SME

Čas činov v informatizácii

Svetlo sveta uzrela historicky prvá zmysluplná stratégia pre informatizáciu, ale o skutočnom pokroku sa bude dať hovoriť až vtedy, keď sa začne reálne napĺňať.

Kto sa v živote čo i len obtrel okolo témy informatizácie verejnej správy, ten vie, kde sú hlavné technologické brzdy jej mizerného napredovania.

Prvým problémom je chaos v dátach, ktoré sú izolované na rôznych miestach, v rôznych formátoch a v rozličných databázach. Druhým sú izolované informačné systémy jednotlivých úradov a inštitúcií, ktoré sa spolu nevedia baviť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dá sa nájsť viac dôvodov, pre ktoré sa informatizácia verejnej správy za poslednú dekádu skoro nikam nepohla. Ale užitočnejšie ako vŕtať sa v minulosti a riešiť kauzalitu a koreláciu medzi neexistujúcim eGovernmentom a politickými aj ekonomickými záujmami, je pozrieť sa na to, ako z tejto anarchie von.

SkryťVypnúť reklamu

Reálne riešenia

Minulý mesiac vyliezla zo sekcie informatizácie v rezorte financií pracovná verzia na Slovensku vôbec prvého dokumentu, ktorý symptómy stagnácie v budovaní verejných elektronických služieb a mizerného čerpania Operačného programu Informatizácia spoločnosti (OPIS) nielenže pomenúva, ale naznačuje aj spôsob, ako ich možno odstrániť.

Nová stratégia implementácie eGovernmentu, ktorú ľudia zodpovední za informatizáciu v júni preberali na workshope aj s manažérmi IT firiem, nie je typickou úradníckou stratégiou, lebo vcelku zrozumiteľne a logicky pomenúva jednotlivé kroky, ako sa dostať k cieľu. Nie ani tak z pohľadu technologického, ale skôr koncepčného. Pragmaticky a bez zbytočných fráz, pod ktorými sa dá predstaviť všeličo možné aj nemožné.

SkryťVypnúť reklamu

Jedenkrát a dosť

Snaha urobiť poriadok v dátach a naučiť jednotlivé informačné systémy verejnej správy, aby sa nebavili iba s nejakým centrálnym systémom, ale aby si rozumeli aj navzájom, je základným kameňom na priblíženie ambicióznej predstavy „jedenkrát a dosť“. Podľa nej by nikto nemusel predkladať dokumenty, ktoré môže úrad získať sám z iných databáz (čiže ktoré občan už v minulosti pri styku s verejnou správou predložil).

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C36BP na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 096
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 181
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 276
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 6 540
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 028
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 044
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 222
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 084
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  4. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  5. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  6. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  7. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  8. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 415
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 917
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 63 784
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 187
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 505
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 678
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 060
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 700
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťZatvoriť reklamu