Aj keď mimovládne organizácie môžu chápať rozhodnutie prešovského súdu vo veci segregácie rómskych detí na Základnej škole v Šarišských Michaľanoch ako víťazstvo, rómskym deťom veľmi nepomôže.
Súdne rozhodnutie totiž nariaďuje škole zrušiť „rómske“ triedy, Rómčatá rozmiestniť do bežných tried, no nie to, čo okrem toho pre žiakov urobiť, aby boli v škole úspešní.
Naplnením tohto rozhodnutia sa odstránia viditeľné vonkajšie a zrejme nežiaduce prejavy segregácie, no nie tie skutočné – vnútorné, psychologické. A predovšetkým tie by sme mali odstrániť.
Už v roku 1958 vydalo Povereníctvo školstva a kultúry smernicu, ktorá upravovala podmienky výchovy a vzdelávania zanedbaných cigánskych detí.
Táto smernica zakazuje akúkoľvek segregáciu týchto detí, umožňuje síce zriadiť vyrovnávaciu triedu, no v nijakom prípade ju nebolo možné označiť ako cigánsku a žiaci museli byť okamžite preradení do riadnej triedy, len čo prekonali prekážky, pre ktoré boli do týchto tried zaradení.
Učiteľ mal okrem toho povinnosť navštevovať rodiny detí a pracovať s nimi. Pokiaľ viem, táto smernica de iure stále platí. Už takmer 55 rokov...
Neprospievať budú naďalej
Aj keď škola argumentuje, že zriaďovaním špeciálnych tried pre rómskych žiakov sleduje predovšetkým ich prospech, pretože im umožňuje individuálny prístup, nezdá sa, že by sa to pozitívne prejavilo na školskej úspešnosti detí z osád.
Ak by to tak bolo, potom by vedenie školy mohlo podať jednoznačné fakty: koľko detí prijali do gymnázií, stredných škôl, učňoviek. Ešte inak – ak má zriaďovanie rómskych tried na základných školách za následok, že sú tieto deti schopné ďalej študovať, potom by sme proti nim vlastne nemali nič mať.
Lenže – nie je to tak. Škola v Šarišských Michaľanoch priznáva problémy so záškoláctvom, vysokým počtom vymeškaných hodín, nedostatočnou úrovňou čitateľských schopností detí i podpriemernou úrovňou výsledkov v povinnom testovaní.
A nebude to inak ani potom, čo škola rozsudok do bodky naplní. Dá sa očakávať, že niektorí rodičia svoje deti zo školy zoberú a nikto nevie, ako na nových spolužiakov zareagujú rómski žiaci.
Pravdepodobne sa však veľa nezmení. Žiaci, ktorí dosiaľ neprospievali, budú neprospievať aj naďalej. Treba totiž priznať, že mimovládne organizácie i Okresný súd v Prešove úplne vynechali jednu z najdôležitejších zložiek výchovy a vzdelávania – rodičov. Domáca príprava na vyučovanie sa v osadách zanedbáva a ak ju nezabezpečí obetavý učiteľ alebo pracovník komunitného centra, je nulová.