Debata minimálne o dočasnom oslabení druhého piliera bude. Ochrancovia súkromného sporenia si musia pripraviť odpoveď na otázku, či to nie je v čase krízy predsa len prípustné.
Už teraz vzrušujúca, mierne katastrofická, mierne sci-fi debata o tom, ako budúca vláda zníži rozdiel medzi výdavkami a príjmami o nutných 1,5 miliardy eur (asi dve percentá HDP), dostane čoskoro ešte väčšiu šťavu. Do rozpravy o pomere, koľko získať šetrením a koľko zvyšovaním daní, vpadne Robert Fico s otázkou, koľko by sa dalo získať útokom na 2. pilier.
Odpovedzme mu vopred. Ak by si povedal, že berie všetko, v lete bude mať už na účtoch sporiteľov v dôchodkových správcovských spoločnostiach k dispozícii približne päť miliárd eur. S tým sa už dá výrazne pridať nielen vo výstavbe diaľnic.
Pochopiteľne, a každý v Smere to vie, zobrať už nasporené peniaze je zrejme protiústavné a určite by to zo spánku prebralo aj neduživú politickú opozíciu.
Light variant zmocnenia sa dôchodkových úspor je presvedčiť správcovské spoločnosti, aby sa správali ako banky a požičali na financovanie vládnych projektov. Inak povedané, keďže normálne banky už zrejme nepožičajú na PPP, môže vláda do toho skúsiť natlačiť súkromné dôchodkové fondy.
Ak ich bude vydierať tým, že im môže ublížiť aj viac, a ak pridá štátnu garanciu a vysoký úrok, môže byť úspešná.
Aj v tomto prípade by mal byť sporiteľ nervózny. Zhodnotenie jeho úspor porastie rýchlejšie, no čím väčšia bude angažovanosť dôchodkových fondov v prepolitizovaných PPP projektoch, tým väčšie bude aj riziko, že sa to zosype celé.
Diaľnice sa postavia, stavebné firmy formálne zbankrotujú a straty zaplatí súkromný sporiteľ, ktorému na počiatku nikto nesľuboval investovanie do slovenských ciest.
Okrem zmocnenia sa už nasporených peňazí napadne financmajstrom Smeru prirodzene aj možnosť získať ďalšie peniaze tým, že sa zníži váha odvodov do druhého piliera. Ani v tomto prípade nejde o zanedbateľné peniaze.
Ak by sa do druhého piliera po novom neposielalo deväť percent hrubej mzdy, ale napríklad len šesť, štát by získal ročne približne 300 miliónov eur.
V praxi to znamená, že ak by sa napokon musela dvíhať DPH, stačil by povedzme skok na 22 percent, nebolo by treba ísť hneď na 24.
Na rozdiel od znárodnenia úspor nemusí byť návrh na zníženie budúcej váhy druhého piliera nutne protiústavný a ekonomicky nezdôvodniteľný.
Tak ako náhodnou dohodou vznikol pomer 9:9 v odvodoch do prvého a druhého piliera, tak je prípustné uvažovať aj o zmene v prospech štátneho okamžite míňajúceho piliera. Stačí sporiteľom garantovať, že tak ako im stúpne odvod na verejný účet, tak im stúpne aj neskorší nárok na dôchodok zo štátneho.
Áno, každé zníženie sily II. piliera by zároveň znamenalo, že čas, kým prestane byť väčšina slovenských dôchodcov závislá od štátu, sa len oddiali.
No čo s otázkou, či dnešný stav slovenských verejných financií nie je až taký akútny, že sa preň oplatí na pár rokov aj spomaliť dôchodkovú reformu?
Čítajte viac komentárov:
Investičný stimul je z podstaty veci zlý, myslí si Peter Schutz
Čítajte komentár (piano) >>
Sulík bol prichytený pri podrazení dôvery, píše Lukáš Fila
Čítajte komentár (piano) >>