Zamietnutie pôžičky Grécku najprv vládou a potom aj partiou dobre platených fackovačov, mafiakamarátov a hulvátov tretej cenovej, pôsobiacich na bratislavskom hradnom vŕšku, zviditeľnilo krajinku pod Tatrami tak, ako sa „otcom - zakladateľom" pred 20 rokmi ani nesnívalo. Ešte niekoľko dekád a cudzinci si nás prestanú pliesť s Juhosláviou aj so Slovinskom a opäť bude pri názve Slovensko väčšine jasné „ahá - Czechoslovakia!".
Nie tak v Bruseli a vo Frankfurte. Tam si nás so Slovinskom nemýlia. Predposledný člen eurozóny sa nestal čiernou ovcou, ktorá uprednostnila klanový egoizmus pred solidaritou. Posledný áno.
Napriek rozporuplnosti postoja slovenskej vlády k pôžičke krachujúcemu Grécku, nemožno tomuto postoju uprieť racionálne jadro.
Ak to celé nedopadne šeredne zle - a nemám na mysli nevinnú triviálnosť ako možné zmenšenie balíka živiaceho zástupy na partaje naviazaných „konzultantov" a iných slovenských dojičov únie - môže sa časom ukázať, že slovenské trucovanie poslalo vládam PIGS a ďalším, čo by ich chceli nasledovať, dôležité varovanie.
A nielen vládam, ale aj súkromným bankám, čo by chceli po uši zadlženým štátom ďalej veselo požičiavať s vedomím, že keď bude zle, Nemci a ďalší sekeru zatiahnu a banky „bailoutnú".
Chudobní duchom
Kde postoj a rétorika vlády šliapli vedľa - nebudeme menovať hmotu, v ktorej vláda uviazla po kolená - boli odkazy na nemorálnosť zachraňovania „bohatých Grékov chudobnými Slovákmi". Nejde len o to, že sa bohatí Slováci - napríklad tí, čo už štvrté či piate volebné obdobie „spávajú s eurofondami" - môžu cítiť urazení, ani o to, že grécke bohatstvo a vyspelosť sú skôr štatistické ako reálne.
Moralizujúca rétorika z prostredia slovenskej vlády naznačuje predstavu, že povinnosť pomáhať prislúcha len bohatým, kým my chudobní nemáme žiadne povinnosti, len nároky na pomoc. V tejto predstave sa zrkadlí, ako sme na Slovensku chudobní nielen materiálne, ale najmä duchom. Chudobnejším dedinčanom vo Vyšnom Nižnom by sotva napadlo nepomáhať pri hasení stodoly bohatším gazdom a trúsiť múdre reči o tom, že si môžu za požiar sami. Aj keby zaň hneď mohli.
Neplníme si záväzky
Možno by sme si však také moralizovanie plebejského národa mohli dovoliť, keby sme skutočne praktizovali filozofiu pomáhania chudobnejším. Tu je však kameň úrazu, ktorý robí zo slovenského moralizovania len kopu verbálneho hnoja.