FÓRUM

Zhasla lampa, vošla noc

Dejiny literatúry poznajú veľa prípadov, keď spoločensko-politické pomery tragicky zasiahli do života a diela tvorcu. Aj básnika Konstantina Biebla.

Smrť Konstantina Biebla asi navždy zostane obostretá dohadmi, fabuláciami a verziami, počnúc samovraždou i nešťastnou náhodou a končiac vraždou. Kniha dvojice Davida Vodu – Milana Blahynku Bojím se jít domů, že uvidím kožené kabáty na schodech (vyd. Burian a Tichák) sústreďuje poznámky z pozostalosti Vítězslava Nezvala, svedectvá Bieblových súčasníkov a čerpá zo zväčša fragmentárnych materiálov Archivu bezpečnostních složek MV ČR, Ústavu pro studium totalitních režimů, Památníku národního písemnictví.

Padajúci harlekýn

Biebl zomrel v noci 12. novembra 1951. Z okna svojho pražského bytu na treťom poschodí, kde visel Padajúci harlekýn od Jindřicha Štyrského, padal s nohami pri sebe. Takéto rozuzlenie predznamenal v mnohých básňach, motív samovražedného pádu možno nájsť i v básnickej skladbe Nový Ikaros: „Ach ještě kolikrát / ty sladká marnosti / já ucítím ten strašný pád / rovnou do věčnosti.“ I obraz konca Vladimira Majakovského sa mu vracal ako neodbytný refrén, a to v ozvene udalostí po februári 1948.

František Halas, ktorý už pred vojnou protestoval proti procesom a popravám v Sovietskom zväze, zomrel v roku 1949, čím sa vyhol osudu, aký štátostrana vo vykonštruovaných procesoch chystala iným nepriateľom ľudu, napr. Janovi Zahradníčkovi. Surrealistu Záviša Kalandru obesili v roku 1950, aj s verejným súhlasom Paula Éluarda, ktorý mal v tom čase „dosť práce s nevinnými dokazujúcimi vlastnú nevinu“, než aby sa „zaoberal vinníkmi, ktorí sa priznali“.

Režimom denunciovaný Karel Teige zomrel na zlyhanie srdca pár dní pred policajnou prehliadkou. Raz navždy ociachovaný ako trockista, ktorý na Nezvalovo svojvoľné a politicky motivované rozpustenie českej surrealistickej skupiny reagoval vydaním brožúry Surrealismus proti proudu čiže „textem, který byl ... považován oficiálními komunisty nejen za rouhačský, ale přímo za zločinný“, ako píše Ludvík Kundera v spomienkovej knihe Řečiště. Teige totiž v reakciách stalinistickej moci na moderné umenie videl paralelu s prejavmi v hitlerovskom Nemecku, kde modernu vyhlásili za „zvrhlé umenie“ (entartete Kunst).

Torzo nádejí

Biebl pod vplyvom poetiky a noetiky Jiřího Wolkra, Biebl poetista, Biebl surrealista, Biebl ako dlhoročný člen KSČ – žiadny nespĺňal vtedajšie ideologické požiadavky. Aj keď inteligencia stála naľavo, hrozilo, že ešte nie je „srostlá s dělnickou třídou, a proto není dosti pevná ve svém revolučním postoji... dostatečne ideově vyzbrojena, aby odolala útoku cizích úpadkových smerů“. V praxi to znamenalo, že básnik svoje dielo neoslobodil od zvyškov poetizmu, že neprekonal surrealizmus, ktorý bol synonymom trockizmu, že umelec si stranícke úlohy plní len pasívne.

Pomôcť nemohol ani generačný druh a blízky priateľ Nezval, po februári 1948 šéf filmovej sekcie ministerstva informácií, Bieblov „okřídlený chrlič nečekaných lásek“. Zbytočný by bol i Nezvalov ornamentálny argument, že „metafyzika a problematické úvahy, tento pohřební salát spiritualistů a idealistů, nikdy nerozkolísaly abstraktní mlhovinou stůl, u kterého píšeš“. Lebo na programe dňa projektantov svetlých zajtrajškov bola revolučná poézia a jej skandovanie.

