Môžete celý deň počúvať klasikov, mať svojský hudobný vkus a celý život ani len nevedieť že existujú Jemné melódie, no potom v potravinách z reproduktorov začujete „najkrajšie stromy sú na Horehroní“ alebo najnovšiu odrhovačku od Desmodu, a celý deň si ju spievate, pískate a hmkate.
Čím horšia pesnička, tým skôr sa usadí v hlave. Hudobné vírusy á la Rytmus sú nebezpečnejšie ako chrípka.
Tip na hru: Prinúť priateľov spievať Konárika
Rád tento jav využívam vo svojom okolí na záškodnícke hry.
Pravidlá sú jednoduché: čo najnenápadnejšie v skupine ľudí začnete pohmkávať nejakú otrasnú pesničku a potom s nadšením sledujete, ako si ju o pár minút spievajú a nevedia prečo.
Dôležité je, aby vás pri tom nepristihli a potom neskôr ani neodhalili. V ideálnom prípade si celá kancelária spieva pesničku McErik&Barbara, nevie sa jej celý deň zbaviť a zlostí sa, že nevie, kto im ju dostal do hlavy.
Ako s hudobnými vírusmi bojovať? Americká developerská skupina Liftoff Media prišla s nápadom, že zlý song možno z hlavy dostať tak, že si vypočujete ešte horší - a rovno k tomu urobila celý web a iPhone aplikáciu.
Volá sa UnhearIt.com - stačí zadať adresu a už vám z reprákov rovno do hlavy tečie Macarena a poľahky z nej vytlačí aj No Name.
Server wikiHow.com a desiatky ďalších ponúkajú ešte sofistikovanejšie návody, ako sa vyliečiť z hudobnej chrípky - napríklad: zatvorte oči, predstavte si namiesto hlavy hudobný prehrávač, a tam, kde ste pôvodne mali uši, stíšte volume zlej pesničky až do úplného ticha.
Potom otvorte oči a pustite si niečo intelektuálske a kvalitné.
Worst is new best
Či to funguje, neviem, ale otázka skôr znie: naozaj sa tých pesničiek chceme zbaviť?
Malá nápoveda: v rebríčku najhranejších songov na YouTube počas celej jeho histórie kraľuje Justin Bieber so 720 miliónmi vypočutí.
Najfalošnejšia verziu hitu Final Countdown od mladej americkej tínedžerskej kapely si na YouTube pozrelo dokopy viac ako 5 miliónov ľudí a dostala sa do ranných show v amerických televíziách.
Ešte ste nevideli horší videoklip, hudbu ani choreografiu ako robí čínska kapela Trio Oriental Brega, no aj tak si ju chcelo na YouTube vypočuť desať miliónov ľudí.
Povedzme si to na rovinu: celý ten humbug okolo zlých pesničiek a vkusu je vlastne tak trochu pokrytecký. V skutočnosti by bez nich bol život nuda a na webe by sme nemali čo robiť. Alebo ste si ešte nikdy nepustili pesničku od Braňa Mojseja? Wagon Slovakia od Petra Stašáka? „Malé koníky ľúbi Boh“? „Som čarovný“? Nič?
Smejeme sa na nich, ale to je práve ten dôvod, prečo ich tak veľmi chceme. A platí to nielen pre hudbu. Ktorý politický plagát skončí na vašej facebookovskej stene?
Ak nebol robený vo WordArte, a tak spackane ako tie z dielne Komunistickej strany Slovenska, nemá žiadnu šancu.
A ktorý bilbord? Ak nie je aspoň taký amatérsky ako mala vo voľbách Slovenská národná strana, môžete to rovno zabaliť.
Dokonalosť kraľovala celému dvadsiatemu storočiu, ale teraz každý pozná hlavne to, čo je úplne nanič. Kvalita je nudná, mottom modernej webovej éry je „Worst is new best“.
Konečne šanca pre nás
Pánbohzaplať za to! Konečne došiel čas aj na nás, čo nás v školskom speváckom zbore dávali dozadu, na výtvarnej výchove nám hovorili „aspoň, že si zdravý“ a v divadle nám dali rolu držadla na mikrofón a vianočného stromčeka.
Už sa netreba hanbiť. Novú webovú stránku vašej firmy nedajte urobiť profesionálnej firme, ale ju urobte sami s použitím wordu. Nakrúťte video, ako tancujete, spievate, alebo jete hamburger.
Ak ste vždy túžili zložiť vlastnú pieseň, ale nemali ani talent, ani odvahu to hoci len skúsiť, máte najlepšie predpoklady! Skúste to práve teraz.
Možno ste veľmi dobrí a vojdete do dejín. Možno ste veľmi zlí a všetci vás budú poznať, milovať či vás pretriasať na Facebooku.
A ak ani jedno z toho, môže vás aspoň tešiť fakt, že neprepadnete drogám, nikto vás nebude nútiť chodiť do Rozborilovho Modrého z neba a vaša nová kolegyňa, čo spieva ešte horšie ako vy, si vás nebude celý deň v práci hmkať.
Autor je publicista a webdeveloper.