SME

Kto hľadá, nájde

V garáži rodičovského domu, ktorý je zároveň skladom starých časopisov a písomností, som v lete hľadal svoj starý herbár.

Vylisované, zväčša kvitnúce rastliny som ako chlapec prilepoval tenkými prúžkami priesvitnej pásky k stránkam veľkého zošita s červeným obalom.

Je mojou súkromnou, doteraz nie celkom vyjasnenou záhadou, prečo som vlastne ten starý herbár začal hľadať, keďže na to nebol žiaden praktický dôvod okrem nejasného, no o to nástojčivejšieho pocitu, že ho potrebujem nájsť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keby som bol herbár našiel, moja záhada by zrejme pominula. Odpoveď by sa zjavila sama od seba a nebolo by nad čím ďalej uvažovať. Takto mi už len ostáva predstavovať si, ako ho otváram a na stránkach nachádzam rastliny také veľmi nepodobné tým, ktoré som do zošita pred mnohými rokmi vlepil.

SkryťVypnúť reklamu

Stále zreteľne vidieť moju detsky dôkladnú prácu pri lisovaní, ktorá je nielen dôsledkom očarenia farbami, tvarmi a štruktúrou rastlinných tiel, ale aj neochvejnej viery v možnosť ich takmer večného uchovania. Názvy v slovenskom a latinskom jazyku pod rastlinkami sú príkladom chlapčenského úsilia o krasopis. Lepidlo na niektorých kúskoch pásky už medzičasom vyschlo a výlisky sa pri otáčaní strán začínajú uvoľňovať.

Rastliny vybledli, stratili sýtosť, ich rôznorodá zelená nadobudla rovnako nevýraznú podobu. Akoby sa postupne vpíjala do tmavnúceho papiera. Z jasnočervenej, fialovej či žltej farby v kvetoch sa pominula radosť, zastrel ich mútny nános svetlohnedej s béžovými škvrnkami alebo bielymi pásikmi na okrajoch.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C36QT na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  5. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  6. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  7. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  8. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 173
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 573
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 193
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 566
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 387
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 212
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 868
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 853
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Premiér Robert Fico a splnomocnenec vlády pre prešetrenie pandémie Covid-19 Peter Kotlár.

Vitajte pri novom formáte predsedu vlády.


30
Slovensko 2026 kolorizované.

Kreslí Rosie Naive Art.


Rosie Babicová 3
Minister životného prostredia Tomáš Taraba.

Vytriedené šatstvo končí zahrabané na skládkach.


Michal Sabo 1
Vo februári 2025 ruský dron zaútočil na ochrannú kupolu štvrtého reaktora.

Rusko aj dnes používa tie isté taktiky ako sovietsky režim.


Natalia Slobožanina 8
  1. Štefan Šturdzík: Deficity a dlhy.
  2. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  3. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  4. Viktor Pamula: Branislav nemá Krála, má iba šaša
  5. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych
  6. Ivan Mlynár: Generálske šťastie Branislava Zuriana.
  7. Viktor Pamula: Prečo je revizionuzmus nebezpečný
  8. Martin Eštočák: ŠOKUJÚCE: PREŠOV - V Deň odvolania podpísal zmluvu na takmer 1 Milión eur z Vašich peňazí
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 341
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 23 072
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 13 412
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 143
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 067
  6. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 578
  7. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 817
  8. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy) 4 160
  1. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  2. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  3. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  4. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  5. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  6. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
  7. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu
  8. Věra Tepličková: Už aj ty... Kéry?
SkryťZatvoriť reklamu