Platiť Budmerice či pretláčanie rukou?

O dotáciách do športu a kultúry vieme primálo. Zistiť kto, kedy, na čo a koľko peňazí dostal, vôbec nie je jednoduché. Riešením by bolo automatické zverejňovanie.

Koľko peňazí dáva štát na divadlá a koľko na šport mladých? Koľko na značkovanie turistických trás a koľko na umelecké preklady? Je to veľa alebo málo? Aké sú prínosy verejnosti z Budmeríc, podpory reprezentácie v pretláčaní rukou alebo v uvedení filmovej Báthoryčky?

Odpovede na tieto otázky si vyžadujú dobrú dostupnosť informácií o poskytovanej podpore a pravidelné vyhodnotenie jej zmysluplnosti a efektívnosti. Ani jedno z toho momentálne štát nerobí dobre.

Diskusia o Budmericiach odzrkadľuje nejasné pravidlá vyhodnocovania v kultúre a zotrvačnosť v zabehnutých dotačných schémach. Dnes sa z pohľadu štátu aj umelci, aj športovci hrabú na svojich pieskoviskách, pričom nie je vôbec jasné, či sú vymedzené dobre a hrajú sa na nich tí, ktorí prinášajú spoločnosti najviac.

Komplikované nahrádzanie štátu

Takúto diskusiu nie je možné mať bez kvalitných faktov, preto od októbra minulého roku pracujeme na webstránke, ktorá prehľadne sprístupní poskytnuté dotácie v športe a kultúre od roku 2004. Veríme, že takýmto zverejnením vyvoláme lepšiu kontrolu, informovanejšiu diskusiu o tom, čo a ako by sme mali v športe a kultúre sponzorovať.

Suplovanie informačnej úlohy štátu nebolo jednoduché – napriek tomu, že naša stránka je založená výlučne na už existujúcich štátnych dátach, nijaké z nich sa nedali prevziať a hneď použiť.

Aby sme ich získali, museli sme osloviť niekoľko verejných inštitúcií (predovšetkým ministerstvo kultúry a školstva) so žiadosťou o zoznam – kto, kedy, na čo a koľko dotácií dostal. Pri získavaní týchto zoznamov sme objavili štyri „zákonitostí“ verejných dát:

1. Inštitúcie nevedia, aké dáta majú (alebo kde sa nachádzajú).

Príkladom je ministerstvo kultúry, ktoré sme o rozpočty jeho príspevkových organizácií (v zásade nepriame dotácie) za rok 2004 žiadali trikrát.

Prvýkrát bola naša žiadosť nezodpovedaná, druhýkrát nám ministerstvo oznámilo, že požadovanú informáciu nemá, a až na tretíkrát sme sa dozvedeli, že údaje asi sú vo výročnej správe ministerstva. Ak samotné inštitúcie nevedia, aké údaje majú, ako môžeme očakávať zmysluplnú diskusiu, či už od úradníkov, alebo od verejnosti?

2. Štátne dáta majú rady papier.

Inštitúcie môžu dáta mať a vedieť, kde sú, to však neznamená, že budú elektronické. Na ministerstve školstva takto papierovo skladujú vyúčtovania športových dotácií za roky 2005 až 2009 v celkovej hodnote asi 150 miliónov eur. Ak sme dáta naozaj chceli použiť, museli sme ich prácne naskenovať a prepísať do našej databázy 5328 záznamov.

3. Ani elektronické dáta nemusia byť zrozumiteľné.

Elektronické dáta majú rôznu podobu - stretnete sa s pre nezasväteného nejasnou štruktúrou alebo zaheslovanými pdf súbormi, z ktorých je zakázané kopírovať. Tabuľka s logicky oddelenými stĺpcami je zriedkavým javom. Logicky štruktúrované, verejne dostupné a exportovateľné dáta nemá nikto. Dáta tvoria úradníci pre (iných vybraných) úradníkov.

4. To, že inštitúcie majú dáta, neznamená, že ich dostanete bez dupkania.

Inštitúcie sa svojimi dátami lúčia nerady - vyše mesiaca nám trvalo získať požadované dáta od ministerstva kultúry.

Audiovizuálny fond pracujúci s rovnakým systémom ako ministerstvo kultúry nám ich zaslal za jeden deň.

Liek pre verejné dáta

Na tieto štyri neduhy, a to nielen v športe a kultúre, sa žiada jedno riešenie - automatické zverejňovanie zbieraných dát tak, aby boli dostupné, opakovane používané a ďalej šíriteľné (takzvané open data).

Automatické zverejňovanie v prvom rade mení mentálne nastavenie - z dát vytváraných pre internú potrebu úradov sa stávajú verejné dáta, ktoré aj inštitúcie využívajú pre vlastnú agendu.

Prvým krokom by malo byť vytvorenie katalógu informácií, ktorými verejné inštitúcie disponujú a pravidelne sa aktualizujú. Následne by mali byť verejnosťou vytypované cenné dáta, ktoré by mali byť prioritne sprístupnené. Postupne by sa mali pridávať ostatné zdroje, ako aj novo vytvárané informácie.

Automatické zverejňovanie dát nielenže odbremení inštitúcie od vybavovania infožiadostí, ale môže zlepšiť informovanosť úradov o svojich dátach navzájom a zásadne prispieť k transparentnosti a spoločenským inováciám.

Medzi tie patrí napríklad infografika britského denníka Guardian zobrazujúca štruktúru rozpočtu pre umenie v Británii alebo projekt voľne preložený Kam idú moje peniaze? prezentujúci verejné výdavky v perspektíve.

(Autor je programovým koordinátorom Transparency International Slovensko)

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 282
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 242
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 9 428
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 977
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 376
  6. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 6 354
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 284
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 322
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 180
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 401

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Poľská vláda opäť hnevá ženy, po potratoch útočí na tabletky

Poľskí politici rozhodujú o materniciach, kričia aktivistky.

Neprehliadnite tiež

Vraj sme fašisti (Sliacky)

Karikatúra denníka SME (kreslí Sliacky).

STĹPČEK JAKUBA FILA

Plán pre fašistov už majú, chýba však plán pre krajinu

Je zbytočné hovoriť o základoch hrádze, keď máme polia plné vody, rovnako ako máme fašistov a ich voličov plné ulice.

PÍŠE EMÍLIA SIČÁKOVÁ-BEBLAVÁ

Ako vyberáme ľudí na riadiace posty

Kultúra funkcií je tak jedným z faktorov, ktorý vplýva na to, kto má záujem o verejné funkcie, čo nemusí vôbec súvisieť s tým, či na to reálne má a či ho to vôbec baví.

KNIHA TÝŽDŇA

Pogodowitz sa vracia domov nespoznaný

Manipulátor a filantrop v jednom sa vo vzťahu k rodisku stáva niekým medzi bohom, nadčlovekom a hrdinom vernoviek.