Zubami nechtami

To, čo požiera literárnu ríšu fantázie, v skutočnosti nie je žiadna ničota, ale otvorený a slobodný svet.

Mení sa svet, hudba, ešte aj drogy sa menia. Nemôžeš tu len vysedávať a celé dni snívať o heroíne a Ziggym Popovi - Trainspotting (1996).

Ešte nedávno bolo všetko inak, ale taký je dnešný svet. Už netreba ani celú generáciu, aby sa veci zmenili na nepoznanie.

Hudobný priemysel, tak ako sme ho poznali, v podstate zanikol. Filmový musel prísť s ďalším rozmerom, aby udržal ľudí v kinách. Akoby zázrakom len knihy ostali stále rovnako papierové a rovnako šušťavé.

V našom spomalenom teritóriu, ktoré ešte nespoznalo masový nástup e-bookov, sa môže zdať, že knihy sú nehybným okom konzervatívnej istoty v hurikáne všetkých tých ostatných zmien. Lenže nie je to tak. Tá nehybnosť je nebezpečnou chimérou tých, ktorí to tak chcú vidieť a je to chiméra, na ktorú sa podnikateľsky umiera.

Pravidlá minulého storočia

Keď pred pár týždňami vyšiel článok pýtajúci sa, komu sú určené najlepšie slovenské knihy, strhla sa polemika, ktorá dodnes nevychladla. Zjavil sa v nej svet čitateľov, vydavateľov, kníhkupcov a autorov lipnúcich na nepísaných pravidlách platných koncom minulého storočia a zároveň bojujúcich o posledné zvyšky vlastnej ríše fantázie požieranej tým, čo z vlastného pohľadu vidia ako ničotu povrchného knižného mainstreamu, úpadku kultúry národa a „velkých stejnostejných zářících prodejen na knihy”.

Nejde len o to, že na trh medzičasom vstúpili kníhkupectvá rastúce zo zdrojov nepochádzajúcich z predaja kníh a pôvodné „cechovné“ kníhkupectvá pripravili o zákazníkov. Od konca dvadsiateho storočia sa zmenili aj zásadnejšie veci. To najdôležitejšie však ostalo rovnaké.

Ak ide o kúpu kníh, ľudia sa rovnako ako pred desiatkami rokov stále rozhodujú podľa odporúčaní priateľov, známych a ďalších osôb, s ktorých vkusom sa dlhodobo radi stotožňujú. Médiá s recenziami, reklamami a tlačovými správami boli odjakživa až na ďalších miestach.

Čitatelia vedia, čo chcú

Lenže pred desiatimi rokmi mali aj tak obrovský význam. V porovnaní s tým koľkým ľuďom vo svojom okolí dokázal jeden nadšený čitateľ nainfikovať lásku ku konkrétnej knihe, vyzerala pozitívna zmienka v celoštátnom denníku ako instantný recept na zvýšenie povedomia a predaja. Stačilo pár rokov a základné marketingové postupy vydavateľov (byť zadobre s konkrétnymi ľuďmi v médiách a posúvať im nové tituly) stratili zmysel. Niežeby si to mnohí z vydavateľov stihli všimnúť.

S dvomi miliónmi Slovákov aktívnych na Facebooku, z ktorých každý jeden potrebuje pár sekúnd, aby sa o nejakej knihe zmienil pred desiatkami svojich virtuálnych kamarátov, je z hľadiska knižného trhu celkom jedno, že mienkotvorné denníky dnes vychádzajú v oveľa menších nákladoch a literatúre sa venujú len okrajovo. Ľudia sa o knihách dozvedajú aj bez nich a ešte k tomu priamo od priateľov, ktorým dôverujú viac, ako kedy verili médiám.

Zároveň majú viac informácií, takže keď idú do kníhkupectva, často presne vedia, čo chcú, o čom je nová kniha ich obľúbeného autora, ako ju hodnotia stovky iných čitateľov a tiež vedia, kam siahnuť, ak by chceli niečo podobné, ale od niekoho iného.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 020
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 233
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 6 006
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 402
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 150
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 914
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 169
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 998
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 195
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 034

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Najnebezpečnejší text na facebooku napísal jeho zakladateľ

Mark Zuckerberg chce použiť silu firmy na to, aby zmenil podobu našej spoločnosti. Bol by veľmi nebezpečným spasiteľom.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

EKONOMIKA

Dodávateľ nemocníc dostal pokutu za biele kone z Cypru

Prvý postih za neprehľadnú vlastnícku štruktúru je právoplatný.

KOMENTÁRE

Príbeh popáleného rómskeho dievčatka ožíva. My sme Natálka

Na prahu pôstu nám pripomína posolstvo Ježišovho príbehu.

Neprehliadnite tiež

PÍŠE MIROSLAV KOCÚR

My sme Natálka

Príbeh popáleného rómskeho dievčatka ožíva na javisku ako apel proti nenávisti. Na prahu pôstu pred Veľkou nocou nám pripomína posolstvo Ježišovho príbehu.

DNES PÍŠE BEATA GRUNMANNOVÁ

Kartágo musí byť zničené

Problém je v nájdení hranice, kedy sa opakovanie tej istej myšlienky zošmykne z roviny burcovania na úroveň tragikomickú. Platí to aj pre vzťah Hollywoodu k Trumpovi.

Stĺpček Petra Schutza

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Dá sa takmer odprisahať, že aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop