SME

Popri zľadovatených stopách po psíkoch

Dnes toho o sebe vieme podstatne viac než pred dvadsiatimi rokmi. Ale stačí to?

Sme v pivničných priestoroch jedného z domov v jednej z najstarších historických uličiek Bratislavy, ráno k nemu chodievame zľadovateným chodníkom posiatym stopami po psíkoch, z ešte neopravenej budovy oproti s povybíjanými oknami padá omietka, vedľajší dom pokrývajú grafity a pri vstupe k nám treba obísť jamu, ktorá tu ostala po oprave vodovodu. Sme teda, kde sme - ako zvykol vravieť Václav Klaus, aj keď tu vnútri, medzi svojimi, sa môžeme cítiť dobre.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zhustené obdobie

Po prvé, treba konštatovať jedno zo všeobecných zistení: dnes toho o sebe vieme podstatne viac než pred dvadsiatimi rokmi. Vieme to nie iba vďaka reflexii, ale aj vďaka skúsenosti. Museli sme čeliť situáciám, keď bolo treba sa osvedčiť, ukázať, akí sme. No najmä tá reflexia - lepšie poznanie národných, regionálnych, obecných, rodinných dejín i dejín rozmanitých komunít a spoločenstiev, aké tu existovali, ale aj reflexia každodenného života, politiky, ekonomiky, občianskych pohybov, to všetko je zaujímavejšie a bohatšie ako v predchádzajúcich historických obdobiach.

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ však nie je jasné, ako s tým všetkým naložíme - s našou skúsenosťou i s našou reflexiou. Vedieť viac neznamená dokázať predvídať naše budúce správanie. Popri krajine značného potenciálu sme totiž zároveň aj spoločenstvom plným rizík. Sme napríklad dostatočne imúnni voči vírusu nacionalizmu, voči netolerancii k inakosti, voči primitívnemu populizmu? Ukazuje sa, že nie.

Hovorí sa tiež, že sme kresťanské spoločenstvo, na euro sme si ako motív zvolili dvojkríž na trojvrší: naozaj sa správame ako kresťania? Sotva. Niektorí prízvukujú, že v našich rodinách sa udržiavajú tradičné hodnoty slušnosti a solidarity: naozaj v nich dokážeme vypestovať charaktery, ktoré sa nezlomia? My sme vlastne nemali kedy - a v tom spočíva súčasne pôvab i výstraha pre túto krajinu - dozvedieť sa o sebe, čo všetko dokážeme, ak máme na rozvoj skutočne slobodné podmienky. V tomto zmysle sme krajinou „nevykopaných hrivien". Ale nestihli sme sa dozvedieť o sebe to, čoho všetkého sme schopní aj v negatívnom zmysle, čiže aké jedovaté zložky sa v pôde pod nami nachádzajú.

SkryťVypnúť reklamu

Po druhé, po dvadsiatich rokoch väčšmi vidno, že sme prešli nesmierne zhusteným obdobím našich dejín. Uskutočnilo sa tu množstvo premien v rámci jedného politického režimu - áno, s určitým sklzom do nacionálno-populistického autoritárstva v deväťdesiatych rokoch, ale nie s úplnou demontážou demokracie.

Pre strednú a najmä staršiu generáciu to predstavovalo neobyčajnú mentálnu záťaž: svet sa im neraz doslova menil pred očami zo dňa na deň, a určite nielen v dobrom. Tým „dobrým", tým, čo sa Slovensku podarilo, sme tak trochu „predbehli" samých seba. Vytvorili sme síce sieť verejných inštitúcií, tie však porušujú liberálnodemokratický poriadok a až pričasto v nich nesedia skutoční demokrati. Sme v Európskej únii, ale ešte vždy málo myslíme ako Európania a nie sme dostatočne citliví na globálne problémy.

SkryťVypnúť reklamu

Základ tradície

Po tretie, pri takom tempe a pri prevládajúcom technokraticko-manažérskom moduse reforiem sme niekedy nestačili - spoločnosť ako celok nestačila - ustriehnuť morálny rozmer premien. Karl Popper pripomínal, aká dôležitá je v intelektuálnom úsilí nie iba kognitívna dimenzia, ale aj dimenzia morálna: ak tá prvá je spojená s hľadaním pravdy, tá druhá spočíva vo vzdorovaní lži. Onú „neprevoditeľnosť svedomia na inštitúcie, na aparáty", neredukovateľnosť „legitimity na legalitu"; onú „nemožnosť žiť mimo svedomia", ktorú český filozof Václav Bělohradský považoval za základ európskej tradície, sme naplnili v menšej miere, než by bolo žiaduce.

Z toho po štvrté vyplýva systematické až desivé porušovanie zásad právnehoštátu, morálky, čestného neskorumpovaného konania. To sa bohužiaľ prejavuje všade - od politiky cez súdnictvo, ekonomiku, komunálny život až po občiansky sektor. Deficit v dodržiavaní zásad právneho štátu, ale aj deficit elementárnej slušnosti v každodennom správaní súvisí aj s tým, že sme, po piate, obdobia predchádzajúce roku 1989 prežili v neuveriteľnej diskontinuite. Celé 20. storočie odtiaľto odchádzali desaťtisíce ľudí: za prácou a lepším životom do Ameriky, po vzniku Československa späť do Maďarska, po Mníchove Česi do Prahy, potom Cigáni a Židia do táborov, povojnová i pofebruárová generácia do politického nebytia, poaugustová za novou lepšou vlasťou, ponovembrová za prácou i novým svetom. Boli sme opakovane vystavení pomerom, ktoré likvidovali naše domáce elity. Stopy či odtlačky minulých čias sú tu dodnes.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3228 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 938
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 6 517
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 6 312
  4. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 117
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 233
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 794
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 621
  8. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 259
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner s obhajcom Michalom Mandzákom.

V máji 2023 Kočnera oslobodili a Zsuzsovú odsúdili.


4
Slovenskí hokejisti v zápase Slovensko - Fínsko na MS v hokeji 2025.

Fínsko dnes zdolalo Slovensko v skupine A na MS v hokeji 2025. Pozrite si priebeh, výsledok, tabuľku a góly.


a 1 ďalší
Gustáv Murín, šéf Slovenského literárneho centra, vyvolal na festivale Svet knihy Praha medzinárodný škandál. Riaditeľ festivali Radovan Auer napísal ministerke kultúry, aby ho už do Česka neposielala.

Murín by nemal reprezentovať spisovateľov ani len v stánku pre zlacnené knihy.


5
Maskovaný gang v Bratislave.

Počet zadržaných nemusí byť konečný.


31

Neprehliadnite tiež

Peter Tkačenko.

Keď smerácia hovoria o absolútnej slobode slova, myslia tým náhubok.


1
Péter Krekó.

Orbán, Vučić a Dodik vs. Trump 2.0: Očakávania narazili na americké clá.


Péter Krekó a 1 ďalší
Gustáv Murín, šéf Slovenského literárneho centra, vyvolal na festivale Svet knihy Praha medzinárodný škandál. Riaditeľ festivali Radovan Auer napísal ministerke kultúry, aby ho už do Česka neposielala.

Murín by nemal reprezentovať spisovateľov ani len v stánku pre zlacnené knihy.


5

Niežeby to nebolo krásne, ale čo s tým máme my ostatní?


9
SkryťZatvoriť reklamu