SME

Masahikovými očami: Campbellova polievka a mačanka

Majster pop artu Andy Warhol bol v Japonsku jedným z najvplyvnejších a najznámejších amerických umelcov. Pamätám si z Tokia osemdesiatych rokov, že všetci trendy ľudia mali vo svojej izbe zavesené aspoň jedno jeho dielo. Mnohé práce vznikli použitím vecí

každodennej potreby a mediálne známych tvárí.

V súlade so svojím výrokom „Každý raz bude pätnásť minút slávny“, dokázal navždy presláviť aj obyčajnú plechovicu Campbellovej polievky a z hviezdy veľkosti Marilyn Monroe urobiť skutočne nezabudnuteľný symbol. V sedemdesiatych rokoch sa japonská ekonomika začalo prudko vzmáhať, v osemdesiatych dosiahla svoj vrchol. Každý človek mal pocit, že úspech má na dosah ruky. Keď obyčajný človek videl svetoznámy obraz s Campbellovou polievkou, nadobudol pocit, že aj on, bežný jedinec, sa môže stať slávnym.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V roku 1987 Andy Warhol zomrel a o štyri roky neskôr začala japonská ekonomika upadať. Zo stien v izbách pomaly zmizli Warholove obrázky a v období recesie ich nahradili spirituálne výjavy prírody. Pred pár týždňami som navštívil Medzilaborce a tam som na budovách videl povešané Warholove portréty, aké som naposledy videl už veľmi dávno na bilbordoch v Tokiu. V roku 1983 sa Andy Warhol objavil aj v japonskej televíznej reklame na videokazety.

Andy Warhol sa narodil v americkom Pittsburghu ako syn rusínskych imigrantov z Medzilaboriec. Tento fakt Medzilaborce využili a v roku 1991 vybudovali Múzeum Andyho Warhola a pomenovali po ňom aj ulicu. Bolo pre mňa zaujímavé vypočuť si od pracovníkov múzea informácie o Andyho tvorbe, ale všimol som si aj to, že obyvatelia mesta sa o prácu umelca až tak veľmi nezaujímajú. Je to úplne prirodzené. Medzilaborce nikdy nezažili prudký konzumný spôsob života, preto jeho obyvatelia nemôžu mať pochopenie pre Warholove umelecké experimenty, ktoré ukazujú vzťah medzi konzumentmi a hromadnou výrobou. Je to jednoducho vec odlišnej ideológie v minulosti.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C33Q9 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 164
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 5 324
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 148
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 671
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 3 326
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 958
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 756
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 486
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Tvrdiť, že Ukrajina má nájsť odvahu sa vzdať je ok a Netrebko nie?


2
Rómskí školáci v Sečovciach.

Čiastkové reformy robia zo segregácie oficiálnu politiku.


Kamila Gunišová a 1 ďalší 14
Peter Schutz

Ruský Krym môže byť cenou za mier.


5

Premiéri si vymieňali dezinformácie.


84
  1. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel
  2. Jolana Čuláková: Jeho veličenstvo Marcel Forgáč, prvý slovenský kráľ
  3. Alexander Šikúr: Podvod
  4. Jozef Černek: Žijeme chorú, chorú, chorú dobu a byrokratické peklo…
  5. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  6. Jozef Pivarník: Môžeš byť birmovaný, môžeš byť svätým, ale komunistom zostaneš až do smrti
  7. Viktor Pamula: Os zla sa spája II.
  8. Miroslav Kocúr: Fico ťahá do žumpy už otvorene aj slovenskú vedu
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 195
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 647
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 13 720
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 313
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 7 959
  6. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 7 730
  7. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 404
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 752
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
SkryťZatvoriť reklamu