Národná diaľničná spoločnosť vytvorila súťažou o prevádzkovateľa elektronického mýta monopol. Dobre, z povahy veci sa tu konkurencia vylučuje. Vláde však treba vyčítať, že neurobila dosť preto, aby firme SkyToll minimalizovala monopolnú rentu. Tak ako by vláde nemala byť ľahostajná cena, ktorú za mýtny systém zaplatí, nemôže byť jej ľahostajná ani výška mýta, ktoré budú dopravcovia platiť do štátneho rozpočtu a ani ďalšie náklady, ktoré v súvislosti s mýtom vynaložia.
Od ceny mýtneho systému, jeho nepriepustnosti a teda počtu čiernych pasažierov závisí, koľko voľných zdrojov zostane napríklad na údržbu a rozvoj ciest na Slovensku. Od výšky mýta a ďalších nákladov, ktoré zaťažia prepravcov, sa zas odvíja príťažlivosť slovenských „hradských" pre zahraničných prepravcov, ako aj výška nákladov na prepravu v ekonomike vrátane atraktívnosti železnice. Slovom, všetko vážne veci.