Nedávno americkí výskumníci uskutočnili zaujímavý experiment. Do obchodov s luxusnými potravinami umiestnili vzorky kvalitných a drahých džemov. Zákazníci mohli každý džem zadarmo ochutnať a následne aj kúpiť.
V prvom obchode vyložili šesť druhov džemu, v druhom 24. Väčší výber džemov prilákal viac zákazníkov, ale počet ochutnaných druhov bol v oboch obchodoch podobný. Čo však bolo zaujímavé, pri ponuke šiestich džemov ku kúpe pristúpilo 30 percent zákazníkov, ale pri ponuke 24 druhov len tri percentá. Čo sa stalo?
S rastúcou možnosťou a komplexnosťou voľby sa nezvyšujú len prínosy, ale aj náklady. Posúdiť veľké množstvo alternatív si vyžaduje čas a mentálne náklady na premýšľanie, čo je frustrujúce. Normálnou ľudskou reakciou je snaha zjednodušiť komplexnú voľbu a rozhodnúť sa medzi menším počtom alternatív.