Študentom sa začal druhý semester alebo druhý polrok, štvrtákov na strednej škole čaká onedlho maturita. Písomná skúška v marci a ústna v máji či v júni. To je to, keď jeden vnútri skúšobnej miestnosti odpovedá a ostatní s rozbúchaným srdcom čakajú niekde na chodbe alebo v inej triede, kým na nich príde rad. Vyberú si otázku a po krátkej príprave na ňu ústne odpovedajú.
Mnohým je vám tá situácia povedomá. Pamätám sa však na svoju reakciu na to, keď som po prvýkrát počul o slovenskej ústnej skúške. Povedal som: "To mi pripomína televízny kvíz Milionár!" Je to zaujímavý spôsob preverovania vedomostí, ale na druhej strane sa čudujem, prečo nestačí na preskúšanie a oznámkovanie vedomostí študentov písomný test.
Znamená to vari, že študent, ktorý hovorí plynulo a sebavedomo, no robí množstvo drobných chýb a používa nenáležité slová, môže byť lepšie ohodnotený než niekto, kto hovorí potichu, odpovedá jednoducho, ale správne? Ak platia takéto pravidlá, potom ľutujem všetkých múdrych, no hanblivých slovenských študentov. Nemôžu na maturite uspieť.
Predstavujem si, aké by to bolo, keby v Japonsku existovala ústna maturitná skúška. Mnohí študenti by s ňou pravdepodobne mali veľké problémy, pretože väčšina Japoncov nemá talent, ktorý umožňuje človeku sebavedomo hovoriť pred publikom, ako to bežne dokážu herci, zabávači a moderátori z televízie. Zhodou okolností v Japonsku používame namiesto označenia 'celebrita' pomenovanie 'talent'. Človek, ktorý je známy, ale nie je moderátorom, hercom ani spevákom, no často vystupuje v televíznych šou programoch, kde plynulo rozpráva – sa označuje ako 'talent'. A čo je zaujímavé – byť talentom je v Japonsku profesia.
Skúšky, zvlášť prijímačky na stredné školy a na univerzity, pozostávajú v Japonsku výlučne z písomného testu. Študenti musia v časovom limite zodpovedať na stovky otázok, pričom nemajú čas na váhanie ani na rozmýšľanie. V testoch je aj veľa chytákov. Japonskí študenti však chodia po riadnej výučbe do ďalšej školy – do prípravky na prijímačky, kde sa učia techniky na zvládnutie testov. Dobrá prípravka naučí študenta analyzovať smerovanie otázky na prijímacích skúškach a naučí ho, ako správne odpovedať. Bez takejto prípravy nemá šancu pri ťažkých skúškach uspieť. E