Prečo šetriť a zvyšovať dane, ak stačí zobrať z úspor?

Ochrancovia súkromného sporenia si musia pripraviť odpoveď na otázku, či dočasné oslabenie druhého piliera nie je v čase krízy predsa len prípustné.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Debata minimálne o dočasnom oslabení druhého piliera bude. Ochrancovia súkromného sporenia si musia pripraviť odpoveď na otázku, či to nie je v čase krízy predsa len prípustné.

Už teraz vzrušujúca, mierne katastrofická, mierne sci-fi debata o tom, ako budúca vláda zníži rozdiel medzi výdavkami a príjmami o nutných 1,5 miliardy eur (asi dve percentá HDP), dostane čoskoro ešte väčšiu šťavu. Do rozpravy o pomere, koľko získať šetrením a koľko zvyšovaním daní, vpadne Robert Fico s otázkou, koľko by sa dalo získať útokom na 2. pilier.

Odpovedzme mu vopred. Ak by si povedal, že berie všetko, v lete bude mať už na účtoch sporiteľov v dôchodkových správcovských spoločnostiach k dispozícii približne päť miliárd eur. S tým sa už dá výrazne pridať nielen vo výstavbe diaľnic.

Pochopiteľne, a každý v Smere to vie, zobrať už nasporené peniaze je zrejme protiústavné a určite by to zo spánku prebralo aj neduživú politickú opozíciu.

Light variant zmocnenia sa dôchodkových úspor je presvedčiť správcovské spoločnosti, aby sa správali ako banky a požičali na financovanie vládnych projektov. Inak povedané, keďže normálne banky už zrejme nepožičajú na PPP, môže vláda do toho skúsiť natlačiť súkromné dôchodkové fondy.

Ak ich bude vydierať tým, že im môže ublížiť aj viac, a ak pridá štátnu garanciu a vysoký úrok, môže byť úspešná.

Aj v tomto prípade by mal byť sporiteľ nervózny. Zhodnotenie jeho úspor porastie rýchlejšie, no čím väčšia bude angažovanosť dôchodkových fondov v prepolitizovaných PPP projektoch, tým väčšie bude aj riziko, že sa to zosype celé.

Diaľnice sa postavia, stavebné firmy formálne zbankrotujú a straty zaplatí súkromný sporiteľ, ktorému na počiatku nikto nesľuboval investovanie do slovenských ciest.

Okrem zmocnenia sa už nasporených peňazí napadne financmajstrom Smeru prirodzene aj možnosť získať ďalšie peniaze tým, že sa zníži váha odvodov do druhého piliera. Ani v tomto prípade nejde o zanedbateľné peniaze.

Ak by sa do druhého piliera po novom neposielalo deväť percent hrubej mzdy, ale napríklad len šesť, štát by získal ročne približne 300 miliónov eur.

V praxi to znamená, že ak by sa napokon musela dvíhať DPH, stačil by povedzme skok na 22 percent, nebolo by treba ísť hneď na 24.

Na rozdiel od znárodnenia úspor nemusí byť návrh na zníženie budúcej váhy druhého piliera nutne protiústavný a ekonomicky nezdôvodniteľný.

Tak ako náhodnou dohodou vznikol pomer 9:9 v odvodoch do prvého a druhého piliera, tak je prípustné uvažovať aj o zmene v prospech štátneho okamžite míňajúceho piliera. Stačí sporiteľom garantovať, že tak ako im stúpne odvod na verejný účet, tak im stúpne aj neskorší nárok na dôchodok zo štátneho.

Áno, každé zníženie sily II. piliera by zároveň znamenalo, že čas, kým prestane byť väčšina slovenských dôchodcov závislá od štátu, sa len oddiali.

No čo s otázkou, či dnešný stav slovenských verejných financií nie je až taký akútny, že sa preň oplatí na pár rokov aj spomaliť dôchodkovú reformu?

Čítajte viac komentárov:

ps.jpg
Investičný stimul je z podstaty veci zlý, myslí si Peter Schutz
lf.jpg
Sulík bol prichytený pri podrazení dôvery, píše Lukáš Fila

Najčítanejšie na SME Komentáre


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 033
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 032
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 131
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 978
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 732
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 519
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 187
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 113
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 845
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Bukovský: Doma máme lepšie potraviny než acai či chia

Sme národ, ktorý ľahko prijíma niečo zahraničné ako to svetové. No superpotraviny k nám nemusia cestovať cez celú planétu.

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred 13 rokmi

Víchrica zničila 12-tisíc hektárov lesa.

PLUS

Je suis Čajka. Ukradli symbol bratislavskej kaviarne

Detektívny príbeh o absurdných pohnútkach.

Neprehliadnite tiež

Výdavky na obranu (Vico)

Karikatúra Fedora Vica na pondelok

AUTORSKÁ STRANA PETRA ŠABATU

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

KOMENTÁR ZUZANY KEPPLOVEJ

Ako sme odmietli Západ

Ak toto nebol moment, keď sme sa rozišli s vlastnými predošlými túžbami, túžbami novembra, tak čo iné potom?

KOMENTÁR BENA CUNNINGHAMA

Moja päťročná dcéra sa neskôr stretne s Weinsteinom, je to takmer isté

Hoci nie som nijako priamo spojený s Weinsteinovým škandálom, cítim sa čiastočne spoluvinným.