FÓRUM

Výkyvy priazne kritikov sú mojím osudom, dobre som im rozumel

Tvorba Ladislava Helgeho mala zásadný vplyv na vznik zlatej éry nášho filmu v 60. rokoch

Fond československej kinematografie obsahuje mnoho snímok, ktoré vďaka svojim myšlienkovým východiskám a umeleckých kvalitám rozširovali priestor nezávislého kritického myslenia a stávali sa tak pravdivou reflexiou človeka a doby. K tvorcom spoluurčujúcich vývoj československého povojnového filmu patrí i Ladislav Helge.

Knihu o jeho filmárskom diele pre vydavateľstvo Host fundovane pripravil Petr Bilík. Jej prvá časť predstavuje jednotlivé filmy so zreteľom na kultúrny, politický a spoločenský kontext. Druhú časť tvorí rozhovor s režisérom.

Bdelí ideológovia

Ladislav Helge (1927) začínal ako asistent režiséra Jiřího Krejčíka, od neho potom všetky cesty viedli k vlastnej práci. Filmu sa venoval do začiatku normalizácie. Stratil zamestnanie a po sérii výsluchov u ŠtB, z existenčných dôvodov, komplikovaných vážnym ochorením dcéry, podpísal Antichartu. Vďaka tomuto ´pia fraus´, ktoré sám sebe nikdy neodpustil, smel pracovať v Laterne magike. Po novembri ´89 sa angažoval v obnovenom Filmovom a televíznom zväze, chvíľu pôsobil ako vedúci Katedry réžie na FAMU a dúfal, že sa vráti k filmu.

Okolnosti napokon rozhodli inak: nakrútil len tých sedem filmov v dekáde 1957 až 1967, desať predlôh sa nerealizovalo. Ani scenár Horečka, ktorý vychádzal z románu Karla Pecku, opisujúceho skúsenosť väzňa z československých táborov. Film sa mal začať nakrúcať 21. augusta 1968. O jeho osude rozhodla okupácia Československa, emigrácia hlavného predstaviteľa Jiřího Sýkoru (známeho z filmov Vtáčkovia, siroty a blázni, Kristove roky či Slávnosť v botanickej záhrade) a ďalší vnútropolitický vývoj v krajine.

Helge debutoval snímkou Škola otců, ktorá – tematizujúc konflikt kladného socialistického hrdinu s deformovanými všeobecnými pomermi – predznamenala jeho ďalšie filmy výrazného etického posolstva, nakrútené metódou kritického a neskôr psychologizovaného realizmu. Písal sa rok 1957 a proklamácia proti „vulgarizácii umeleckej tvorby“, prijatá ÚV KSČ na začiatku dekády, neprestala platiť.

Istá kádrovacia komisia ešte na prelome 50. a 60. rokov „rozpútala ideologickú diskusiu“ na tému džínsy, keďže František Vláčil prišiel na previerku v „imperialistických nohaviciach“. Štefan Uher v knihe Ostře sledované filmy Antonína J. Liehma spomína, že tajomníkovi KSS Bacílkovi prekážalo vo filme Slnko v sieti okrem skepsy i zatmenie slnka. Videl v ňom totiž súmrak komunizmu.

Odhaľovanie pravej tváre

Ďalšie Helgeho filmy Velká samota (v hlavnej úlohe s Júliusom Pántikom), Bez svatozáře, První den mého syna a Stud (opäť s Pántikom) boli prihlásením sa k zápasu o umeleckú a občiansku slobodu zoči-voči diktátu ideológie. Sprostredkúvali poznanie, že ideály sa zmenili na frázy, že zostalo argumentačné znehybnenie, rutina, túžba po moci a morálna rozvrátenosť. Na druhej strane kompromisníctvo, apatia i hanba za vlastnú rezignáciu.

Popri existenciálnych pocitoch odcudzenia a osamelosti mladého človeka, ktorý sa čoraz častejšie nezmestil do budovateľského kolektívu, zaznievajú v Helgeho posledných filmoch, hoci tlmene, pochybnosti o uskutočniteľnosti jednej utópie. Helge veril v „inšpiračné možnosti“ práve Studu, no „Pražská jar ho predbehla najmä publicistickou kritikou, čo sa valila zo všetkých strán“, nuž sa jeho snímka takmer stratila v tom množstve hlasov obrodného demokratizačného procesu.

