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  5. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  6. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  7. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  8. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 189
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 976
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 175
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 824
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 3 046
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 2 304
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 186
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 2 112
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Pomaranče a doživotná renta
  2. Viktor Pamula: Bárdy & Káčer v Košiciach
  3. Mária Romaňáková: Pollyanna v novom šate
  4. Tomáš Búran: Penzióny pre nikoho – alebo ako si papaláši za naše prachy postavili vily
  5. Dagmar Olajošová: Spaľovňa horúca téma - pokračovanie
  6. Štefan Šturdzík: Čierna diera menom zdravotníctvo.
  7. Nika Göthová: Bola (Je) Studená vojna studená?
  8. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 413
  2. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 12 489
  3. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 10 451
  4. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 9 936
  5. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 8 340
  6. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 7 533
  7. Elena Antalová: Ane pred 20 rokmi oznámili, že jej dieťa pri pôrode zomrelo 6 135
  8. Miroslav Kocúr: Fico ťahá do žumpy už otvorene aj slovenskú vedu 5 997
  1. Radko Mačuha: V Šimkovičovej SNG bude výstava homosexuálneho umelca.
  2. Roman Kebísek: Štúrova teória zakliatia Slovanov
  3. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  4. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  5. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  6. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  7. Tupou Ceruzou: Smerákov
  8. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
SkryťZatvoriť reklamu