SME

Popretie jednej perspektívy

Ktoré „nikdy“ je plné a ktoré prázdne? „Je/bude ako nikdy doteraz“ alebo to, že „už nikdy nebude ako predtým“?

Obdobie, počas ktorého vyrástla a dospela jedna generácia, sa nieslo pod heslom „je/bude ako nikdy doteraz nebolo“. Do povedomia ho pretláčala najmä reklama sledujúca ekonomické ciele – hospodársky rast, zamestnanosť, ekonomickú prosperitu.

V presviedčaní jej slúžil dobre zvolený jazyk, paradoxne, veľmi podobný tomu ideologickému, ktorého falošnosť sme zakúsili. Z ideológie sa však prešmykol do pragmatickej oblasti, od ktorej sme si sľubovali tak veľa, že sme ho nerozpoznali a opäť sme sa ním nechali viesť: „tovar cenovo dostupný ako nikdy doteraz“, „výhody ako nikdy doteraz“, vďaka technológiám máme k sebe blízko ako nikdy doteraz“, zarábať peniaze/založiť firmu jednoduché ako nikdy doteraz“, „investovanie do podielových fondov jednoduché, lacné a pohodlné ako nikdy doteraz“, „informácie dostupné ako nikdy doteraz“, „nikdy doteraz nebol tento produkt za lepšiu cenu“, „hypotéky neboli nikdy doteraz také výhodné“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Politika, ktorá sa počas tohto obdobia viezla v tom istom vlaku hodnôt, ibaže, jedna hlasno im pritakávajúc, druhá mlčky a tretia s alibistickými náplasťami pre tých, ktorí nestíhali alebo nevedeli naskočiť do rozbehnutých vozňov, dnes zoči-voči rýchlemu sledu katastrof mení rétorickú figúru: „Amerika už nikdy nebude ako predtým“, „Nórsko už nikdy nebude také ako predtým“, „Svet už nikdy nebude ako predtým“. Účelovo a pragmatický zameraný svet siaha odrazu po patetickom, expresívnom, mysterióznom refréne známom z Poeovej básne – „nevermore“.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C36FQ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Kam smerujú peniaze bohatých?
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  1. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  2. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  3. Kam smerujú peniaze bohatých?
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  8. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 937
  2. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 068
  3. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 5 521
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 069
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 3 193
  6. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 593
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 390
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 341
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peter Schutz

Ako ďaleko si trúfne zájsť?


5

Kreslí Mikuláš Sliacky.


Robert Fico a Vladimir Putin v Kremli.

Robert Fico si položil správnu otázku a odpovedal si po svojom.


6
Peter Tkačenko.

Keď si politik neváži sám seba, nemôže čakať, že si ho budú vážiť voliči.


50
SkryťZatvoriť reklamu