Sen o socializme

Bieblova posledná básnická zbierka Bez obav (vyšla v júni 1951) tematizuje básnikov sen o socialistickom, sociálne spravodlivom svete, a je akýmsi voľným pokračovaním Manifestu Vítězslavu Nezvalovi, v ktorom nájdeme i verše: „Na mostě přes který přejde zpívající budoucnost... místo horních 10 000 všechno lidstvo vrátí se do ráje“. V tom čase sa však kruh uzavrel, nuž si Biebl mohol znovu poznamenať trpké a predvídavé verše z dávneho opusu Věrný hlas: „Na stole světlo / boxuje s noční můrou. / A po dvoře chodí vítr / jako chlap. / Dveře se rozletí. / Lampa zhasne. / Vejde noc / a za ní pes.“ A hneď ich prepísať veršami, ktoré vznikli pár týždňov pred smrťou: „Kdyby si mohli podplatit růže, tmy by navedli vybodat mne z kůže.“

Zväz československých spisovateľov oficiálne oznámil, že „padl uprostřed boje, stoje v první linii zápasu za socialismus a za mír“. Pravdou je, že ho sužovala pankreatitída, že bol vnútorne rozvrátený a zavše trpel prejavmi stihomamu. Či mal právo nebyť hrdinom, alebo mal povinnosť byť hrdinom, nie je otázka pre literárnu históriu a vedu.

ico

Konstantin Biebl

popredný predstaviteľ českej avantgardnej básnickej vetvy generácie 20. rokov, prešiel vývojom od proletárskej poézie a poetizmus cez surrealizmus až k politicky exponovanej tvorbe po druhej svetovej vojne

narodil sa 26. februára 1898 v Slavětíne pri Lounoch

v roku 1916 bol povolaný do armády, prvú svetovú vojnu prežil na balkánskom fronte, odkiaľ sa vrátil s podozrením na tuberkulózu

po návrate začal navštevovať Lekársku i Filozofickú fakultu KU, ale štúdiá nedokončil a venoval sa literatúre

od roku 1921 bol členom brnianskej Literárnej skupiny

v roku 1924 prešiel do Devětsilu (Seifert, Nezval, Teige, Toyen, Halas, Vančura a ďalší)

neskôr spoluzakladal pražskú Surrealistickú skupinu

druhú svetovú vojnu prežil v Prahe a na rodnom vidieku

po vojne pôsobil na ministerstve informácií a ako člen Filmovej rady

časopisecky debutoval cyklom básní Písné souchotináře (1919)

knižnou prvotinou je Cesta k lidem (1923, spolu so strýkom, básnikom Arnoštom Rážom)

proletárska poézia - zbierky Věrný hlas, Zlom a Zloděj z Bagdadu

poetizmus - Zlatými řetězy, S lodí, jež dováží čaj a kávu, Nový Ikaros, Modré stíny

surrealizmus - Nebe, peklo, ráj, Zrcadlo noci

po vojne vydal poslednú zbierku Bez obav (1951)

próza - Plancius (1931), Cesta na Jávu (vyšlo posmrtne)

tragicky zomrel pádom z okna 12. novembra 1951 v Prahe

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  2. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  7. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  9. Modern luxury next to the Blue Church
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 6 483
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 6 136
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 551
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 299
  5. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 276
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 955
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 583
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 347
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 161
  10. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 063

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Aj kvôli stratenej generácii nemôžeme uhnúť z dvadsaťosemročnej cesty

Ak sa slobody teraz vzdáme, tak neistota a cena, ktorú zaplatila celá generácia, ostane stratená.

DOMOV

Súd pustil Ruska na slobodu, dostane elektronický náramok

Pavol Rusko už nie je v útekovej väzbe.

SVET

Mali natočiť demoláciu štadióna. Všetko pokazil autobus

V americkej Atlante zbúrali ikonický štadión Georgia Dome.

Neprehliadnite tiež

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Bezdôsledkový Smer nám zahral komédiu

Smer nie je živý organizmus, je to len napodobenina s niekoľkými vonkajšími znakmi politickej strany.

PÍŠE ANTONIO TAJANI

Európa nesmie zabúdať na Afriku

Africké problémy sú aj európske problémy. Preto musí Afrike patriť najvyššia priorita v európskom politickom programe.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Sklamanie z liekovej agentúry sme si privodili sami

Nejestvovali žiadne rozumné dôvody dávať Bratislave viac nádejí ako Kodani, Milánu a Amsterdamu.

POHĽAD VEĽVYSLANCA ADAMA STERLINGA

Zápas za slobodné a demokratické Slovensko stále prebieha

Výročie 17. novembra si pripomenuli aj Američania ako partneri, spojenci a priatelia Slovenskej republiky