dnikateľa v obleku v slovenských vlakoch takmer nestretnete.
Kamarát mi vysvetlil, že biznismani používajú na presuny z mesta do mesta auto. To je teda v porovnaní s Japonskom úplne odlišná situácia. V Japonsku je práve vlak tým najspoľahlivejším prostriedkom, ako sa perfektne pohybovať krížom-krážom po celej krajine.
Vlaky sú presné, čisté, tiché, bezpečné a ich obsluhujúci personál je dokonale slušný a pozorný. Aj napriek tomu, že v dopravnej špičke sú napríklad v Tokiu vlaky na prasknutie preplnené, sú plné biznismenov v oblekoch. Máme mnoho súkromných lokálnych vlakových prepravcov a myslím si, že táto konkurencia vedie ku kvalitným službám v každom vlaku.
Najväčšia železničná spoločnosť JR (Japan Railways), ktorá prevádzkuje superexpresný vlak Shinkansen, bývala kedysi štátnou, ale v roku 1987 ju sprivatizovali. To jej imidž dramaticky zmenilo. Aj jej televízna reklama je veľmi pôsobivá - na peróne sa stretáva mladý párik, ktorý má vzťah na diaľku a práve oslavuje výročie, alebo unavený biznismen zrazu zatúži ísť do historického mesta plného tradičných chrámov, aby sa tam zbavil stresu a relaxoval.
Spoločnosť JR zamestnáva ľudí mnohých profesií, nielen tých, ktoré sa týkajú železnice a cestovania vôbec, a nie len strojvodcov. Ich technológie vlakových systémov patria medzi najmodernejšie a najlepšie na svete. Preto je JR spomedzi veľkých japonských spoločností jednou z najvyhľadávanejších medzi absolventmi tamojších univerzít. Samozrejme, počítajú aj s veľmi dôležitým faktom, ktorým je, že spoločnosť JR sa nemusí obávať bankrotu.