SME

Čo je slovenské a čo spojenoarabskoemirátske

V reklamných kampaniach na Zlatý bažant býva už tradične dobrým, no v porovnaní s inými firmami ojedinelým zvykom vtipne zovšeobecňovať aktuálne (najmä domáce) spoločenské javy.

Sociálne správanie je témou aj poslednej kampane Bažanta. Reklama sa pokúša vystihnúť, čo je v istých situáciách typicky slovenské a čo „nemecké, české, grécke, americké, francúzske, európske, svetové“.

„Mať systém a vyznať sa v ňom, to je nemecké, nemať systém a vyznať sa v ňom, to je slovenské.“ Reklama je voči nám Slovákom aj iným národom kritická, no, ako sa vraví, tak láskavo, nementorsky. Spomínaná kritickosť sa dosahuje veľmi rafinovane, radením porovnávania, využívajúc rozmanité postupy jazykovej negácie a popierania v spojení s obrazom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V tom tkvie jej príťažlivosť. Pri učení mediálnej komunikácie môže analýza takého typu reklamy slúžiť ako tréningový príklad. Veta „Mať výnimočnú gastronómiu, to je francúzske, mať výnimočný apetít, to je slovenské“ by bez obrazu, na ktorom sa objavia úhľadne naservírované dva slimáky a vzápätí pyramída bravčových rebierok, nedovolila interpretovať konštatovanie aj tak, že Francúzi sú v jedle striedmi, no my Slováci sa radi nezdravo „natlačíme“.

Veta „Nevedieť, kde je Slovensko, je americké“ (spravodajca má za sebou mapu Afriky), „vedieť, kde je Slovensko, je slovenské“ by zosmiešňovala iba Američanov, keby obrazom, v ktorom Slováci sledujú naše správy o počasí, nenaznačovala aj význam, že nás okrem správ o domácom počasí nič iné priveľmi nezaujíma. Táto reklama je hyperkorektná, zrejme zámerne, voči slovenským ženám, pretože konštatovanie „Zobrať si Slovenku, to je anglické, talianske, rakúske aj spojenoarabskoemirátske, ale zobrať si Slováka, to je slovenské“ by mohlo pokojne znieť aj v prevrátenej pozícii objektu – „Zobrať si Angličana, Taliana... je slovenské“.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C36Q7 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 11 754
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 472
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 916
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 650
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 536
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 246
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 136
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 068
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peter Schutz

Do tejto situácie ho dostáva Trumpova podpora „koalície ochotných“.


13

Kreslí Rosie Naive Art.


Rosie Babicová
Vanda Rozenbergová, spisovateľka a výtvarníčka

Niekedy si charizmu vybudujeme len preto, že sme nechceli byť zranení.


1
Nataša Holinová

Už zasa bezpečnostná rada?


49
  1. Elena Antalová: T.č. majú nielen šancu prejaviť sa konzervatívni liberáli
  2. Tomas Hlavaty: Zastavme ich, bratia, ved sa ony stratia...
  3. Ján Škerko: Slovenský Cirkus Humberto
  4. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pohľadom na vysoké veže
  5. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  6. Martin Fronk: Ako sa kedysi mrazničky stavali z kameňov, alebo...
  7. Štefan Šturdzík: Kréta je krásny kvet stredomoria.
  8. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 30 910
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 19 634
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 613
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 11 895
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 945
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 765
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 6 311
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 824
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu