SME

Čo ak sa mi iba sníva tento svet

Najnovšia kniha Daniela Heviera dokazuje, že pre dobré rozprávanie nemusí byť základom dramatický príbeh.

Najnovšia kniha Daniela Heviera dokazuje, že pre dobré rozprávanie nemusí byť základom dramatický príbeh

Súbor krátkych próz Správca podstaty (vydavateľstvo Kalligram 2011), zastavení pri všedných dňoch, banálnych a bežných udalostiach, nadobúda hyperbolizáciou a snovými predstavami nové rozmery: ide o úsilie riešiť neriešiteľné filozofické témy, o spájanie prízemného s nadpozemským, reálno prechádza do ireálna, snovej skutočnosti, do prežívania podvedomia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Viac podôb rozprávača

Motív sna má v Hevierových príbehoch dôležitú funkciu - je skutočný i zdanlivý, prepojený s realitou, autor sa s ním hrá, aby voľne, inokedy vykonštruovane prešiel cez jeho filozofickú sieť k otázkam života i smrti. Jemnými príbehmi, v ktorých možno nájsť i kúsok didaktickosti a moralizátorstva, zobrazuje pod povrchovým stavom sveta hĺbku psychiky človeka.

SkryťVypnúť reklamu

Autora zaujíma to, čo človek nevie vyriešiť, je bezmocný, lebo niečo je nad ním silnejšie. Intenzívne prežívanie malých, ale hlbokých trápení, z ktorých majú ľudia strach, vedie k takým psychickým stavom, ktoré sú na hranici citového ohrozenia súčasného človeka.

Hevierove prózy sú nabité pocitmi troch druhov rozprávača, sú plné vnemov, asociácií a predstáv, ktoré prerastajú z hry do reálna. Fantazijnosťou hľadá spojitosť medzi rôznymi rovinami života, medzi živou a neživou prírodou. Niektoré prózy sú „len“ impresiami s precíznymi opismi prostredia, činností a rozmýšľania. Jeho rozprávač je kritický, ironický, dobre pozoruje a posudzuje svoje okolie, ale väčšinou ním opovrhuje, alebo má z neho obavy najmä pre budúcnosť etických noriem. Niektoré prózy pôsobia ako sci-fi, no v skutočnosti je to iba nadnesená realita, absurdné situácie, ktoré si málokto všíma alebo sa nad nimi nezamýšľa.

SkryťVypnúť reklamu

Trpký úsmev

Zhyperbolizované a ironizujúce príbehy ukazujú veľký vplyv médií na myslenie a názory ľudí, lebo súčasná komunikačná technika má svoje veľké pozitíva, ale aj negatíva: odľudštenie, strácanie kontaktu so zemou, s rečou... V niektorých prózach fejtónového typu je prítomná aj komunálna kritika, kritika reklamných agentúr, prísny pohľad na to, ako sa bez zmyslu, neužitočne a nefunkčne menia praktické veci a ľudia akoby sa prestávali poznať, zneisteli, jedinec začína mať pochybnosti o sebe. Nespokojní ľudia trpiaci strachom až paranojou sú výsledkom zmaterializovanej spoločnosti.

Hevier je veľmi dobrý pozorovateľ a vnímateľ. Jeho detailné videnie skutočnosti je výtvarné, je v ňom hra so svetlom a farbami, s fotoobjektívom i kamerou. S nadhľadom, z ktorého cítiť strach a zlosť, s humorom a iróniou nazerajú jeho rozprávači na každodenný spôsob života, spolužitia i dožívania. Negatíva doby sú podané s trpkým úsmevom.

SkryťVypnúť reklamu

Humor je postavený na hyperbolizácii, fantázii a symbolickosti, jeho prostredníctvom nastoľuje vážne problémy. Za ironicky stvárnenou súčasnosťou nájdeme hlbší zmysel, to, čo nezbadateľne drieme v ľuďoch. Veľká miera úprimnosti však nie je vždy príjemná a človek má tendenciu ju zakrývať maskou. Klaunova maska je dobrá próza, v nej sa stretneme s pravou tvárou človeka a s maskovaním, ktorým sa dá spáchať aj zlo.

Fejtóny na hranici poviedky

A oproti tomu je naozajstný klaun prinášajúci radosť. Niekedy je celý text jednou veľkou metaforou, podobenstvom, napríklad o násilí, ktoré sa pácha v mene pomoci človeku, alebo o ľuďoch, ktorí z rôznych dôvodov nechcú vidieť toho druhého. Autor si však všíma aj detaily, ktoré môžu vnímavú dušu potešiť, ako je štíhly prútik uprostred sídliska, z ktorého raz bude strom.

SkryťVypnúť reklamu

Ani v tejto knihe Hevier nezaprel svoj básnický talent, no jeho poetické skratky mieria k pointám prozaickým. Nezaprel ani záľubu v experimentovaní. Svojich päťdesiat próz usporiadal podľa abecedy, použil niektoré kompozičné postupy, motívy a postavy zo svojej Knihy, ktorá sa stane, miestami nám príde na um i Kafka, niekde nájdeme aj vulgarizmy, čo pre Heviera nie je typické.

Prózy Daniela Heviera by sme mohli označiť ako stĺpčeky (pripomínajú Marka Twaina) i ako fejtóny, ale na hranici poviedky. Pritom všetky majú svoju pútavosť i napínavosť a sú dôkazom toho, že pre dobré rozprávanie nemusí byť základom dramatický príbeh. Knihu dobre dotvára veľmi nápaditá obálka a celá grafická úprava.

Ďalšie knihy

Kniha, ktorá sa stane

Kalligram, 2009

Hlavný hrdina Fictus je vášnivý čitateľ a zberateľ kníh, ktorý uprostred rodinných problémov s dospievajúcou dcérou a manželkou dostáva "lukratívnu" ponuku - napísať sériu kníh najkrajších citátov. Fictus sa konečne dostáva k práci, ktorá ho napĺňa. Stratí sa v nej natoľko, že takmer zabudne na svojich blízkych. "Je to sčasti mysteriózny, sčasti realistický román, no je tam aj historická rovina (o Bratislave) a jedna kapitola je šialená sci-fi (taktiež o Bratislave). Kniha má 444 strán, 44 kapitol po 10 strán. Hrdinom sú štyri postavy, ktorých mená sa začínajú na F. Varovanie: „keďže sa to volá Kniha, ktorá sa stane, už počas písania sa mi veľa vecí - aj absurdných - čo som vymyslel, stalo. Dúfajme teda, že to najhoršie ostane iba ako fikcia v knihe," hovorí autor.

SkryťVypnúť reklamu

Vianočná pošta

Trio, 2011

Vo svojej najnovšej epickej básnickej skladbe prinášaDaniel Heviernapínavý príbeh o tajomstvách Vianoc. Jeho rozprávanie je vnútorným "sporom" medzi moderným neprežívaním vianočného posolstva a skutočnou hodnotou Vianoc. Príbeh sa odohráva okolo postavy dieťaťa - toho súčasného i Božieho. Je to múdra kniha pre deti i dospelých, kniha, ktorá sa dá čítať i recitovať po celý rok. Čítanie Hevierovej Vianočnej pošty je pre čitateľa - nielen toho detského - zážitok rezonujúci dlho po vianočných sviatkoch.

Aby bolo napísané

Kalligram, 2005

Výber z literárnej a kultúrnej publicistiky Daniela Heviera prezentuje autorove názory na aktuálne dianie v oblasti umenia a literatúry, ako aj literárne recenzie z posledného desaťročia. Kniha je doplnená prednáškou o čudákoch v slovenskej i svetovej literatúre, ako aj rozhovorom o literatúre ako prameni poznania súčasnej zložitej reality

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 319
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 839
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 685
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 204
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 682
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 390
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 740
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 565
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Kreslí Mikuláš Sliacky.


3
Nataša Holinová

Súdy môžu očakávať ďalšie útoky vládnej moci.


11
Jakub Filo

Zoberme si na pomoc paradox tolerancie.


22
Peter Tkačenko.

Prezident môže ukázať, že mu aspoň na niečom záleží.


5
  1. Ivan Mlynár: Čurillovci sú zlo, Vagovičove knihy sú zbytočné a Kubina je úmrtným listom právnemu štátu. Tak pravil muscle man Šutaj Eštok
  2. Juraj Ondruška: Rozhovor pre TV Bratislava Staré letisko Vajnory opäť v ohrození: Vajnoráci povedali NIE – budú ich znova ignorovať?
  3. Jozef Pivarník: Oslobodenie Európy: Spojenci verzus Sovieti – mýtus a realita
  4. Marek Mačuha: Prečo sa Fico ide opäť klaňať Putinovi
  5. Ján Šeďo: "Milostpane, tak nám zatvorili arcivévodu Bombica"!
  6. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku
  7. Martina Paulenová: Pravidlá sú na to, aby sa porušovali
  8. Milan Srnka: Minister zimného spánku Huliak nám ukázal, ako nemiešať politiku s hokejom
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 281
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 121
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 19 798
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 357
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 9 673
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 466
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 800
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 457
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
SkryťZatvoriť reklamu