SME

Povedzme si pravdu o Cargu

Expremiér a jeho minister dopravy varujú pred privatizáciou na železniciach. Mali však štyri roky na to, aby vymysleli lepšie riešenie. Urobili pravý opak a Cargo dostali do ešte väčších problémov.

Členovia bývalej vlády o situácii v troch železničných spoločnostiach, no hlavne v Cargu zavádzajú.

Tak to bolo aj na ostatnej tlačovej besede Smeru dňa 8. decembra 2010, kde ústami bývalého premiéra Fica zazneli nepravdivé, ba priam zavádzajúce informácie o situácii v tejto spoločnosti. Je prirodzené, že problém Carga vidí očami socialistického politika, no tento pohľad nemusí byť správny a ani pravdivý.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do roku 1989 vládol absolútny monopol vtedajších Československých dráh pre dopravu tovarov v rámci bývalej ČSSR. Po roku 1989 však prišiel na náš dopravný trh tvrdý konkurent a tým je kamiónová automobilová doprava.

SkryťVypnúť reklamu

Cargo si nedokázalo ponukou svojich služieb udržať, či získať nových zákazníkov. Svojím skostnateným a prebyrokratizovaným systémom riadenia a aj samotným prístupom k ich požiadavkám ich skôr odrádzalo.

Prejavil sa aj nedostatok špeciálnych vozňov na určité druhy tovarov. Istý čas dokonca Cargo situáciu riešilo prenájmom zahraničných vozňov, no toto riešenie sa ukázalo celkom nevýhodné. Vtedy začal masívny pokles objemu prepráv po železnici, ktorý trvá až do súčasnosti. Samozrejme, v konečnom dôsledku rapídne klesli tržby železníc z prepravy a Cargo sa postupne dostávalo do čoraz väčších dlhov.

Politici sa báli

Doterajšie vlády sa však báli urobiť radikálny krok, ktorý by Cargo dostal z červených čísel. Takýto stav v železničnej doprave nebol ojedinelý. V podstate všetky postkomunistické krajiny mali podobný problém. Mnohé z nich sa nakoniec priklonili k odpredaju celej alebo väčšej časti železničnej nákladnej dopravy zahraničnému partnerovi.

SkryťVypnúť reklamu

To sa s odstupom času javí ako zatiaľ jediné správne riešenie. Vidíme to aj na príklade Maďarska a jeho železničného dopravcu, do ktorého v roku 2008 vstúpil zahraničný spoločník (Cargo Austria z Rakúska) a jeho výsledky sú oproti slovenskému dopravcovi podstatne lepšie. Hoci ani tam sa socialistická vláda nevyhla pri predaji podozreniu z korupcie.

K rozhodnutiu o predaji nášho štátneho železničného dopravcu sa uberala aj druhá Dzurindova vláda, ktorá mala pripravené podmienky na príchod rakúskeho partnera, ale predčasné voľby v roku 2006 a hlavne príchod Smeru do vlády tento proces zastavili.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom G34GP na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 436
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 639
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 549
  4. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 3 232
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 935
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 795
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 370
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 726
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Kreslí Mikuláš Sliacky.


3
Premiér Robert Fico a minister vnútra Matúš Šutaj Eštok.

Huliak môže byť rád, že jeho výroky sa preberajú v civilnom konaní.


a 1 ďalší 3
Peter Tkačenko.

Zatiaľ sa zdá, že Naď konal spravodlivo aj správne.


43

Viac takýchto výchovných podujatí!


8
  1. František Kukura: Politické metafory národa: 1989 – 2025
  2. Janka Bittó Cigániková: Klamstvá o interrupciách. Naleteli ste aj vy?
  3. Milan Removčík: Poludnica
  4. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma!
  5. Jozef Huljak: Partneri alebo rivali? EÚ a Čínu čaká dôležitý samit.
  6. Vladimír Krátky: Fico sa stal prvýkrát predsedom vlády 4. júla 2006
  7. Vladimír Bojničan: “Ponížené a ukrivdené” Slovensko? Ale kdeže! Ponižujeme sa a blížime si opakovane sami sebe – a ešte sa s tým aj hrdíme.
  8. Štefan Šturdzík: Sociálna demokracia - koncept , ktorý Smer vôbec nepochopil.
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 274
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 179
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 431
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 7 562
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 210
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 5 217
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 791
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 375
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťZatvoriť reklamu