LISTY Z WEBU

Ako internet robí celebrity? Náhodným výberom

Internet dokáže dať slávu komukoľvek a nepotrebuje na to ani špeciálny dôvod.

Fotka vznikla v roku 2004, preslávila sa neskôr.(Zdroj: Dave Roth)

Bulvár má vraj jednu výnimočnú schopnosť: spraviť hviezdu aj z človeka, ktorý v živote nič nedokázal.

Ak by sme však zorganizovali majstrovstvá sveta v propagácii umelých celebrít, bulvár by vo finále prehral s iným médiom – internetom. A trúfam si povedať, že by to bol poriadny výprask.

Internet totiž dokáže dať slávu komukoľvek, nepotrebuje na to ani špeciálny dôvod. A nemá ani toľko slušnosti, aby si popýtal povolenie od tých, ktorých propaguje.

Bežecká celebrita

Predstavte si, že ráno zapnete počítač a zrazu na internete natrafíte na svoju fotku. Príde vám to najskôr ako len náhoda, ale po chvíli zistíte, že tento jediný záber zamoril internet.

Článok pokračuje pod video reklamou

O pár dní neskôr vám davy fanúšičiek píšu správy na Facebook, ozývajú sa noviny, chcú s vami robiť rozhovory televízie, dokonca sa o vás píšu celé blogy.

A najčudnejšie na tom je to, že ste pre to nepohli ani prstom. Len ste si boli zabehať na pretekoch a ktosi vás pritom odfotil.

Toto sa stalo 25-ročnému Američanovi Zeddiemu Littleovi, ktorý si vďaka takejto fotke vyslúžil prezývku „neskutočne fotogenický muž“.

c30.jpg

Mém

Jediné, čo spravil, bolo to, že počas behu dobre vyzeral. Aj keď všetci bežci okolo neho majú spotené tváre a výrazy trpiacich, on pôsobí ako z iného vesmíru. Ako keby ho grafik celé hodiny upravoval vo Photoshope alebo ho tam nastrihli priamo z reklamy na kozmetiku.

Little sa stal rýchlo mémom. Podobne ako vznikajú vtipy o neskutočných schopnostiach Chucka Norrisa, svoje tisícky vtipov má už aj Little.

Hovorí sa, že fotografka, ktorá ho odfotila, otehotnela len pohľadom, že to vlastne nebol maratón, ale len ho naháňali fanúšičky, alebo že v deň, keď bola uverejnená fotka, sa zvýšila rozvodovosť v Amerike na tisícročné maximum.

sandcastles.png

Nerozoberať

Little nie je jediný, komu sa takto pošťastilo. Podobných príbehov sú stovky. Často anonymné fotografie sa stanú ikonou a nik vlastne ani nevie, ako sa stali populárnymi.

Podobný príbeh má za sebou napríklad aj 11-mesačný Sammy. Jeho fotka, kde zviera v pästi piesok, sa stala ikonou úspechu.

Alebo pred rokmi bola podobne populárna mladá Zoey, ktorá stojí pred horiacim domom a má diabolský výraz, akoby ho priamo podpálila.

Ak by sme pátrali, čo všetky tieto úspešné fotky spája, natrafili by sme na mudrlantov, ktorí z toho vedia vypitvať marketingové lekcie.

Musíte trafiť jednoduchú emóciu, potrebujete veľkú počiatočnú základňu fanúšikov, ktorá to rozšíri, musíte byť jednoduchý na remix a podobne.

V skutočnosti sú to však len také spätné racionalizácie a jediný faktor, ktorý zohráva rolu, je náhoda.

Totiž, možno aj vy máte doma bizarné fotografie, ktoré niekto raz objaví a stanete sa slávnymi. Keď sa vás však budú vnúčence po desaťročiach pýtať, ako ste to dokázali, budete musieť s pravdou von – vy za to nemôžete.

Boli ste len umelá celebrita, s ktorou internet hral svoje kocky.

(Autor je odborník na komunikáciu, píše na truestory.sk)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 541
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 640
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 486
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 455
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 9 587
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 461
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 696
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 663
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 796
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 237

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

Neprehliadnite tiež

Spojenci (Sliacky)

Karikatúra denníka SME (kreslí Sliacky)

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Na Krym nejdú nič zisťovať. Odpoveď si nesú v kufri

Marček a spol. sa idú podpísať pod Putinovu verziu udalostí.

Kniha týždňa - Fórum

Deti vojny mali menej ceruziek ako pušiek

Nobelistka Alexijevičová vypočula ľudí bez detstva.

Píše Oľga Gyárfášová - Fórum

Nostalgia za mladosťou aj niečím, čo nezažili

Skúmali sme zloženie skupín nostalgikov za minulým režimom.

Píšu Richard Q. Turcsányi a Matej Šimalčík - Fórum

Slovenská politika voči Číne stavia na prázdnych rečiach

Summmit 16+1 v Sofii dokazuje nepripravenosť Slovenska na budovanie vzťahov s Čínou.