Súbežne s filmovaním neustával Helge v organizačno-politickej činnosti. Od roku 1965 vo funkcii tajomníka Filmového a televízneho zväzu vzdoroval pokusom o diskrimináciu i likvidáciu slobodnej filmovej tvorby, ktorú vtedy predstavovali diela ako Sedmikrásky, O slavnosti a hostech či Hoří, má panenko. Aj jeho zásluhou sa do konca roku 1969 podarilo nakrútiť viacero dovtedy neuskutočniteľných filmov: Žert, Ohlédnutí, Skřivánci na niti, Smuteční slavnost, Ucho.

V úsilí o objektívnosť si aj dnes zachováva nadhľad a kritický odstup, keď hovorí o minulej dobe, o ľuďoch, filmoch a o sebe: „Výkyvy kritickej priazne sú mojím osudom. Vďaka prvým filmom som sa stal miláčikom kritiky, potom prišli pochybnosti, ktoré však celkom korešpondovali s mojimi vlastnými pocitmi.“ Patrí k osobnostiam českej kultúry, ktoré svojím umením pomáhali formovať občianskosť. Napriek omylom i zlyhaniam. Taký bol a je občan Ladislav Helge.

ico

Ladislav Helge

Narodil sa 21. augusta 1927 v Prahe.

Totálne nasadený v rokoch 1944 a 1945.

V roku 1947 prvýkrát angažovaný ako zamestnanec Filmového štúdia Barrandov.

Asistent Jiřího Krejčíka v roku 1948 pri filmoch Ves v pohraničí a Svědomí a v roku 1954 pri filme Frona.

V roku 1955 spolupráca na scenári a prípravných prácach filmu Dobrodružství na Zlaté zátoce.

V dekáde 1957 až 1967 réžia filmov Škola otců, Velká samota, Jarní povětří, Bílá oblaka, Bez svatozáře, První den mého syna a Stud (v hlavnej úlohe s Júliusom Pántikom – na snímke).

Predseda koordinačného výboru tvorivých zväzov v rokoch 1968 až 1970.

Od roku 1971 z politických dôvodov vyhodený z Barrandova, do roku 1977 pracuje vo viacerých robotníckych povolaniach, trvalejšie ako poštový úradník.

V roku 1995 vedúci Katedry réžie na FAMU.

Laureát Ceny Vladislava Vančuru za celoživotný tvorivý a mravný prínos v oblasti českej kinematografie.

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  7. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  8. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  9. Detské zúbky sú veda
  10. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 500
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 4 375
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 085
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 598
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 736
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 262
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 215
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 064
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 010
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 008

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku. Preferencie potvrdzujú, že tretina ľudí si ešte nevybrala.

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Prieskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe zhodnotila prvú sezónu v najvyššej lige, očakával viac.

KOMENTÁRE

Čo by dala Merkelová za takého Danka s Bugárom

Angelu Merkelovú čakajú ťažké rokovania o vláde.

Neprehliadnite tiež

KOMENTÁR ZUZANY KEPPLOVEJ

Sulík vie, že z týchto rečí rastú preferencie

V SaS by sa nemali tváriť prekvapene. Sterilizácie im už neraz expertná verejnosť ofrflala.

SLOVO ONDREJA PROSTREDNÍKA

Ako cirkvi reagujú na extrém v nemeckom parlamente

Ako zareagovali nemeckí cirkevní predstavitelia na úspech AfD? Niektorí podobne ako ich slovenskí kolegovia na Kotlebu.

Stĺpček Petra Schutza

Čo by dala Merkelová za takého Danka s Bugárom

Angelu Merkelovú čakajú ťažké rokovania o vláde.

AUTORSKÁ STRANA TOMÁŠA PROKOPČÁKA

Keď dôjde na sex a alkohol, dvadsaťpäť rokov je nových osemnásť

Vedci naznačujú, že ľudia dnes dospievajú pomalšie. Mali by sme sa tomu prispôsobiť.