Nedávne emócie, ktoré vyvolala snaha autorského zväzu SOZA vyberať poplatky od prevádzkovateľov webov za to, že cez svoje stránky umožňujú prehrávať videoklipy z iných serverov, utíchli. Blogeri, internetoví nadšenci a prevádzkovatelia webov sa potešili, že odvrátili jednu hrozbu. Čo pretrváva, je slabosť, ktorú štát prejavuje rezignáciou na uplatňovanie jedného zo svojich základných poslaní – na dohľad nad dodržiavaním ochrany práva.
Autorské ochranné zväzy v zásade fungujú tak, že si od štátu vylobujú, za čo všetko budú vyberať autorské poplatky, čiže z pohľadu spotrebiteľa akúsi dodatočnú daň. Málokto vie, že keď si kupuje cédečko, dévedéčko, USB kľúč či iné záznamové médium, ale aj digitálne zariadenia, ako sú napaľovačky, diktafóny, MP3 prehrávače, pevné disky a mnohé iné, platí do autorského zväzu od 2,85 do 5,7 percenta z ceny bez DPH.
Plošné zdanenie
Tieto poplatky, samozrejme, nelegalizujú pirátske kopírovanie. Platíme ich všetci za to, že nosiče a zariadenia (možno) používame na kopírovanie ich autorských diel na osobnú potrebu. Čiže napríklad si vytvoríme záložnú kópiu alebo kópiu do auta z legálne kúpeného cédečka. Platí ich každý bez ohľadu na to, či takéto kópie naozaj vytvára, alebo nie.
Súčasný spôsob odvádzania autorských poplatkov na starom kontinente nielenže na nás všetkých uvaľuje daň, ale generuje deformácie a motivácie, ktoré si málokto želá. Po prvé, ak niekoľkopercentný poplatok z ceny nosičov a zariadení neraz prevyšuje maržu, neprekvapuje, že to niektorých obchodníkov môže motivovať k obchádzaniu odvodovej povinnosti. Obzvlášť keď európske pravidlá v tomto smere nie sú harmonizované, čiže v každej krajine platia iné.
Bariéry online trhu
Rozchádzajúci sa licenčný systém udeľovania autorských práv a autorské poplatky nevyhovujúce digitálnemu veku vedú aj k druhému problému. Podľa organizácie Digital Europe ide o jeden z hlavných dôvodov absencie jednotného európskeho digitálneho trhu. Kým cezhraničné bariéry obchodu s väčšinou fyzického tovaru a službami padli, pre online svet to neplatí.
Tretí problém výberu autorských poplatkov má globálny rozmer. Môže ísť o jeden z dôvodov, pre ktorý sa niektoré produkty dostávajú na európsky trh aj s vyše ročným oneskorením oproti Japonsku či USA. Lebo ak sa v niektorých krajinách únie poplatky odvodzujú od kapacity a ak pravidlá nestíhajú držať krok s dobou, dochádza k absurdnostiam, keď odvod do autorského zväzu prekračuje cenu výrobku.