Zubami nechtami

To, čo požiera literárnu ríšu fantázie, v skutočnosti nie je žiadna ničota, ale otvorený a slobodný svet.

Mení sa svet, hudba, ešte aj drogy sa menia. Nemôžeš tu len vysedávať a celé dni snívať o heroíne a Ziggym Popovi - Trainspotting (1996).

Ešte nedávno bolo všetko inak, ale taký je dnešný svet. Už netreba ani celú generáciu, aby sa veci zmenili na nepoznanie.

Hudobný priemysel, tak ako sme ho poznali, v podstate zanikol. Filmový musel prísť s ďalším rozmerom, aby udržal ľudí v kinách. Akoby zázrakom len knihy ostali stále rovnako papierové a rovnako šušťavé.

V našom spomalenom teritóriu, ktoré ešte nespoznalo masový nástup e-bookov, sa môže zdať, že knihy sú nehybným okom konzervatívnej istoty v hurikáne všetkých tých ostatných zmien. Lenže nie je to tak. Tá nehybnosť je nebezpečnou chimérou tých, ktorí to tak chcú vidieť a je to chiméra, na ktorú sa podnikateľsky umiera.

Pravidlá minulého storočia

Keď pred pár týždňami vyšiel článok pýtajúci sa, komu sú určené najlepšie slovenské knihy, strhla sa polemika, ktorá dodnes nevychladla. Zjavil sa v nej svet čitateľov, vydavateľov, kníhkupcov a autorov lipnúcich na nepísaných pravidlách platných koncom minulého storočia a zároveň bojujúcich o posledné zvyšky vlastnej ríše fantázie požieranej tým, čo z vlastného pohľadu vidia ako ničotu povrchného knižného mainstreamu, úpadku kultúry národa a „velkých stejnostejných zářících prodejen na knihy”.

Nejde len o to, že na trh medzičasom vstúpili kníhkupectvá rastúce zo zdrojov nepochádzajúcich z predaja kníh a pôvodné „cechovné“ kníhkupectvá pripravili o zákazníkov. Od konca dvadsiateho storočia sa zmenili aj zásadnejšie veci. To najdôležitejšie však ostalo rovnaké.

Ak ide o kúpu kníh, ľudia sa rovnako ako pred desiatkami rokov stále rozhodujú podľa odporúčaní priateľov, známych a ďalších osôb, s ktorých vkusom sa dlhodobo radi stotožňujú. Médiá s recenziami, reklamami a tlačovými správami boli odjakživa až na ďalších miestach.

Čitatelia vedia, čo chcú

Lenže pred desiatimi rokmi mali aj tak obrovský význam. V porovnaní s tým koľkým ľuďom vo svojom okolí dokázal jeden nadšený čitateľ nainfikovať lásku ku konkrétnej knihe, vyzerala pozitívna zmienka v celoštátnom denníku ako instantný recept na zvýšenie povedomia a predaja. Stačilo pár rokov a základné marketingové postupy vydavateľov (byť zadobre s konkrétnymi ľuďmi v médiách a posúvať im nové tituly) stratili zmysel. Niežeby si to mnohí z vydavateľov stihli všimnúť.

S dvomi miliónmi Slovákov aktívnych na Facebooku, z ktorých každý jeden potrebuje pár sekúnd, aby sa o nejakej knihe zmienil pred desiatkami svojich virtuálnych kamarátov, je z hľadiska knižného trhu celkom jedno, že mienkotvorné denníky dnes vychádzajú v oveľa menších nákladoch a literatúre sa venujú len okrajovo. Ľudia sa o knihách dozvedajú aj bez nich a ešte k tomu priamo od priateľov, ktorým dôverujú viac, ako kedy verili médiám.

Zároveň majú viac informácií, takže keď idú do kníhkupectva, často presne vedia, čo chcú, o čom je nová kniha ich obľúbeného autora, ako ju hodnotia stovky iných čitateľov a tiež vedia, kam siahnuť, ak by chceli niečo podobné, ale od niekoho iného.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  5. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  6. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  9. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  10. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 865
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 698
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 128
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 328
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 058
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 041
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 557
  8. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 557
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 075
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 655

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy, ktoré podporilo ministerstvo školstva, aby sa venovali vývoju a inováciám, nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

KOMENTÁRE

Minister Plavčan už dávno nemal existovať

Na znôšku legislatívnych náhod sa už nemôže pozerať ani koalícia.

ŠPORT

Tour bola bez Sagana nudná, no ponúkla aj nový objav

Vybrali sme päť najzaujímavejších momentov z tohtoročnej Tour de France.

KOMENTÁRE

Nemému Dankovi ani vlastná hovorkyňa nerozumie

Problém je v samotnej SNS a v jej softvéri.

Neprehliadnite tiež

STĹPČEK TOMÁŠA PROKOPČÁKA

Minister Plavčan už dávno nemal existovať

Na nekompetentnú znôšku legislatívnych náhod sa už nemôže pozerať ani jeho vlastná koalícia.

Keď Jaroslaw vtáčka chytá... (Sliacky)

Poľská karikatúra Mikiho Sliackeho na pondelok

KOMENTÁR MÁRIUSA KOPCSAYA

Nemému Dankovi ani vlastná hovorkyňa nerozumie

Predseda parlamentu vymieňa svoj mediálny tím. Problém je však v samotnej SNS a v jej softvéri.

MODRÝ PONDELOK DANIELA DUJAVU

Zladia sa Francúzi a Nemci? Majú na to príležitosť

Rok 2017 je výnimočný, keďže súčasne prebiehajú voľby v dvoch kľúčových štátoch EÚ. Je to šanca povzbudiť ekonomiku.