Nedovoľte Facebooku, aby bol lepší ako vy

Ak chcete vidieť vysmiatych ľudí, nepozerajte sa okolo seba, ale radšej choďte na Facebook.

Keď Petra Böhnke a Ulrich Kohler z Výskumného centra sociálnych vied v Berlíne v roku 2008 mapovali, ako veľmi sú spokojní so životom obyvatelia Európskej únie, jedným z kľúčových faktorov vplývajúcich na šťastie sa ukázal údaj o tom, či daní ľudia využívajú internet.

Štúdia jasne ukázala, že ľudia, ktorí sú na webe, sú podstatne šťastnejší a spokojnejší so životom ako tí, ktorí internet nemajú.

Dôvod je vraj jednoduchý: web nám poskytol možnosti, ako získavať informácie, ktoré pomáhajú riešiť životné problémy, komunikovať s priateľmi aj keď sú ďaleko a deliť sa s nimi o všetko, čo v živote zažívame.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na webe sme krásni a šťastní

V priebehu posledných rokov k podobným zisteniam o prepojení šťastia a webu dospeli aj ďalšie štúdie. Napríklad štúdia amerického Pew Internet (2009) ukázala, že internet dokáže výrazne prehĺbiť vzťahy medzi ľuďmi, iná, v podaní Kalifornskej univerzity zase, že sociálne siete slúžia ľuďom okrem odkazov aj na šírenie radosti a dobrej nálady.

A naozaj. Vždy, keď sa pozriem do Facebooku, vidím v ňom desiatky vysmiatych tvárí, keď niečo napíšem, mnohým sa to páči. Sociálne siete a Web 2.0 urobil z webu spoločenstvo, kde si každý s každým vymieňa to najlepšie zo svojich životov.

To je napríklad aj dôvod, prečo 90 percent ľudí, ktorí sa prihlásia na Facebook, naň potom chodia pravidelne. V tomto svete je tak pekne a milo, že sa tam vždy radi vrátime.

Iba digitálna realita

Má to len jediný háčik. Tento svet nie je skutočný, iba sa naň podobá a keď si nedáte pozor, môžete nadobudnúť pocit, že ľudia okolo vás sú bezvýhrady pekní, múdri a dokonalí, tvrdí Elias Aboujaoude zo Standfordskej univerzity a riaditeľ jednej z prvých psychiatrických kliník, venujúcich sa liečbe tzv. chorôb internetu (od gamblerstva vo FarmVille až po závislosť od internetových zoznamiek) v knihe Nebezpečenstvo vášho virtuálneho ja.

Je prvým desivým svedectvom o tom, čo všetko môže digitálny svet narobiť s našimi životmi.

Základný problém webu je podľa Aboujaoudeho v tom, ako sa na ňom zlepšujeme v očiach druhých. „Je jedno, či ste na MySpace, alebo Facebooku, každý jeden z nás v rámci svojej internetovej identity na sebe neustále niečo zlepšuje, ukazuje sa širokým masám vo svojej novej dokonalejšej verzii, ktorá má často len veľmi málo spoločného s realitou.

Naša e-identita je oproti nám samým krajšia, asertívnejšia, komunikatívnejšia a v každom prípade oveľa viac sexi.“

Škaredí ľudia dostali Photoshop, hnevliví možnosť odpísať neskôr a ľudia bez fantázie zase možnosť používať namiesto svojich cudzie myšlienky.

Buďte lepší ako váš Facebook

Je to výhoda? V skutočnosti nie. To naše druhé dokonalejšie ja totiž nezanikne, keď večer vypnete počítač, budete sa s ním a s ďalšími dokonalými webovými avatarmi vašich priateľov odteraz už navždy porovnávať.

Je to ako mať vedľa seba neustále svojho vydarenejšieho brata, ktorý vám pripomína vaše chyby. „Väčšina z nás už nikdy nebude skutočne offline.“

Ako sa z toľkej krásy, dokonalosti a šťastia nezblázniť podobne ako Aboujaoudeho pacienti? Jednoduchá: nikdy nenechajte svoje digitálne ja priveľmi sa vzdialiť od svojho reálneho.

Keď už ničím iným, tak tým, že do kyberpriestoru raz za čas vyšlete aj správu o tom, ako zle sa dnes cítite a neodtagujete sa z fotky od vášho priateľa len preto, že na nej vyzeráte ako idiot.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  5. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  2. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  3. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  4. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Ochrana pred tropickou horúčavou
  7. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  8. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  9. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  10. Škôlka od srdca
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 17 388
  2. Vizuálny smog je problém 10 501
  3. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 4 367
  4. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 4 225
  5. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 3 688
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 3 185
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 158
  8. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 809
  9. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 2 434
  10. Historickým vláčikom sa prichádza previezť stále viac turistov 2 222

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

Investigatíva Adama Valčeka

Kočner tentokrát svoj biznis nedokonal, od Unipharmy chcel 45 miliónov

Penta odmieta, že by sa spojila s Kočnerom, aby položili Unipharmu.

KOMNENTÁR PETRA TKAČENKA

Kočnerovi sa to sype pod rukami

Unipharma je ďalší klinec do rakvy.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Osmelené

Dokedy budem môcť hlásať, že som liberálka?

Človek sa bojí, že stratí kontrolu nad životom.

Stĺpček šéfredaktorky

Kočner predsa len niečo po sebe zanechá

Od Kočnera dávajú ruky preč aj tí, ktorí mu v minulosti požičiavali.

KOMNENTÁR PETRA TKAČENKA

Kočnerovi sa to sype pod rukami

Unipharma je ďalší klinec do rakvy.

Komentár Ondreja Podstupku

Nechajme to vyhniť

Pripraviť sa by bolo lacnejšie a férovejšie, ale aj populisti sú už leniví.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Odtlačok po Kiskovi

Bitka o Ústavný súd nebola celkom márna.